شبیخون کرونا به کلیه‌ها

دکتر سیدفرزاد علامه، متخصص ارولوژی می‌گوید خطر ابتلا به کووید-۱۹ در کسانی که به دیابت و فشارخون در کنار مشکلات کلیوی دچار هستند، به‌مراتب بیشتر است

شبیخون کرونا به کلیه‌ها

شاید بسیاری از افراد ندانند که مستعد نارسایی کلیوی هستند، زیرا نارسایی کلیه در بسیاری از موارد بی‌علامت یا کم‌علامت است. درواقع این بیماری در مواردی علائم اصلی خود را در درازمدت نمایان می‌کند. شاید از مهم‌ترین نشانه‌های نارسایی کلیوی بتوان به علائمی مثل سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و خارش بدن در کنار کم‌شدن حجم ادرار و ورم پا اشاره کرد. بی‌شک هر فردی که چنین علائمی را در خود مشاهده کند باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کند. اما نکته مهم‌تر آن است که به بهانه همه‌گیری کرونا مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازیم. به‌ویژه در مورد برخی بیماری‌ها و ازجمله نارسایی‌های کلیوی، تاخیر در مراجعات پزشکی به آسیب کلیوی، تضعیف سیستم ایمنی و قرار گرفتن در خطر ابتلا به کووید-۱۹ منجر خواهد شد. خطر ابتلا به کووید-۱۹ به‌ویژه در کسانی که با مشکلات متابولیکی مانند دیابت و فشارخون در کنار مشکلات کلیوی دچار هستند، به‌مراتب بیشتر نیز می‌شود. از این رو با دکتر سیدفرزاد علامه، متخصص ارولوژی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت‌وگو کرده‌ایم.

 چرا گفته مى‌شود عوارض بیماری کووید-۱۹ در مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی بیش از دیگران است؟
افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند در معرض خطر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی هستند و کرونا هم از این قاعده مستثنا نیست. با توجه به این‌که کرونا احتمال سرایت بیشتری نسبت به بیماری‌های دیگر دارد، این دسته از افراد باید مراقبت‌های بیشتری انجام دهند و شستن دست‌ها، ضدعفونی‌کردن و زدن ماسک را باید به‌شدت مورد توجه قرار دهند.
 چرا مبتلایان به نارسایى کلیوی از حساسیت بیشترى نسبت به بیماری‌های ویروسی و باکتریایی برخوردارند؟
کسانی که نارسایی کلیوی دارند درواقع نقص سیستم ایمنی هم دارند؛ به‌ویژه اگر مثلا عمل پیوند کلیه در موردشان انجام شده باشد و از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده کنند. این افراد مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی و ازجمله کرونا هستند و باید به‌شدت از خودشان مراقبت کنند.
 آیا مبتلایان به فشارخون بالا و دیابت باید در معرض مراقبت‌هاى بیشترى در صورت بروز مشکلات کلیوى، به‌ویژه در دوران همه‌گیری کرونا قرار بگیرند؟
دیابت و فشارخون به‌شدت افراد را در معرض آسیب‌های کلیوی قرار می‌دهند. پس کسانی که دیابت یا فشارخون بالا دارند باید به‌صورت دوره‌ای تحت آزمایش و ویزیت پزشک قرار بگیرند تا اگر نشانه‌های اولیه نارسایی کلیه در آنها مشاهده شد به‌سرعت تحت درمان قرار بگیرند.
کنترل دقیق فشارخون و قند خون بسیار مهم است و افراد مستعد این دو مشکل متابولیکی باید در دوران همه‌گیری کرونا هم به‌صورت پیگیرانه مراقب وضع خودشان باشند تا از آسیب احتمالی کلیوی پیشگیری کنند. نکته دیگر ابتلا به سرطان‌هایی است که در سیستم ادراری مطرح است. فردی که به دلیل ابتلا به این سرطان‌ها در حال شیمی‌درمانی است، نقص سیستم ایمنی پیدا می‌کند و در معرض خطر کرونا قرار می‌گیرد. دیگر بیماری‌های کلیوی مثل سنگ‌های ادراری یا بزرگ‌شدن خوش‌خیم پروستات، مستعدکننده کرونا نیست و جای نگرانی از حیث خطر کووید ندارند.
 کدام دسته از بیماری‌هاى کلیوى باید تحت مراقبت‌های منظم در دوران همه‌گیری کرونا قرار بگیرد؟
بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت که درجاتی از نارسایی کلیوی را نیز دارند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی طی دوره‌های مشخص (شش‌ماهه یا یک‌ساله) باید برای ویزیت‌های پزشکی مراجعه داشته باشند. پیشرفت و شدید شدن این بیماری‌ها و مراجعه‌نکردن به بهانه کرونا، بیمار را با خطر آسیب‌پذیری در برابر کرونا مواجه کرده و مستعد عوارض بیماری‌هایی مثل عوارض چشمی، خونریزی‌ها و بروز عوارض شدید کلیوی و دیالیزی‌شدن قرار می‌دهد. افرادی که دچار سنگ‌کلیه هستند نیز نباید خود را به بهانه همه‌گیری کرونا از ویزیت پزشک محروم کنند. اگر این سنگ‌ها به‌صورت انسدادی عمل کنند ممکن است کاهش عملکرد کلیه‌ها را به‌همراه داشته باشد. اگر داخل کلیه باشد به‌مرور زمان کارکرد کلیه‌ها را کم می‌کند.
پس کسانی که سنگ‌کلیه دارند برای درمان پیشگیرانه و حتی جراحی‌ها حتما به پزشک‌شان مراجعه کنند، زیرا ممکن است در درازمدت به نارسایی جدی کلیوی در آنها منجر شود.