دستی که جا ماند

انفجار مین باعث قطع دست نوجوان 12 ساله شد

دستی که جا ماند

 انفجار مین به‌جا مانده از جنگ تحمیلی، مچ دست پسر عشایر را قطع كرد. هنگامی كه بالگرد اورژانس برای انتقال پسر مجروح به پرواز درآمد، آن هم دچار سانحه شد و سقوط كرد.
 به گزارش خبرنگار جام‌جم، بیش از سه دهه از جنگ تحمیلی می‌گذرد،اما هنوز انفجار مین در مناطق جنگی در شهرهای  غربی و جنوبی كشورمان قربانی می‌گیرد. یکی از قربانیان مین، پسری 12 ساله عشایری به نام محمدامین است، كه هفته گذشته مچ دست راستش قطع شده و چشم‌انتظار آن است تا مچ دست قطع‌شده‌اش پیدا شود و عمل پیوند انجام شود، البته با گذشت چندین روز از حادثه، این امید در حال رنگ باختن است.
 پدر محمدامین  می‌گوید: «همراه همسر، دختر و سه پسرم در دشت عباس، از توابع بخش موسیان شهرستان دهلران استان ایلام زندگی می‌كنیم. از عشایر هستیم و پیشه‌مان چوپانی است. محمدامین که کلاس سوم ابتدایی است، اولین فرزندم است. ساعت  10 صبح شنبه بیست و پنجم  بهمن امسال، او چند بره را برای چرا به دامنه كوه در 200 متری خانه‌مان برد. ساعتی بعد، پسر دیگرم سراغ محمدامین رفت كه سراسیمه و گریان به خانه بازگشت. می‌گفت برادرش زخمی شده است. دنبالش رفتم و دیدم محمدامین به خاطر انفجار مین دستش قطع شده و پاهایش هم آسیب دیده بود. با اورژانس تماس گرفته و موقعیت  محل حادثه را گفتم و قرار شد به خاطر وضعیت پسرم بالگرد اعزام شود، اما هرچه منتظر شدیم، خبری نشد تا این‌كه تلفنی خبر دادند بالگرد اورژانس با پنج خدمه و كادر درمان، هنگام پرواز از فرودگاه دچار حادثه شده و قرار شده  آمبولانس اعزام شود.»
 پدر محمدامین  ادامه داد: «با شنیدن این خبر، پسرم را بغل كرده و پیاده به راه افتادم كه در طول مسیر آمبولانس  به من رسید، او را سوار كرده و به بیمارستان رساندیم. اما به دلیل وخامت حال پسرم، او به بیمارستانی در شهر دزفول  منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. همراه  ماموران به محل حادثه رفتیم و ساعت‌ها آنجا را جست‌و‌جو كردیم، اما مچ دست قطع‌شده پسرم را پیدا نكردیم. اگر مچ دست او پیدا نشود، باید از عضو مصنوعی استفاده كند.»
محمدامین آرام روی تخت نشسته و مادر و پدر بربالین او هستند. او هنوز نمی‌داند مچ دستش قطع شده است. درباره روز حادثه به خبرنگار ما می‌گوید: «آن روز بره‌ها را برای چرا بردم. یكی از بره‌ها فاصله گرفت كه به دنبالش رفتم. یك دفعه زیر پایم منفجر شد و دیگر
چیزی نفهمیدم.»
 سانحه برای بالگرد اورژانس
مدیر فرودگاه شهدای ایلام هم درخصوص سقوط بالگرد اظهار كرد: «بالگرد امدادی اورژانس برای امدادرسانی به پسربچه‌ای با پنج سرنشین از باند پرواز به مقصد دهلران بلند شد، اما چند دقیقه بعد دچار سانحه شد كه خوشبختانه تلفات جانی نداشت.»
محمدجواد یگانه افزود: «علت این سانحه از سوی كارشناسان در دست بررسی است.»


سریال انفجار مین ادامه دارد
یک هفته بعد از انفجار مین در دهلران، کودک هفت‌ساله دیگری در جاده نفت‌شهر بر اثر برخورد با مین به جامانده از دوران جنگ تحمیلی مصدوم شد. امدادگران اورژانس برای بررسی موضوع در منطقه هفت‌تپان جاده نفت‌شهر اعزام شدند که معلوم شد کودک هفت‌ساله‌ای به همراه خانواده‌اش که از عشایر کوچ نشین بودند هنگام چرای دام با یک قبضه مین به‌جامانده از جنگ تحمیلی برخورد کرده و از ناحیه پا و دست چپ مصدوم شده بود. بعد از اقدامات درمانی  اولیه، این کودک به بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) قصرشیرین منتقل و آنجا بستری شد. این در حالی بود که چند روز پیش هم در تنگاب از توابع بخش مرکزی شهرستان قصرشیرین انفجار به مجروح‌شدن یک جوان ۱۹ساله منجر شده بود.