گلایه‌های جهش یافته

گلایه‌های جهش یافته


مراسم افتتاح ۱۲پروژه عمرانی دانشجویی و درمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، محل تازه گلایه‌های سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان بود. جایی که او از افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند گلایه کرد و البته به مردم هشدار داد باید منتظر یورش همه‌جانبه موج جدید ویروس کرونای جهش‌یافته ماند.
وزیر بهداشت در ادامه با گلایه از ترددهای مرزی در کشور گفت: از این گله دارم که چرا از برخی مسائل اطلاع نداریم. چه زمانی نامه دادم؟ کی اجازه دادیم با ترددهای اتوبوسی از مرزها عبور کنند؟ اتوبوسی از مرز غربی به ایران می‌آید و به شهرستانی می‌رود، بعد ما موارد مثبت را در آن شهر پیدا می‌کنیم بدون این‌که خبر داشته باشیم.
سعید نمکی ادامه داد: این طوری نمی‌شود مملکت را اداره کرد. داغ شهدای خدمت مرا نابود کرده است. داغی بالاتر از این نیست که همکاران ما به علت سهل‌انگاری دیگران نفله شوند و من خبر ندارم کی می‌رود، کی می‌آید. به جای وزیر بهداشت، مدیرکل مرده‌شور خانه بگذارید.
 ۱۳ماه از کرونا می‌گذرد
 سعید نمکی گفت ۱۳ماه است همکاران او با کرونا درگیر هستند و تاکید کرد: این گفته برای افرادی خیالباف بهانه نشود که بگویند دیر اعلام کردیم. ما از همان زمان که مساله کرونا در ووهان چین مطرح شد، مشغول آماده شدن و تولید تجهیزات بودیم. به همین علت وقتی به ایران آمد، همکاران من در دانشگاه‌های علوم پزشکی شوکه نشدند و آماده بودند. نمکی عنوان کرد: به فردی که بتواند حتی یک مورد ابتلا به کرونا را قبل از اعلام رسمی وزارت بهداشت در بهمن ۹۸ ثابت کند، جایزه می‌دهم به شرطی که بتواند ثابت کند قبل از بهمن در ایران کرونا داشتیم و اعلام نکردیم.
او گفته با شنیدن گزارش ووهان آماده شده و مرزها را بستیم. علاوه براین، همه ورودی‌ها را کنترل و شروع به تولید کیت کردیم. نمکی ادامه داد: در آن زمان به ما کیت و ماسک نمی‌دادند. با کیت‌های خودمان موارد را در قم و گیلان تشخیص دادیم. بعد قم و گیلان قرمز شد. در اوج نامردی‌ها و تحریم‌ها آخرین روزهای بهمن ما مورد مثبتی نداشتیم. اما از دی آماده بودیم. وقتی ویروس آمد هیچ دانشگاهی دست و پایش را گم نکرد.
 ویروس جهش‌یافته همه جا هست
بخش دیگر گفته‌های وزیر بهداشت به اخبار ویروس جهش‌یافته ارتباط داشت. آن‌طور که او گفت اکنون نیز با ویروس جهش‌یافته خطرناکی مواجه هستیم.
او بیان کرد: از مدت‌ها پیش به همکارانم اعلام کردم خود را برای یکی از سخت‌ترین یورش‌های ویروس آماده کنید. ویروس جهش‌یافته همه جا هست. همه جا از بیرجند و جاهای دیگر گزارش شیوع ویروس جهش‌یافته را گرفتم. مردم بدانند این ویروس به رغم آنچه انگلیسی‌ها گفتند هم قدرت سرایت و هم بیماری‌زایی و هم مرگ‌آوری بیشتری دارد. وزیر بهداشت افزود: چرا من نباید بدانم هیاتی از فلان جا می‌آید و به کجا می‌رود. این طوری نمی‌شود مملکت را اداره کرد. چقدر باید از همکارانم خجالت بکشم. وقتی رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری برای دیدارهایشان از وزارت بهداشت سوال می‌کنند و بزرگان کشور رعایت می‌کنند، چرا بقیه رعایت نمی‌کنند.
وی گفت: به وزارت بهداشت اطلاع نمی‌دهند کی می‌آید، کی می‌رود. اما اگر یک‌جا اکسیژن نبود یا کسی را دیر رساندند یا اگر خدای نکرده پنج دقیقه دارو دیر برسد، هزار نوع شبکه اجتماعی به کار می‌افتد. این طوری نمی‌شود مملکت را اداره کرد.
 دانشجوی نخبه را نباید زد
وزیر بهداشت و درمان در ادامه به مسائل دانشجویان پرداخت و گفت:‌ یکی از دانشجویان شریف به فکر ماندن در کشور نیست. هرگز به دانشجویان نگفته‌ایم تو به مردم کشورت تعهد داری. من مسؤول در دانشگاه غفلت کرده‌ام. با این روند تهیدست‌ترین کشور دنیا از نظر منابع انسانی می‌شویم. وی ادامه داد: دانشجوی نخبه را نباید زد. باید هنرمندانه نگه داشت. عشق و معرفت و الگوها را معرفی کنیم. خیلی از الگوها را هم از دست دادیم یا نداریم و من این نقصان را حس می‌کنم.