پاس نمی‌دهیم، شوت هم نمی‌زنیم!

آنچه در دور رفت لیگ برتر فوتبال گذشت

پاس نمی‌دهیم، شوت هم نمی‌زنیم!

نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید تا سرخ‌های پایتخت به درستی در مسیر پنجمین قهرمانی پی در پی قرار گیرند. آنها برای رسیدن به صدر جدول، نسبت به فصل گذشته راه پرنوسان‏تری را پشت سر گذاشتند اما به هر حال در صدر قرار گرفتند. حالا باز هم پرسپولیس به یک قهرمانی دیگر نزدیک شده است.
آنچه در ادامه می‌آید مروری آماری بر اعداد و ارقام و رکوردهای ثبت شده در نیم‌فصل نخست رقابت‌هاست. این آمار به تیم خاصی اختصاص ندارد و میانگین عددی موضوعات مختلف در هر مسابقه را جمع بسته و در نهایت به یک عدد رسیده است هر چند در ادامه به آمار دو تیم به صورت اختصاصی اشاره می‌شود.
ضریب پاس اشتباه در میان تیم‎های لیگ برتری به طور میانگین: 26/2 درصد
کاملا واضح به نظر می‎رسد که پاس اشتباه در میان لیگ‌برتری‎ها بالاست و با استانداردهای جهانی فاصله قابل توجهی دارد. در این میان بدترین رکورد متعلق به تیم ماشین‌سازی تبریز است که ضریب پاس اشتباه این تیم به طور میانگین در هر مسابقه 67/1 درصد است.
میانگین شوت به چارچوب در هر یک از دیدارهای لیگ‌برتری: 8/2
گویا شوت به چارچوب چندان در میان تیم‎های ایرانی طرفدار ندارد. میانگین تعداد شوت در چارچوب بسیار پایین و حاکی از کیفیت فنی رقابت‎هاست.
میانگین خطا در هر مسابقه: 17
آمارهای ثبت شده نشان می‏دهد لیگ‌برتر فوتبال ایران حداقل از لحاظ آمارهای مشابه در لیگ‌برتر انگلیس پایین‎تر است که البته عجیب هم نیست. هر چه باشد لیگ‌برتر انگلیس دومین لیگ معتبر دنیا
محسوب می‎شود.
 دیگر نکات لیگ
سپاهان بهترین مالکیت توپ را ثبت کرده است. این تیم در دیدار با صنعت‌نفت آبادان در هفته دوازدهم لیگ‌برتر فوتبال ایران که با برتری 2 بر یک این تیم همراه بود 78‌درصد مالکیت را در اختیار داشت.
پرسپولیس بهترین آمار پاس صحیح را دارد. میانگین پاس صحیح این تیم در هر مسابقه 68/3‌درصد است. اصولا پرسپولیس تیمی است که در هر یک از دیدارهای لیگ‌برتری آمار خوبی در زمینه پاس دادن از خود بر جای می‎گذارد. پرسپولیس بعد از سپاهان بهترین مالکیت توپ را نیز در اختیار دارد.
همچنین آمارها نشان می‎دهد سپاهان سریع‎ترین تیم لیگ است هر چند دراینباره آمار دقیقی وجود ندارد اما شواهد بدوی نشان می‎دهد این تیم میانگین عددی سرعت 21 کیلومتر در هر مسابقه را از خود بر جای گذاشته است. زردپوشان اصفهانی با 25‌گل زده بهترین خط حمله لیگ را نیز در اختیار دارند ضمن این‌که در کنار پرسپولیس با کسب هشت برد رکورددار پیروزی در نیم‌فصل نخست محسوب می‎شوند.
نگاهی به عملکرد صنعت‌نفت در نیم‌فصل نخست حاکی از بازگشت‌های این تیم به بازی بعد از دریافت گل نخست است. طلایی‌‌پوشان آبادان در پنج بازی با وجود دریافت گل نخست، توانستند دو بار پیروز شوند و سه بار هم تساوی را رقم بزنند و از این حیث خطرناک‌ترین تیم لیگ به شمار می‌روند. آنها ۹ امتیاز از ۲۳ امتیاز خود را در این شرایط کسب کرده‌اند. در نقطه مخالف نفت مسجدسلیمان نتوانسته هیچ امتیازی را بعد از دریافت گل نخست دریافت کند و ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است.