بررسی نقشه تفصیلی حیات طیبه امام سجاد(ع)

گزارشی از مراسم رونمایی کتاب«حماسه امام سجاد(ع)» از منظر رهبر معظم انقلاب

بررسی نقشه تفصیلی حیات طیبه امام سجاد(ع)

سال‌ها می‌گذرد از الگو گرفتن از خط‌مشی حکیمانه زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که رهبر معظم انقلاب در دوران محنت‌بار پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی آن را سرلوحه عمل قرارداده بودند و اینک پس از سال‌ها به همت انتشارات انقلاب اسلامی همه درس‌های حرکات سیاسی ائمه‌اطهار(ع) و به‌ویژه امام سجاد(ع) از منظر رهبر معظم انقلاب به زینت چاپ آراسته شد و با حضور جمعی از علما، پژوهشگران و برخی از شاگردان قدیمی ایشان در حرم حضرت رضا(ع) رونمایی شد. آیینی که به‌زعم حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با نگاهی متفاوت تناقضات ظاهری رفتار اهل بیت(ع) را مورد بررسی قرار داده است. در این گزارش به بررسی این کتاب و ارائه گزارش مختصری از مراسم رونمایی آن می‌پردازیم.
مراسم رونمایی اثر فاخر «حماسه امام سجاد(ع)» در مقطعی برگزار می‌شود که حالا چند دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد. سخنانی که در زمان طاغوت در جمع جوانان و نمازگزاران مسجد کرامت مشهد توسط حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بیان شد و نمایی از مبارزات و فعالیت‌های حماسی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را به‌تصویر می‌کشید حالا گردهم در یک مجموعه نشسته‌اند تا یک مجاهدت دائمی و خستگی‌ناپذیر که میراث اهل بیت عصمت و طهارت است را به رخ همگان بکشاند.
حالا در جوار حریم شمس‌الشموس یکی از خاطرات و تلاش‌های بی‌نظیر رهبر انقلاب در دهه 50 می‌گوید و دیگری از توفیق جمع‌آوری فرمایشات ایشان. حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری نیز به نگاه متفاوت از زندگی حضرت سجاد(ع) توسط رهبر معظم انقلاب اشاره می‌کند که در سال‌هایی نه چندان دور در این شهر خدایی و مسجد پرکرامت بستر رهبری انسانی فاضل، خالص و حماسه‌جو را برای امروز ما فراهم کرد و حالا این اثر با بنیان‌های عرفانی عالی در محور مبحث معارف اسلامی مبتنی بر وحدت حقیقی اولیا خدا در دسترس نخبگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. وحدتی که حاج علی اکبری با اشاره به زیارت جامعه کبیره آن را به‌عنوان یک کل واحد می‌بیند. اثری که دارای یک مبنای کلامی اصیل است یعنی بر محور دایره غدیر بنا شده است و درواقع نظریه غدیر، نظریه ناب و نهایی اسلام است برای خوشبختی و سعادت بشریت و در این نظریه رهبر عالیقدر جهان اسلام با نگاهی دقیق، امام را از نقطه آغاز تا تحقق آرمان غدیر مورد تبیین قرار می‌دهد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و سخنران این برنامه معتقد است در نظریه انسان 250 ساله رهبر معظم انقلاب نگاه گزارشی در تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به نگاهی پژوهشگرانه و نظریه‌پردازانه تبدیل می‌شود. در این نظریه به‌جای تمرکز بر یک بخش از سیره با یک نگاه پژوهشگرانه بازه بلندمدتی یعنی تمام دوره امامت تا عصر غیبت کبری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این نگاه کل‌گرایانه سعی می‌شود قواعد و اصول این حرکت استخراج شود. در این نگاه بسیاری از تناقضات در مورد شیوه متفاوت رفتاری اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار می‌گیرد. براساس این نظریه گزاره تاریخی به اندیشه اجتماعی تبدیل می‌شود یعنی رفتارهای ائمه معنادار، الهام‌بخش و قابل تعمیم می‌شود، به این ترتیب می‌توان یک شیرازه متحد را با یک هدف یکپارچه مشاهده کرد.
تبدیل مفاهیم خنثی به مفاهیم پویا از دیگر ویژگی‌های این نظریه است که براساس آن تمام حرکات و حتی سکوت امام معنادار می‌شود. در این نگاه غربت و مظلومیت بستری برای تاریخ‌سازی و تحولات اساسی در جریان تاریخ می‌شود. نگاهی معطوف به آینده که از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به قله استفاده می‌شود.
شیوه‌ای که حضرت آقا ابداع کردند شیوه استنطاق از متون تاریخی است. ایشان گاهی از یک نماد و یک اشاره هم نمی‌گذرند و آنها را هم به حرف می‌آورند. در فصول بعدی این کتاب در ارتباط با زندگی امام بعد از واقعه عاشورا، ایشان یک گزارش غمگنانه و تراژدی را به یک مفهوم حماسه‌ساز تبدیل می‌کنند.
ایشان می‌فرمایند حماسه حضرت سجاد(ع) در دو مرحله انجام شده است؛ یکی حماسه سه ماهه است یعنی اسارت که در آن حماسه 30ساله حضرت نیز بنیانگذاری می‌شود که این دوره در مورد آن سکوت است. هنوز هم رسوبات آن نگاه منحط وجود دارد و این دورانی است که امام از عاشورا و سرمایه‌گذاری عظیم اباعبدا... صیانت می‌کند و این قطعه از تاریخ تاریک، پیچیده و بسیار سخت است چرا که استبداد بی‌پروا و بهت و حیرتی در محیط جامعه‌اسلامی وجود دارد، رعب و وحشت در جامعه حاکم است، فساد سیاسی و اخلاقی عظمی در جامعه وجود دارد و خواص زمینگیر شده‌اند که حتما باید ظرفیت آن زمان را درنظر گرفت. وی با بیان دشواری‌های امام‌سجاد(ع) گفت: امام باطنا اقدام می‌کنند اما در ظاهر چیزی از ایشان مشاهده نمی‌شود که در این راستا آشناسازی مردم با حقانیت اهل‌بیت(ع) و ایجاد و تقویت تشکیلات اسلامی برای زمینه‌سازی حکومت‌اسلامی از مهم‌ترین فعالیت‌های ایشان است.
امام‌سجاد(ع) از دو روش بیشتر استفاده می‌کردند؛ یکی استفاده از دعا و دیگری موعظه بود. در محور دعا آنچه باقی مانده است در حقیقت یک نقشه تفصیلی از حیات طیبه به زبان دعاست. حیات فردی و اجتماعی. امام هم در عصر خودشان از این روش بهترین بهره‌برداری را کردند و هم نرم‌افزار تمدن اسلامی را در اختیار بشریت قرار دادند.
محفل دلدادگان حضرت‌سجاد(ع) و مریدان حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با رونمایی از این اثر فاخر توسط امام‌جمعه موقت تهران، تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی و مدیریت حوزه‌های علمیه خراسان و امام‌جمعه موقت مشهد به پایان می‌رسد و گامی دیگر به سوی حیات پربار و درس‌آموز امام‌سجاد(ع) بردا‌شته‌می‌شود.



گزارش غمگنانه زندگی امام‌سجاد(ع)
به مفهومی حماسه‌ساز تبدیل شد

حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری در آیین رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» گفت: گزارش غمگنانه و تراژدی زندگی امام‌سجاد(ع) بعد از عاشورا، توسط حضرت آیت‌ا...العظمی خامنه‌ای به مفهومی حماسه‌ساز تبدیل شد.
در مراسم معرفی و رونمایی از کتاب حماسه امام‌سجاد(ع) مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره مبارزات سیاسی- فرهنگی امام‌سجاد(ع) که دیروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی، امام‌جمعه موقت مشهد و مدیر حوزه علمیه خراسان در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام‌جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به بیان نگاه متفاوت رهبر معظم انقلاب به زندگی ائمه هدی به‌ویژه حضرت سیدالساجدین علی‌بن‌الحسین(ع) پرداخت.
وی در جمع علما، پژوهشگران و شاگردان قدیمی رهبر معظم انقلاب گفت: در طراحی این اثر نورانی ابتکاری انجام شده است و از اصل نظریه انسان 250ساله به عنوان مقدمه کتاب استفاده شده و ما باید نسبت به این نظریه فاخر بسیار تلاش کنیم، چراکه این نظریه بدیع و جذاب و به تعبیر من افاضه رضویه است، چون ایشان نشاط اولیه را هم در نظر و هم در عمل داشتند که برکات آن را امروز و پس از پیروزی انقلاب اسلامی دریافت می‌کنیم.
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری  با بیان این‌که در نظریه انسان 250ساله نگاه گزارشی در تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) به نگاهی پژوهشگرانه و نظریه‌پردازی تبدیل شده است، گفت: در این نظریه به‌جای تمرکز بر یک بخش از سیره با یک نگاه پژوهشگرانه بازه بلندمدتی- یعنی تمام دوره امامت تا عصر غیبت‌کبری - مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این نگاه کل‌گرایانه سعی می‌شود قواعد و اصول این حرکت استخراج شود. در این نگاه بسیاری از تناقضات ظاهری در مورد شیوه متفاوت رفتاری اهل‌بیت(ع) مورد بررسی قرار می‌گیرد و فلسفه این تفاوت‌ها کشف می‌شود.
وی افزود: بر اساس این نظریه گزاره تاریخی به اندیشه اجتماعی تبدیل می‌شود، یعنی رفتارهای ائمه معنادار، الهام‌بخش و قابل تعمیم می‌شود و یک شیرازه متحدی را با یک هدف یکپارچه مشاهده می‌کنید و عینیتی از رسالت امامت در جامعه دیده می‌شود.  حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری تبدیل مفاهیم خنثی به مفاهیم پویا را از دیگر ویژگی‌های این اثر عنوان کرد و بر اساس این نظریه، تمام حرکات و حتی سکوت امام‌سجاد(ع) معنادار می‌شود و در این نگاه غربت و مظلومیت بستری برای تاریخ‌سازی و تحولات اساسی در جریان تاریخ می‌شود.  وی ادامه داد: امامان ما با حفظ حیات اجتماعی صحنه را مدیریت می‌کنند و اگرچه ممکن است نتایج در کوتاه‌مدت مشاهده نشود اما اثرات آن را در راستای هدف بلندمدت که همان غدیر است می‌توان دید. رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: شیوه‌ای که آقا ابداع کردند شیوه استنطاق از متون تاریخی است. ایشان گاهی از یک نماد و یک اشاره هم نمی‌گذرند و آنها را هم به حرف می‌آورند. وی با اشاره به دو حماسه سه‌ماهه و 30ساله حضرت‌سجاد(ع) گفت: امام از همه روش‌ها، سیاست‌ها و تاکتیک‌ها در این 30سال استفاده کردند که می‌توان به موعظه، اشک، تربیت انسان‌های بزرگ و... اشاره کرد. در پایان این مراسم با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی و مدیر حوزه‌های علمیه خراسان از این اثر فاخر رونمایی شد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه الکترونیکی انتشارات انقلاب‌اسلامی به نشانی
book-khamenei.ir و کتابفروشی‌های سراسر کشور این اثر 300صفحه‌ای را دریافت کنند.