بی‌اعتنایی گیشه به اسکار

بررسی کرده‌ایم که چرا فیلم‌های مورد توجه اسکار و نامزدها و برگزیدگان این جایزه در گیشه مورد توجه قرار نمی‌گیرند

بی‌اعتنایی گیشه به اسکار

از دیرباز رابطه جوایز اسکار و جدول گیشه نمایش الزاما رابطه خوب و دوستانه‌ای نبوده است. معمولا فیلم‌هایی نامزد دریافت جوایز اصلی مراسم اسکار می‌شوند که حال و هوایی غیرمتعارف و تلخ دارند و از رویاپردازی‌های مورد علاقه گیشه فروش بلیت دور هستند. فیلم‌های مردم‌پسند و گیشه‌پسند هم معمولا کمتر اتفاق می‌افتد که برای دریافت جوایز بخش‌های اصلی مراسم اسکار نامزد شوند. انگار قراردادی نانوشته بین سینمای مردم‌پسند و مراسم اسکار وجود دارد که یکدیگر را نادیده بگیرند. برهمین اساس است که همیشه با نزدیک شدن به مراسم اسکار این پرسش تکراری مطرح می‌شود که چه رابطه‌ای می‌تواند بین این دو وجود داشته باشد. در عین حال، این پرسش نیز مطرح است که نامزدی دریافت جوایز اسکار چه سودی می‌تواند برای این فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش داشته باشد. اصولا آیا نامزدی در مراسم اسکار می‌تواند باعث شکوفایی وضعیت فروش فیلم‌ها در جدول گیشه و سالن‌های نمایش فیلم شود؟

اهل فن و تحلیلگران اقتصادی سینما در جواب به پرسش اول، به این نکته اشاره می‌کنند که اعضای آکادمی اسکار به‌دلایل مختلف علاقه‌ای به مطرح شدن محصولات گیشه‌پسند در فهرست نامزدهای جوایز اسکار نیستند. اما در رابطه با پرسش دوم، این دیدگاه در بین تحلیلگران وجود دارد که نامزدی در مراسم اسکار می‌تواند به‌عنوان یک منبع تبلیغاتی خوب در اختیار تهیه‌کنندگان فیلم‌ها قرار گیرد و تا حدودی به شکوفایی وضعیت فروش فیلم‌ها کمک کند. برای همین است که تولیدکنندگان محصولات سینمایی، بعد از اعلام نام نامزدهای مراسم اسکار دوباره فیلم‌هایشان را اکران عمومی می‌کنند. این بار در تبلیغات فیلم‌ها، روی نامزد بودن آنها تاکید خاصی می‌شود. اکران دوباره فیلم‌هایی که حالا نامزد دریافت جایزه هستند، معمولا می‌تواند باعث رشد 30 درصدی فروش آنها در جدول گیشه نمایش شود.
حتی منتقدان سینمایی هم از اکران مجدد این نوع فیلم‌ها استقبال می‌کنند و آن را اقدامی مثبت از سوی تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها معرفی می‌کنند. همه بر این باور هستند که اکران دوباره این فیلم‌ها از دو جهت سودمند است. از یک طرف، شاید در زمان اکران عمومی فیلم‌هایی که حالا نامزد دریافت جایزه شده‌اند، عده‌ای موفق به تماشای آنها نشده باشند. طبیعی است که تماشاگران علاقه‌مند بسیار مایل باشند این فیلم‌ها را تماشا کنند. از سوی دیگر، ممکن است این فیلم‌ها مورد بازدید تماشاگران قرار گرفته شده باشد و حالا که نامزد دریافت جایزه شده‌اند، همین تماشاگران بخواهند آنها را دوباره (و این بار البته دقیق‌تر) مورد بازبینی قرار دهند.
امسال به‌دلیل تداوم بیماری کرونا، صنعت سینما همچنان با معضل فروش محصولاتش روبه‌روست. با این وجود، تهیه‌کنندگان سینما سنت قدیمی‌شان را رها نکرده و طی هفته‌هایی که گذشت، اقدام به اکران عمومی دوباره فیلم‌هایی کردند که در رشته‌های مهم اسکار نامزد دریافت جایزه شده‌اند. آنها با یک امید تازه دست به این کار زده‌اند. سالن‌های نمایش دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس (که مهم‌ترین مراکز نمایش فیلم در آمریکا به حساب می‌آیند و بخش بسیار مهمی از جدول گیشه فروش، از فروش سالن‌های نمایش این دو شهر تامین می‌شود) طی چند هفته گذشته دوباره بازگشایی شدند و این نکته، دلگرمی زیادی به اهالی سینما داده است. با از سرگیری فعالیت مجدد سالن‌های نمایش این دو شهر، تعداد سالن‌های فعال نمایش فیلم در آمریکای شمالی به بالای 3000 رسید. این موضوع کمک می‌کند تا محصولاتی چون عشیره، یهودا و مسیح سیاه، میناری و پدر شاهد افزایش رقم فروش باشند.
به‌جز این فیلم‌ها، آکادمی اسکار محصولات زیر را هم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم سال کرده است: منک، صدای متال، محاکمه 7 شیکاگویی و زن جوان خوش‌آتیه. تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها هم قصد دارند همین روزها آنها را در تعداد محدودی سالن نمایش دوباره اکران عمومی کنند.
پل درگارابدیان، تحلیلگر اقتصادی سینما تاکید خاصی روی لس‌آنجلس دارد و می‌گوید: «از دیرباز این شهر مکان بسیار خوبی برای نمایش فیلم‌های هنری و غیرمتعارف بوده است. این فیلم‌ها که مورد علاقه اعضای آکادمی هستند، بیشترین تماشاگرانشان را در این شهر دارند.
باز یا بسته بودن سالن‌های نمایش در لس‌آنجلس برای محصولات هنری غیر متعارف اهمیت حیاتی دارد.»