سلمان،  1400 به ایران می‌آید

گروه سازنده سریال «سلمان فارسی» در شهرك نور و حومه شاهرود مشغول ضبط هستند

سلمان، 1400 به ایران می‌آید

با نگاهی به كارنامه رسانه ملی، متوجه تولید پروژه‌های عظیم تاریخی می‌شویم كه هر كدام از آنها بخشی از تاریخ ایران و اسلام را روایت كرده است. سازمان صدا و سیما نشان داده كه پرداخت به تاریخ اسلام جزو دغدغه‌هایش بوده و علاقه‌مند است از این طریق مخاطبان را با ابعاد مختلف شخصیت‌های تاریخ اسلام آشنا كند. مگر می‌شود مردم سریال‌های امام علی (ع)، ولایت عشق، مختارنامه، تنهاترین سردار، معصومیت از دست رفته، مردان آنجلس، یوسف پیامبر (ع)، فرستاده و... را فراموش كرده باشند. كارگردانان هر یك از این آثار نه‌تنها سال‌ها برای تولید چنین پروژه‌های عظیمی عمر و انرژی‌شان را گذاشتند، بلكه تصویرگر بخشی از تاریخ بودند، بدون آن‌كه تحریفی داشته باشند. همین فاكتور باعث شد تا این آثار مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و با اقبال زیاد مردم رو‌به‌رو شود. البته محبوبیت این آثار تاریخی فقط محدود به سرزمین ایران نیست و پخش و عرضه این آثار، در دیگر كشورها هم با استقبال گسترده‌ای رو‌به‌رو و حتی در قالب دی‌وی‌دی در فروشگاه‌های بزرگ فرودگاه‌های كشورهای عربی عرضه شد. حال رسانه ملی از آذر سال گذشته پروژه عظیم سلمان فارسی را راه‌اندازی كرده كه داوود میرباقری، كارگردانی این اثر و حسین طاهری ، تهیه‌كنندگی آن را به عهده دارند. این روزها گروه سازنده بنا به برنامه‌ریزی صورت گرفته در شهرك نور و شاهرود، مشغول ضبط اثر هستند. همچنین 16 بهمن حمید شاه‌آبادی ، معاون سیما به همراه دیگر مدیران، از پشت صحنه سریال سلمان فارسی بازدید كردند تا در جریان روند تولید این سریال باشند. به همین دلیل ما هم سعی كردیم در قالب صحبت با تهیه‌كننده سریال به جزئیات تازه‌ای از این اثر تاریخی بپردازیم.

گروه كجا هستند؟
شاید برای مخاطبان جالب باشد كه این روزها گروه سازنده سریال سلمان فارسی در كجا مستقر بوده و مشغول ضبط این سریال هستند. در حال حاضر گروه با توجه به امكاناتی كه در اختیار دارند، برنامه‌ریزی را بر اساس شرایط جوی قرار داده‌اند. به همین دلیل همزمان دو لوكیشن شهرك نور و حومه شاهرود را برای كار در نظر گرفته‌اند و با توجه به وضعیت هوا در این دو لوكیشن، ضبط را انجام می‌دهند. همان‌طور كه از قبل اعلام شده این سریال تاریخی در سه مقطع ایران دوره ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام به زندگی سلمان فارسی، یار ایرانی پیامبر اسلام می‌پردازد. فیلمبرداری این سریال از زمستان پارسال در كویر شهداد كرمان و جزیره قشم آغاز شده بود كه شیوع ویروس كرونا، چهار ماه، فیلمبرداری را متوقف كرد. نهایتا فیلمبرداری این سریال از دهم مرداد امسال با رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شاهرود و شهرك سینمایی نور ازسر گرفته شده و همچنان هم ادامه دارد.




4 سال دیگر؛ خط پایان
برخی این سوال برای‌شان شكل گرفته كه این سریال چه زمانی به خط پایان می‌رسد و مردم می‌توانند بیننده این سریال تاریخی باشند؟ پیش‌بینی گروه این است كه چهار سال آینده این سریال به خط پایان می‌رسد و این فصل از سریال تمام می‌شود. البته گروه سازنده تلاش دارند تا دكورهایی كه برای این سریال ساخته می‌شود، محلی برای گردشگری گردشگران باشد. به همین دلیل قرار نیست در آینده مثل دكورهای سریال مختارنامه كه در احمدآباد مستوفی ساخته شده بود، تخریب شوند؛ بلكه مردم و گردشگران خارجی در آینده می‌توانند از دكورهای این سریال بازدید كنند.



چه خبر از دوره بیزانس؟
طبق اسناد تاریخی، سلمان فارسی 70 سال از عمرش را در دوره بیزانس زندگی می‌كرده است. او در طول این مدت مرتب به دیرها و كلیساها متفاوت رفته که همین باعث شده تا گروه سازنده سریال سلمان فارسی هم برای ضبط بخش‌های بیزانس تنوع لوكیشن داشته باشند. بنابراین  نقطه عطف سریال  در بخش بیزانس، نه‌تنها در قصه كه تعدد لوكیشن‌ها هم آب و رنگ خاصی به كار داده است. به گفته سازندگان این سریال، گرچه فراهم كردن لوكیشن‌های متنوع، كار گروه را با دشواری بیشتری همراه كرده اما گروه این سختی را به جان خریده تا این بخش از فضای سریال، به لحاظ جذابیت‌های بصری برای مخاطبان هم جذاب باشد و ضمن این‌كه از تماشای سریال لذت می‌برند، به اطلاعات‌شان هم اضافه شود.



سلمان؛ اثری بین‌الادیانی
حمید شاه‌آبادی، معاون سیما كه به همراه جواد رمضان‌نژاد، رئیس مركز سیمافیلم و جمعی از مدیران سیما برای بازدید از پشت‌صحنه سریال سلمان فارسی به شهرك سینمایی نور رفته بود، با قدردانی از زحمات یك‌ساله داوود میرباقری و عوامل سریال تاكید کرد: «انصافا سریال سلمان فارسی، اثری بزرگ، بین‌المللی و بین الادیانی است و باید به مردم ایران بشارت داد كه ‌باردیگر، اثری ارزشمند از آقای داوود میرباقری خواهند دید. اثری كه مقاطع مهمی از تاریخ كشورمان از جمله تاریخ ورود اسلام به ایران را روایت می‌كند.» وی در ادامه این بازدید با اشاره به تنوع نماها، ایفای نقش بیش از 700 بازیگر اصلی، نقش‌آفرینی تعداد زیادی بازیگر خارجی، حضور هزاران هنرور و فعالیت بیش از 24 كارگاه می‌گوید: «بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی، مزیت در خور‌توجه سریال عظیم سلمان فارسی است.» شاه‌آبادی در بازدید چهارساعته خود، با قدردانی از همه عوامل این سریال و حضور در فیلمبرداری دو پلان که در محوطه یك دیر انجام می‌شود، از بخش‌های مختلف شهرك سینمایی نور مانند مكه، كعبه، شعب ابی‌طا‌لب و نیز ارائه‌های شهر نمادین دمشق بازدید كرد و در جریان برنامه‌ریزی‌های ساخت‌ و ساز دكورها قرار گرفت.



حضور در دیرهای متفاوت
داوود میرباقری، نویسنده و كارگردان سریال سلمان فارسی نیز با تشكر از حضور معاون سیما و هیات همراه توضیح می‌دهد: «حضور دوستان همیشه تأثیرگذار بوده و باعث می‌شود ما باانرژی و قوت قلب بیشتر پیش برویم.» وی با اشاره به اهمیت زمان‌بندی در تداوم این پروژه ابراز امیدواری كرد با همراهی هنرمندان و متخصصان، مساعدت‌های لازم انجام شود تا ساخت آرایه‌های سریال، طبق زمان‌بندی پیش برود. میرباقری به وضعیت فعلی ساخت سریال سلمان فارسی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «ما از پارسال تاكنون، مشغول فیلمبرداری بخش میانی سریال هستیم كه در بیزانس می‌گذرد. سلمان فارسی كه در نوجوانی، ایران را ترك می‌كند و مسیحی می‌شود، سال‌ها در شهرها، كلیسا و دیرهای مختلف بیزانس، سیر و سلوك می‌كند و ما هم‌اكنون مشغول فیلمبرداری این فصل هستیم.» نویسنده و كارگردان سریال سلمان فارسی اعلام می‌كند با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده حدود سه ماه دیگر، فصل بیزانس به پایان می‌رسد. ترجیح ما این است كه بعد از فصل بیزانس، فیلمبرداری فصل اول كه فصل ایران است را شروع كنیم. وی به زمان‌بندی چهارساله برای پایان كار اشاره و ابراز امیدواری کرد كه كار به‌موقع به سرانجام برسد.


سرنوشت تیسفون و جی چه خواهد شد؟
برنامه‌ریزی گروه سازنده سریال سلمان فارسی بر این مبناست كه بعد از تمام شدن بخش بیزانس كه فصل میانی سریال محسوب می‌شود، به سراغ مقطع ایران بروند. طبق پیش‌بینی‌ها، فصل بیزانس تا چند ماه دیگر تمام می‌شود و گروه از سال 1400 تصمیم دارند بخش‌های ایران پیش از اسلام را ضبط كنند. گرچه نكته قابل‌توجه در بخش بیزانس، تنوع لوكیشن‌ها بوده اما آنچه در بخش ایران اهمیت دارد و كار گروه را سخت می‌كند، این است كه نمونه‌ای برای بخش ایران به لحاظ لوكیشن، لباس و... وجود ندارد. هرچند برای بخش بیزانس كه شامل بخش امپراطوری رم می‌شود، ما فیلم مجموعه‌هایی همچون مردان آنجلس، مریم مقدس و... داشته‌ایم اما برای ایران باستان، اثری نداشتیم و همین، كار را برای سازندگان سلمان فارسی سخت می‌كند اما شدنی است. هنوز گروه تصمیم نگرفته كه این مقطع از تاریخ را در چه لوكیشن‌هایی ضبط كند. زیرا برای این بخش باید دكور شهرهایی همچون تیسفون و جی ساخت شود كه پایتخت‌های ایران در دوره‌های ساسانی محسوب می‌شوند. همچنین بازیگران این بخش از سریال، بیشتر ایرانی خواهند بود که از پتانسیل شهرهای مختلف استفاده شده است. داوود میرباقری برای ساخت این سریال فقط به سراغ بازیگران چهره نرفته، بلكه از بازیگران تئاتر هم بهره برده است.