سكته دوم در عین‌الاسد

پایگاه اشغالگران آمریكایی در عراق هدف راكت‌های كاتیوشا قرار گرفت

سكته دوم در عین‌الاسد

حمله راكتی اخیر به پایگاه اشغالگران آمریكایی در عین‌الاسد، شوك دوباره‌ای را به كاخ سفید و متحدان منطقه‌ای ایالات متحده آمریكا وارد ساخته است. این واقعه در حالی رخ داده كه تحركات واشنگتن در بازتولید تروریسم تكفیری در عراق و نقاط مرزی سوریه به نقطه اوج خود رسیده است. منابع خبری از مرگ یک پیمانکار آمریکایی در حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد در الانبار خبر دادند.

منابع عراقی گزارش دادند پایگاه غیرقانونی نیروهای آمریكایی در عین‌الاسد هدف حمله راكتی قرار گرفته است. براساس این گزارش‌ها، پایگاه ائتلاف آمریكایی در عین‌الاسد هدف حمله چهار راكت كاتیوشا قرار گرفته است. شبكه «الجزیره» به نقل از منابع امنیتی عراقی در این‌خصوص گزارش داد كه ده راكت در نزدیكی محل حضور نیروهای ائتلاف آمریكایی در پایگاه عین‌الاسد به زمین برخورد كرده است. همچنین پایگاه صابرین‌نیوز گزارش داد كه نیروهای آمریكایی بخش نظامی مربوط به خود را در پایگاه عین‌الاسد بسته‌اند و نیروهای خود را از برج مراقبت خارج كرده‌اند.
 نتیجه اصرار بر اشغال عراق
پایگاه‌ عین‌الاسد در غرب استان الانبار (غرب عراق) و پایگاه «حریر» در شمال اربیل دو پایگاه اصلی آمریكا در عراق هستند كه گنجایش 7000نظامی را دارند. مطابق با مصوبه دی سال گذشته پارلمان عراق، مبنی بر خروج نیروهای بیگانه از خاك این كشور، حضور نیروهای آمریكایی از جمله در عین‌الاسد غیرقانونی محسوب می‌شود. با این‌حال طی یك سال اخیر، مقامات آمریكایی و برخی مهره‌های واشنگتن در عراق و منطقه، سعی در حفظ نیروهای اشغالگر در عین‌الاسد و دیگر پایگاه‌های آمریكا در عراق داشته‌اند. از سوی دیگر، با توجه به تلاش‌های اخیر دولت جو بایدن مبنی بر بازتولید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی (با هدف ناامن‌سازی مستمر عراق)، شاهد شكل‌گیری منازعات تازه‌ای در این كشور هستیم. بایدن، از عراق به عنوان نقطه ثقل استراتژیك ایالات متحده در منطقه یاد می‌كند، در حالی كه گروه‌های مقاومت بارها تاكید كرده‌اند واشنگتن جایی در خاك عراق نداشته و باید هرچه سریع‌تر به حضور غیرقانونی خود در این كشور پایان دهد.
 سانسور حملات آمریكا به گروه‌های مقاومت
در حالی كه كاخ سفید، كشورهای اروپایی و متحدان منطقه‌ای، هدف قرار گرفتن پایگاه‌های غیرقانونی واشنگتن در عراق را محكوم می‌كنند، شاهد سكوت هدفمند آنها در قبال حملات نیروهای آمریكایی به گروه‌های مقاومت هستیم. هواپیماهای آمریكایی بامداد جمعه گذشته منطقه بین «البوكمال» سوریه و «القائم» عراق در مرز میان دو كشور را هدف قرار داد. وزارت دفاع آمریكا در بیانیه‌ای اعلام كرد ارتش آمریكا به دستور جو بایدن مواضعی را در شرق سوریه بمباران كرد و این حمله براساس اطلاعات دریافتی از سمت دولت عراق انجام شده است، ادعایی كه مقامات عراقی آن را رد كردند.
اما سازمان حشدالشعبی طی بیانیه‌ای به‌صراحت اعلام كرد كه آمریكا مواضع حشدالشعبی را در نوار مرزی عراق با آمریكا و نه خاك سوریه هدف قرار داده است. احمد الكنانی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح در گفت‌و‌گو با پایگاه المعلومه درخصوص این رویكرد دوگانه می‌گوید: سكوت دولت عراق، آمریكا را به هدف قرار دادن نیروهای حشدالشعبی و پایگاه‌های آن ترغیب می‌كند. دولت هیچ دلیل و توجیهی برای عدم اتخاذ موضع در قبال حمله آمریكا به حشدالشعبی در خاك عراق ندارد به‌خصوص این‌كه كمیته تحقیقات، وقوع جنایت در عراق و نه در سوریه را تأیید كرده است. سكوت بغداد و عدم اتخاذ تصمیمی از سوی دولت باعث می‌شود آمریكا این جنایت‌ها را تكرار كند. بسیاری از اعضای پارلمان عراق تاكید كرده‌اند كه انجام تحقیق درباره همكاری برخی اعضای سازمان اطلاعات عراق با آمریكا در قبال نیروهای حشدالشعبی ضرورت دارد، به‌خصوص این‌كه وزیر دفاع آمریكا به دریافت اطلاعات از طرف عراقی جهت اجرای حملات علیه حشدالشعبی اذعان كرده است.


اصرار آمریکا بر اشغالگری در عراق برای واشنگتن هزینه ساز است
اكنون ایالات متحده آمریكا به‌وضوح دریافته است كه عین‌الاسد و دیگر پایگاه‌هایی كه محل استقرار اشغالگران در خاك عراق است، برای آنها امن نیست، فارغ از این‌كه حملات موشكی علیه اشغالگران از سوی چه گروه‌هایی صورت می‌گیرد. فادی اسماعیل بودیه سردبیر نشریه لبنانی المرایا در این‌خصوص به جام‌جم می‌گوید: «می‌توانیم عملیات موشكی اخیر را به سكته دوم آمریكا در عین‌الاسد تشبیه كنیم. سال گذشته، در پاسخ به جنایت آمریكا در ترور شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، پایگاه عین‌ا‌لاسد توسط سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی ایران موشكباران شد. موشكبارانی كه خسارات و هزینه‌های مادی و روانی زیادی برای كاخ سفید به همراه داشت. حمله موشكی اخیر، گرچه هنوز مصدر آن مشخص نیست، اما به‌وضوح نشان داده كه اصرار آمریكا بر اشغالگری در عراق برای واشنگتن هزینه‌ساز خواهد بود. این تحلیلگر لبنانی در ادامه می‌گوید: «هر اندازه آمریكا و دولت بایدن، از طریق اشغالگری یا جنگ نیابتی و تقویت گروه‌های تروریستی، تولید ناامنی و خشونت در عراق و منطقه كنند، قطعا هزینه‌های بیشتری را پرداخت خواهند كرد. بنابراین، بهتر است دولت جدید آمریكا به جای اصرار بر سیاست‌های غلط و هزینه‌ساز 18 سال گذشته آمریكا در عراق (از زمان اشغال عراق توسط دولت بوش)، سریعا خاك این كشور را ترك كرده و به فعالیت گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود مانند داعش نیز پایان دهد.