زنده بودم، مرده شدم!

آمریکایی‌ها قصد دارند سریال‌ها و فیلم‌های موفق خود را به کارتون تبدیل کنند

زنده بودم، مرده شدم!

اگر صنعت سینما می‌تواند کارتون‌های خود را تبدیل به فیلم‌هایی زنده کند، پس چرا نتواند نسخه‌های کارتونی محصولات زنده‌اش را تولید و به بازار فیلم و سینما ارائه کند؟! این دقیقا کاری است که کلید استارت آن در هالیوود خورده و خبرهایی می‌رسد که قرار است تماشاگران سینما با گونه تازه‌ای از فیلمسازی روبه‌رو شوند. بعد از رونق گرفتن تولید نسخه‌های زنده فیلم‌های کارتونی بسیار موفق، حالا فهرستی از فیلم‌های زنده در دست مدیران شرکت‌های بزرگ فیلمسازی است که قرار است کارتونی شوند.

چه کسی تصورش را می‌کرد که درام تاریخی پرسروصدایی چون «بازی تاج و تخت»، سر از دنیای نقاشی و کارتون درآورد؟ اما واقعیت این است که شبکه اچ بی‌او با همکاری مدیران برادران وارنر، از چند هفته قبل به صورتی کاملا محرمانه کار تولید مجموعه‌ای را براساس داستان و ماجراهای شخصیت‌های رنگارنگ مجموعه زنده و پربیننده شان آغاز کرده‌اند. اما این خبر برای مدت زمان زیادی محرمانه نماند و حالا رسانه‌ها در حال صحبت کردن درباره‌اش هستند. البته این مجموعه کارتونی هیچ ارتباطی به مجموعه زنده دیگری ندارد که به‌عنوان پیش‌درآمدی بر بازی تاج و تخت در دست تولید است و نائومی واتس، بازیگر اصلی‌اش است.
تا اینجای کار رسانه‌ها متوجه شده‌اند نویسندگانی برای کار نگارش فیلمنامه نسخه کارتونی انتخاب شده و آنها کارشان را شروع کرده‌اند. اما این‌که داستان فیلمنامه چیست و چه شخصیت‌هایی در آن حضور دارند، کسی اطلاعی ندارد. مدیران برادران وارنر و اچ‌بی‌او در این رابطه سکوت اختیار کرده و کوچک‌ترین اطلاعاتی در اختیار علاقه‌مندان نگذاشته‌اند. آیا داستان مجموعه رو به جلو حرکت خواهد کرد و ماجراهایی را بعد از پایان داستان نسخه زنده تلویزیونی به تصویر می‌کشد؟ آیا نسخه کارتونی پیش‌درآمدی بر داستان نسخه زنده موفق آن خواهد بود؟ یا آیا همان داستان نسخه زنده تلویزیونی این‌بار به زبانی کارتونی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد؟ اینها و ده‌ها پرسش دیگر، بدون پاسخ مانده است. بازیگران مجموعه هم در پیگیری‌های خبرنگاران روی این نکته تاکید کرده‌اند که «هنوز» تماسی از سوی تهیه‌کنندگان نسخه زنده برای همکاری با نسخه کارتونی به‌عنوان صداپیشه، دریافت نکرده‌اند!
اگر بحث تولید نسخه کارتونی بازی تاج و تخت از چشم رسانه‌ها و علاقه‌مندان پنهان نگه داشته شد، تهیه‌کنندگان «تامب رایدر» علنا درباره تولید نسخه کارتونی آن صحبت و اطلاع‌رسانی کرده‌اند. در حالی که دومین قسمت سری جدید زنده فیلم در دستور تولید قرار گرفته، نسخه کارتونی آن هم دیدار جداگانه‌ای با تماشاگران خواهد داشت. هنوز معلوم نیست تامب رایدر کارتونی به صورت فیلم سینمایی تهیه می‌شود یا مجموعه تلویزیونی. اما مدیران شرکت برادران وارنر گفته‌اند داستان آن ادامه‌ای بر ماجراجویی‌های ایندیانا‌جونز‌وار شخصیت اصلی زن آن خواهد بود. به احتمال بسیار زیاد، آلیشا ویکاندر بازیگر نقش لارا کرافت در سری جدید سینمایی، به جای شخصیت کارتونی خود صحبت خواهد کرد.
اکران جزیره اسکال
کینگ‌کونگ شخصیت دیگری است که صاحب نسخه کارتونی می‌شود. البته این هیولای عظیم‌الجثه، چند دهه قبل هم به‌صورت مجموعه‌ای کارتونی با تماشاگران دیدار کرده بود. در حقیقت، نسخه‌های سینمایی «کینگ‌کونگ» به نوعی وام‌دار مجموعه کارتونی کلاسیک آن هستند. اما این بار و در نسخه جدید کارتونی، داستان فیلم دلهره‌‌آور «کونگ: جزیره اسکال» است که وارد مرحله تولید می‌شود. جزیره اسکال سال 2017 اکران عمومی شد و بری لارسون را در نقش خبرنگاری داشت که همراه گروهی از نظامیان راهی جزیره اسکال محل زادگاه کونگ می‌شود، تا با این هیولای خشمگین رودررو شوند. هزینه 186 میلیون داری تولید فیلم، فروش جهانی 567 میلیون دلاری را برایش به همراه داشت.
منتقدان همیشه از گودزیلا به‌عنوان شخصیتی کارتونی اسم می‌بردند که راه به دنیای محصولات زنده تاریخ سینما پیدا کرده است. حالا همین منتقدان می‌گویند تصور این‌که این شخصیت کارتون‌گونه رنگ و بویی کارتونی هم پیدا کند، چندان ساده و آسان نیست. اما مجموعه کارتونی گودزیلا، به‌دنبال تعریف همان داستان‌هایی است که مجموعه فیلم‌های ژاپنی و هالیوودی گودزیلا طی هفت دهه اخیر تعریف و دنبال کرده‌اند. در مجموعه کارتونی هم، یک آزمایش محرمانه اتمی گودزیلا را در زیر آب‌های اقیانوس به خواب عمیقی رفته بیدار و راهی شهرهای بزرگ می‌کند.
پل درگارابدیان تحلیلگر اقتصادی سینما، در این رابطه می‌گوید: «ظاهرا قرنطینه و خانه‌نشینی دوران کرونا دارد نتایج خودش را آشکار می‌کند! فکر می‌کنم برگردان کارتونی نسخه‌های زنده سینمایی، حاصل قرنطینه و کرونا باشد. البته چیز چندان بدی هم نیست. صنعت سینما به‌دنبال راه‌هایی برای کسب سود است و نمی‌توان شرکت‌های فیلمسازی را بابت کشف و خلق راه‌ها و نگاه‌های تازه مورد سرزنش قرار داد. از آنجا که تیم‌های حرفه‌ای فنی و تکنیکی با این شرکت‌ها همکاری دارند، می‌توان امیدوار بود حاصل کار چیزی تماشایی و مقبول باشد. احساسم این است که تماشاگران هم از این موج نو استقبال خواهند کرد و مشکلی با آن نخواهند داشت.»
شرکت والت دیزنی اولین تهیه‌کننده محصولات سینمایی است که از مدتی قبل تولید نسخه‌های زنده محصولات کارتونی‌اش را در دستور کار قرار داد تا اینجای کار، این شرکت اقدام به ساخت نسخه‌های زنده فیلم‌های موفقی مثل علاالدین، سیندرلا، مولان، شیرشاه و... کرده است. تماشاگرانی که طی سال‌ها استقبال بالایی از محصولات کارتونی والت دیزنی کرده‌اند، نسبت به تولید نسخه‌های زنده این محصولات اعتراضی نکرده و اتفاقا اکثر آنها را هم پسندیده‌اند. حالا باید دید مشابه چنین استقبالی را از محصولاتی که به شیوه برعکس تولید می‌شوند را هم می‌توان تجربه کرد یا نه.

بهره‌برداری از فناوری های جدید
مجموعه علمی - تخیلی «ترانسفورمرها/ تبدیل‌شوندگان» در یک دهه اخیر با موفقیت‌های مالی بالایی روبه‌رو شده است. هالیوود برای خلق ماشین‌های عظیمی که از کهکشانی دور به زمین آمده و با هم مبارزه می‌کنند، از تکنولوژی‌های نوین کامپیوتری و دیجیتالی بهره گرفتند. حالا همان فناوری‌ها در خدمت تولید مجموعه‌ای کارتونی قرار می‌گیرند. تمام مجموعه‌های کارتونی جدیدی که براساس داستان فیلم‌ها و مجموعه‌های موفق زنده سینما و تلویزیون تولید می‌شوند، باید تا قبل از سال جاری میلادی آماده پخش شوند. رقابت سختی بین نتفلیکس و شرکت‌های بزرگ فیلمسازی برای تولید این نسخه‌های کارتونی در جریان است. برای همین، در روزها و ماه‌های آینده باید منتظر ماند و دید کدام شخصیت‌ها و فیلم‌های موفق زنده دیگری قرار است به فهرست بالا اضافه شوند. بر همین اساس است که تحلیلگران و منتقدان سینمایی از شکوفایی گونه‌ای جدید در دنیای سینما اسم می‌برند، گونه‌ای که تبدیل‌کننده فیلم‌های زنده به محصولاتی کارتونی است.