جهش در آموزش کودکان با واقعیت افزوده

کارشناسان شرکت «پارس ساوا نوین هنر فناور» با فناوری‌هایی مثل «واقعیت افزوده» محتوای آموزشی بومی برای کودکان تولید می‌کنند

جهش در آموزش کودکان با واقعیت افزوده

سهم کشور ما در استفاده از فناوری‌های نوین برای طراحی و تولید سرگرمی و بازی‌های آموزشی مختص کودکان چقدر است؟ این سوالی است که دغدغه ذهن طیبه رضوانی امان محمد، بنیانگذار و موسس شرکت «پارس ساوا نوین هنر فناور» بوده و سعی کرده است پاسخ مناسبی برای آن پیدا کند. کافی است یک بار استفاده از فناوری واقعیت افزوده را تجربه کنید تا متوجه شوید استفاده از این فناوری چقدر می‌تواند باعث جذاب‌ترشدن سرگرمی‌ها برای کودکان شود و محرکی برای تشویق کودک به یادگیری از طریق بازی باشد. شرکت دانش‌بنیان «پارس ساوا نوین هنر فناور» حدود پنج سال است که در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در شهر مشهد مستقر شده و به طراحی و تولید اپلیکیشن‌های آموزشی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان مشغول است. این مجموعه توانسته است یکی از به‌روزترین فناوری‌های دنیا به‌نام «واقعیت افزوده» را وارد دنیای کودکان کند.

 واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی؟!
اکثر مردم واقعیت افزوده را با واقعیت مجازی اشتباه می‌گیرند! واقعیت مجازی همان عینک‌های بزرگ با دید 360 درجه هستند که احتمالا در شهر‌های بازی‌ یا مجتمع‌های تجاری بزرگ، افرادی را در حال تجربه آن دیده‌اید یا خودتان هم استفاده از آن را تجربه کرده‌اید؛ اما واقعیت افزوده یک اپلیکیشن است که روی گوشی هوشمند نصب می‌شود و از طریق آن می‌توان به‌صورت آنی و در لحظه، نشانه‌های گرافیکی مختلف مانند انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی، فیلم یا تیزر را به محتوای تصویری
اضافه کرد.
 سایر فعالیت‌ها
طیبه رضوانی در خصوص اپلیکیشن‌های دیگری که در مجموعه تحت مدیریتش طراحی شده می‌گوید: «یکی دیگر از نرم‌افزارهای آموزشی که در سال 98 عرضه کردیم، اپلیکیشن «راز متان» است. هدف این بازی- نرم‌افزار آموزش مصرف بهینه و صرفه‌جویی در استفاده از سوخت‌ گاز، از طریق انجام بازی‌هایی است که به‌شکلی هدف‌مند طراحی شده‌اند. این نرم‌افزار 11 سرفصل اصلی دارد که با رعایت آنها می‌شود مصرف سوخت را به‌شکل چشمگیری کاهش داد. موفقیت این اپلیکیشن در کسب رتبه چهارم از جشنواره بازی‌های جدی سال 99 بوده است.» وی در ادامه می‌افزاید: «بخش دیگری از فعالیت‌های ما خدماتی هستند که در ساخت اپلیکیشن ارائه می‌دهیم. به‌عنوان نمونه یک کتاب دیجیتال را طراحی کرده‌ایم که مجموعه‌ای از ترانه‌های کودکانه و محلی رایج در دهه 60 هستند. نحوه عملکرد آن به این صورت است که با گرفتن دوربین تلفن همراه بر روی کتاب، ترانه‌ها و لالایی‌های آن از طریق اپ خوانده می‌شوند. نام این مجموعه کتاب و نرم‌افزار «مامانای دهه شصتی» است.»
چشم‌انداز آینده
بنیان‌گذار مجموعه «پارس ساوا» در رابطه با برنامه‌ریزی انجام شده برای آینده شرکت می‌گوید: «در سال جاری با شرایطی که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان رقم خورد، دانش‌آموزان و معلمان «آموزش مجازی» را به‌عنوان یک شیوه آموزشی پذیرفته‌اند. اما کیفیت آموزش متناسب با فضای جدید بالا نرفته است. یکی از اهداف ما کاربردی‌کردن آموزش با استفاده از نرم‌افزارهای واقعیت افزوده و سایر فناوری‌های نوین است.» او می‌افزاید: «یکی دیگر از اهداف ما تولید محتوای آموزشی مناسب برای کودکان سایر کشورها و صادرکردن این محتواست. در همین راستا موفق شدیم در نمایشگاهی که اخیرا به‌مناسبت هفته فناوری ایران برپا شده بود، صحبت‌های اولیه و رایزنی‌هایی را با چند کشور مسلمان منطقه انجام دهیم. یکی از دلایلی که ما اکثر اپلیکیشن‌هایمان را به‌صورت 3زبانه طراحی و تولید می‌کنیم، دستیابی به همین هدفی است که برای صادرکردن محصولات‌مان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.»



اپلیکیشن واقعیت‌افزوده «نیکو» برای آموزش نماز به دخترخانم‌های 6 تا 9 ساله
این نرم‌افزار به‌همراه یک کیف هوشمند عرضه می‌شود که کودک می‌تواند لوازم نماز خودش مانند مهر، تسبیح و چادر را داخل آن قرار دهد و وقتی این کیف را باز می‌کند، تبدیل به یک سجاده نماز می‌شود. دیگر ویژگی منحصربه‌فرد این کیف هوشمند، تصویری است که در وسط آن دوخته شده و کودک با استفاده از اپلیکیشن «نیکو» و قراردادن دوربین تلفن همراه روی این تصویر، یک کاراکتر دختر را مشاهده می‌کند که در صفحه تلفن ظاهر شده و اعمال نماز را به او آموزش می‌دهد. این کاراکتر به‌شکلی طراحی شده است که می‌تواند به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی صحبت کند.  با توجه به انتخاب شهر مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام در سال 2017 میلادی سعی کردیم نرم‌افزار «نیکو» را به‌صورتی طراحی کنیم که بتواند سوغات فرهنگی مناسبی برای زائران خارجی و یا حتی داخلی باشد. این نرم‌افزار همراه در سال 97 موفق به کسب رتبه دوم کشوری در نمایشگاه نماز و فضای مجازی شده، در سال 98 به‌عنوان نرم‌افزار برتر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مشهد برگزیده شده و در سال جاری نیز مدیرعامل شرکت در جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی)،
از بین 229 بانوی فعال اجتماعی که در شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان مشغول هستند، برگزیده  شده است.
رضوانی یادآور می‌شود: «ما اپلیکیشن «نیکو» را وقف علم و فناوری کرده‌ایم تا بخشی از درآمد حاصل از آن موجب کمک به رشد شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های نوپا شود. امیدواریم این کار باعث ترویج فرهنگ وقف در جامعه علمی کشور شده و پشتوانه خوبی برای ورود کسب‌وکارهای جدید به این عرصه شود.»



اپلیکیشن واقعیت‌افزوده رنگ‌آمیزی شگفت انگیز«ساورا» برای آموزش نقاشی به کودکان
مدیرعامل شرکت «پارس ساوا» درباره اپ رنگ‌آمیزی «ساورا» می‌گوید: «این نرم‌افزار همراه مشابه داخلی ندارد و در دنیا هم چند شرکت بزرگ و معروف در حوزه انیمیشن‌سازی، فعالیت‌هایی در این عرصه داشته‌اند. نحوه کار این نرم‌افزار به این شکل است که ما تصاویری را بر روی کاغذ آماده کرده‌ایم و به همراه اپلیکیشن ارائه می‌دهیم. کودک این تصاویر را با رنگ‌های دلخواه خودش رنگ‌آمیزی می‌کند و زمانی‌که وارد اپلیکیشن «ساورا» می‌شود و دوربین تلفن همراه را بر روی تصاویر می‌گیرد، رنگ‌ها از طریق نرم‌افزار اسکن شده و بر روی یک کاراکتر سه‌بعدی قرار می‌گیرند. کودک می‌تواند با این کاراکتر که به نوعی رنگ‌آمیزی آن را خودش انجام داده و برایش آشناست، بازی و تعامل کند تا از این طریق درک بهتری از فضاهای دوبعدی و سه‌بعدی و همچنین رنگ‌ها پیدا کند.» رضوانی افزود: «ما برای این اپلیکیشن نیز گواهی دانش‌بنیان دریافت کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از این فناوری نوین و به‌روز بیشتر در طراحی و ساخت نرم‌افزارهای آموزشی برای کودکان استفاده کنیم.»