روی خط استاندارد   باشاخه زیتون لیان

شرکت دانش‎بنیان «بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان» انواع خدمات آزمایشگاهی، بازرسی و استانداردسنجی را در کشور ارائه می‌دهد

روی خط استاندارد باشاخه زیتون لیان

آزمایشگاه‎ها خانه دوم دانشمندان و پژوهشگران هستند. آنها در آزمایشگاه‏ها کیفیت کالاهای مورد استفاده در خانه و صنعت را کنترل می‎کنند یا مرزهای دانش را پیش می‎برند؛ مثل این روزها که منتظریم در این آزمایشگاه‎ها بالاخره دارو یا واکسن قطعی برای ویروس کرونا کشف شود. از طرفی دقت، قابلیت اطمینان و به‎موقع بودن نتایج یک آزمایشگاه و به‌طورکلی کیفیت خدمات آزمایشگاهی نیز در سلامت و بهبود کیفیت زندگی ما تاثیر مستقیم دارد. برای مثال آزمایشگاه‎های پزشکی برای تشخیص بیماری‎ها و آزمایشگاه‎های زیست‏محیطی برای شناسایی سموم پخش‌شده در طبیعت به‎همین منظور فعالیت می‎کنند. از این‌رو با توجه به نقش مهم آزمایشگاه‎ها، وجود آزمایشگاه‌های مجهز به فناوری‎های روز دنیا، پرورش افراد خبره برای فعالیت در این محیط‎ها و خدمت‎رسانی به بخش‎های مختلفی که نیازمند تجهیزات و نتایج آزمایشگاهی هستند، یک الزام و ضرورت است. «شرکت دانش‌بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان» که در این زمینه‌ها سال‌ها فعال بوده است حالا آماده ارائه خدمات و مشاوره به شماست. اگر به هر شکلی در زمینه فعالیت‎های آزمایشگاهی و استانداردها مشغول هستید، شاخه زیتون لیان می‌تواند بسیاری از نیازمندی‌های شما را برطرف کند.

در اواخر دهه 80 سازمان ملی استاندارد تصمیم گرفت خدماتش را به‎بخش خصوصی برون‎سپاری کند. در همان سال‎ها آزمایشگاه‎های محدودی در بوشهر دایر و مشغول فعالیت بودند. از همین‎رو و با تصمیم جدید سازمان ملی استاندارد، مسعود محبوبی به همراه یکی از دوستانش آزمایشگاهی را برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و سنجش مواد شوینده در شهرشان راه‎اندازی کردند. در مدت‌زمان کمی آن آزمایشگاه کوچک با دو نفر پرسنل، گسترش و توسعه پیدا کرد. حالا امروز آن آزمایشگاه کوچک به مجموعه‎ای از آزمایشگاه‎ها در سراسر کشور تبدیل شده و برای جوانان زیادی شغل ایجاد کرده است. قدم کوچکی که در بوشهر برداشته شد، اکنون به دستاورد بزرگی برای کشور تبدیل‌شده است.
به بیان دقیق‌تر، سال 88 بود که «شرکت دانش‌بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان» با هدف بررسی کیفیت کالاهای تولیدی داخل کشور و کالاهای وارداتی و صادراتی، کمک به اجرای استانداردها در سازمان‎ها و کارخانه‎ها، ارتقای سطح سلامت جامعه و امنیت غذا و بهداشت در کشور تاسیس شد.
اکنون مجموعه فعالیت‎های این شرکت را به‌طور کلی در سه بخش بازرسی، خدمات آزمایشگاهی، آموزش و مشاوره می‎توان جای داد.
بازرسی با شاخه زیتون لیان
در تمام کشورها کالاهایی که به آن کشور صادر یا وارد می‎شود، می‎بایست ازنظر سلامت و صحت کالا مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرد. شرکت دانش‌بنیان بازرسی فنی شاخه زیتون لیان تنها شرکت بازرسی در ایران است که در تمام زمینه‎های بازرسی، آزمایشگاه‎های مخصوص همان حوزه را دایر کرده است. تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخل کشور برای ارسال کالای خود به کشوری دیگر یا شرکت‎های واردکننده کالا، می‎توانند بازرسی‎های ظاهری و پیش از حمل کالای خود و صدور گواهینامه‎های بازرسی برای ارائه به بانک و گمرک برای تسهیل فرآیند ترخیص کالای خود را در داخل یا خارج از ایران به شرکت دانش‌بنیان بازرسی فنی شاخه زیتون لیان بسپارند. خدمات بازرسی در این بخش شامل بازرسی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، نفت و پتروشیمی، لوازم مکانیکی و الکترونیکی، نساجی، مواد شیمیایی، ماشین‎آلات صنعتی و کشاورزی، تجهیزات مکانیکی و پزشکی و بالابرها است. بخش بازرسی شاخه زیتون لیان دارای پروانه بازرسی ملی و بین‎المللی سورویانس از سازمان ملی استاندارد ایران و گواهینامه ایزو 17020 از مرکز تایید صلاحیت ایران است. این شرکت در شهرهای بندرعباس، بندرلنگه، گناوه، خوزستان، چابهار، زاهدان، شیراز، تهران، اصفهان، ارومیه و مشهد و همین‎طور در کشورهای آلمان، کانادا، ارمنستان، ترکیه و مالزی شعب خود را دایر کرده است و برای دیگر نقاط دنیا نیز امکان ثبت سفارش و ارائه خدمات بازرسی را فراهم کرده است.
خدمات آزمایشگاهی
این بخش از شرکت شاخه زیتون لیان، کیفیت کالاها را براساس ضوابط و استانداردهای ملی و بین‎المللی می‎سنجد و با در اختیار داشتن متخصصان متعهد و مجرب، تحقیقات و مقالات علمی و پژوهشی بسیاری منتشر کرده است. این مجموعه با بهره‎گیری از خدمات آزمایشگاهی کامل و پیشرفته خود، در تدوین بیش از 70 استاندارد برای سازمان ملی استاندارد نیز همکاری داشته است. آزمایشگاه‎های این بخش شامل آزمایشگاه شیمی، صنایع غذایی، بیولوژی مولکولی، آنالیز دستگاهی، میکروبیولوژی، نفت و مواد نفتی، برق و مکانیک، محیط‎زیست، لوازم‎خانگی و انفورماتیک است. بعضی از این آزمایشگاه‎ها نیز با ویژگی‎های برجسته‎ای شناخته شده‎اند. برای مثال آزمایشگاه نفت و مواد نفتی شاخه زیتون لیان، معتمد کارگروه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت کشور است، آزمایشگاه مولکولی آن تنها آزمایشگاه کشور برای تشخیص تمام بیماری‎های میگو است و دارای تنها آزمایشگاه کلاه ایمنی در ایران است.
آموزش و مشاوره
شرکت دانش‌بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان بزرگ‎ترین مجتمع آزمایشگاهی جنوب کشور است. این شرکت، آزمایشگاه‎های آموزشی خود را در رشته‎های نفت و مواد نفتی، مولکولی، غذایی، میکروبیولوژی، برق و مکانیک، اسباب‎بازی، لوازم‌خانگی و نساجی در بوشهر، بندرعباس و بندر گناوه دایر کرده است. این مجموعه هر سال بر اساس نیازسنجی‌هایی که از سال قبل اجرا شده‎اند، تقویم آموزشی خود را تنظیم و از طریق وبسایت خود به نشانی www.szlco.ir اطلاع‎رسانی می‎کند. علاقه‎مندان، سازمان‎های خصوصی و دولتی، دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی می‎توانند در این دوره‎ها شرکت کنند یا بسته به نیاز خود تقاضای برگزاری دوره آموزشی دیگری داشته باشند. با توجه به شرایط همه‎گیری بیماری کرونا، قسمت تئوری این آموزش‎ها به‎صورت مجازی برگزار می‎شود و درصورت نیاز به حضور فیزیکی استاد برای آموزش، شاخه زیتون لیان مدرسان مجرب خود را اعزام می‎کند. به‎علاوه امکان برگزاری دوره‎های عملی و آموزشی در آزمایشگاه‎ها نیز برای فراگیران، درصورت لزوم فراهم شده است. در پایان هر دوره نیز، به فراگیران گواهینامه‌ای معتبر در سطح ملی و با تایید سازمان ملی استاندارد ارائه خواهد شد. در بخش مشاوره نیز این شرکت توانایی ارائه خدمات مشاوره و ممیزی جهت پیاده‎سازی استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت تا صدور گواهی‎های ملی و بین‎المللی را از جمله ایزو 14001، ایزو 17025، ایزو 45001 و ایزو 9001 دارا می‎باشد.
چشم‎انداز شاخه زیتون لیان
به‎گفته مسعود محبوبی، مدیرعامل شرکت دانش‎بنیان بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان: «این شرکت به‎زودی در زیرمجموعه دانشگاه علمی کاربردی قرار خواهد گرفت و از مهر سال آینده دانشجو جذب خواهد کرد.» وی در ادامه می‎افزاید: «ما در این مجموعه سه هدف اصلی را دنبال می‎کنیم، مهم‎ترین آنها کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای فارغ‎التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی است. در حال حاضر 140 نفر با ما همکاری دارند و سرمایه اصلی و افتخار ما محسوب می‎شوند. هدف دوم ما بی‎نیازکردن کشور از آزمون‎ها و آزمایش‎هایی است که در خارج از ایران اجرا می‎شود. هدف دیگر ما به‎دست آوردن امتیاز آزمایش‎های در انحصار دولت است. ما از دولت انتظار داریم تا از بخش خصوصی حمایت بیشتری داشته باشد، زیرا اگر بخش خصوصی در قسمت آزمایشگاهی تقویت شود، در کشور از کالاها و خدمات با کیفیت‌تری بهره
خواهیم برد.»


مشتریان شاخه زیتون لیان در یک نگاه

مسعود محبوبی می‌گوید: سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد، سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نفت، تولیدکنندگان قطعات خودرو، تولیدکنندگان مواد غذایی، مراکز پرورش آبزیان برای کنترل بیماری‎های این مراکز، تمام صادرکنندگان و واردکنندگان کالا، دانشجویان دانشگاه‎ها و مراکز تحقیقاتی که نیاز به خدمات آزمایشگاهی داشته باشند و ...  از مشتریان ما هستند.