آشوب دوباره در مینیاپولیس

نژادپرستی پلیس آمریکا بار دیگر اعتراض‌های عمومی در این کشور را شعله‌ور ساخت

آشوب دوباره در مینیاپولیس

مینیاپولیس بار دیگر به کانون اعتراض علیه نژادپرستی سیستماتیک در ایالات‌متحده تبدیل شده‌است. جوبایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که در دوران ریاست جمهوری ترامپ، مخصوصا در جریان قتل جورج فلوید توسط پلیس مینیاپولیس سعی کرده بود نقش حامی رنگین‌پوستان را ایفا کند، این بار در قبال سرکوب معترضان به جنایت جدید پلیس فدرال سکوت کرده‌است! موضوعی که هم پیمانی آشکار دو حزب سنتی آمریکا در دفاع از نژادپرستی نهادینه شده در ایالات متحده را به وضوح نشان می‌دهد.

بعد از سه شب پرالتهاب و منع رفت و آمد شبانه در مینیاپولیس، این شهر بزرگ ایالت مینه‌سوتا همچنان به دلیل قتل یک جوان سیاهپوست به دست پلیس، بهت‌زده و خشمگین است. مراسم عزاداری و اعتراضات مردم در حالی برگزار می‌شود که محاکمه درک شووین، مأمور پلیسی که جورج فلوید را در خیابان خفه کرده بود نیز در همین شهر ادامه دارد. هفته گذشته، پلیس مینه سوتا یک جوان 20ساله سیاهپوست غیرمسلح دیگر را به اتهام تخلف در رانندگی، به ضرب گلوگه کشت!  مینیاپولیس این روزها در فضایی پرتنش به سر می‌برد. اگرچه شب‌های گذشته، تظاهرات و تجمعات مردم خشمگین بالاخره با برقراری مقررات منع رفت و آمد و حضور سنگین نیروهای پلیس پایان یافت اما اعتراضات دوباره جان گرفته‌اند. علاوه بر این نیروها، یک‌هزار نفر نیز از گارد ملی به کمک آمده‌اند تا در صورت آشوب و خشونت‌های خیابانی وارد عمل شوند.کمتر از یک سال بعد از مرگ هولناک جورج فلوید زیر فشار زانوی درک شووین که تصاویر آن افکار عمومی جهانی را تکان داد، روز یکشنبه گذشته یک جوان سیاهپوست ۲۰ساله به نام دانته رایت، با شلیک گلوله یک مأمور زن پلیس کشته شد. بر اساس گزارش رادیو فرانسه، دانته رایت که همراه با نامزد خود در بروکلین سنتر، در حومه مینیاپولیس رانندگی می‌کرده، به دلیل اشکالی در پلاک خودرو، توسط مأموران تحت بازرسی قرار می‌گیرد. بعد از این که در حالت ایستاده به او دستبند زده می‌شود، ظاهرا وی با حرکتی ناگهان دوباره پشت فرمان می‌نشیند و یکی از مأموران برای اخطار به او دوبار فریاد می‌زند: تیزر، تیزر!... اما به جای تیزر، با سلاح کمری خود شلیک می‌کند. مقامات پلیس گفته‌اند که این مأمور، به جای دست بردن به تیزر، اشتباهی هفت‌تیر را بیرون کشیده‌است. تیزر یا تپانچه برقی با وارد کردن شوک الکتریکی موجب فلج موقت می‌شود.  در ویدئوهایی که از این رویداد منتشر شده، پلیس زن ظاهرا بلافاصله بعد از شلیک به دانته رایت متوجه اشتباه خود می‌شود و می‌گوید:وای! من اشتباه کردم! از یکشنبه شب، اعتراض‌ها و برخوردها در مقابل کلانتری بروکلین سنتر شروع شد. نزدیک به یکصد‌نفر تاکنون در این شهر بازداشت شدند. تظاهرکنندگان در نزدیکی کلانتری پلاکاردهایی به دست داشتند که بر آنها نوشته شده بود: همه پلیس‌های آدمکش نژادپرست را زندانی کنید، یا قربانی بعدی کیست؟
 تاثیر جنایت اخیر پلیس آمریکا بر پرونده جورج فلوید
به دنبال التهاب و تنشی که مینیاپولیس را فراگرفت، وکیل مدافع درک شووین درخواست کرد که همه تماس‌های هیات‌منصفه در خارج از دادگاه قطع شود. به گفته وی در شرایط آشوب و تنش اجتماعی، ممکن است که اعضای هیات منصفه زیر فشار قرار گیرند و نتوانند آزادانه رأی دهند.درک شووین، مأمور پلیسی که در روز ۲۵می سال گذشته، جورج فلوید را در خیابان‌های مینیاپولیس بازداشت کرد و باعث مرگ او شد، هم اکنون سخت تلاش می‌کند تا به دادگاه بقبولاند که مرگ جورج فلوید به علت مصرف مواد مخدر بوده و نه فشار بر گردن. اما تاکنون بررسی‌های همه کارشناسان خلاف این ادعا را ثابت کرده‌است.
 سیاهپوست بودن در آمریکا جرم است
امروز دیگر بر همگان اثبات شده است کلیت سیاهپوست یا رنگین‌پوست بودن در آمریکا (و حتی کشورهای اروپایی) جرم محسوب می‌شود. باچی آستین، یکی از شهروندان سیاهپوست که بعد از مرگ جورج فلوید به فعالیت‌های اجتماعی روی آورده، به خبرگزاری فرانسه گفته است: در اینجا، رنگین‌پوست بودن واقعا فرساینده است. مقامات پلیس مینیاپولیس، هویت مأموری که دانته رایت را کشت، اعلام کردند: خانم کیمبرلی پاتر که از ۲۶ سال قبل در کلانتری بروکلین سنتر انجام وظیفه می‌کند، فعلا از کار معلق شده اما تحت بازداشت قرار نگرفته است. خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است نه تنها شهروندان سیاهپوست مینیاپولیس بلکه سایر مردم نیز از مرگ دانته رایت بهت‌زده شده‌اند. این شهر که از حدود 11ماه پیش - به دنبال مرگ جورج فلوید - مدام موضوع گزارش‌های رسانه‌های جهانی بوده، هنوز نتوانسته آن واقعه را هضم کند. حال، مصادف شدن اشتباه جدید پلیس با محاکمه درک شووین، خشم و عصیان سیاهپوستان را دوچندان کرده است. به گفته یکی از فعالان اجتماعی مینیاپولیس همه این وقایع تلخ نشان می‌دهد فرهنگ پلیس آمریکا باید تغییر کند.
 این یک نابرابری وحشتناک است
پروفسور چالر تالیا فرو، استاد فلسفه دانشگاه سنت اولاف در ایالت مینه‌سوتای آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم در خصوص آنچه امروز در ایالات متحده می‌گذرد، می‌گوید: شاید تصور می‌شد پس از دستاوردهای جنبش مدنی دفاع از حقوق سیاهپوستان در نیمه قرن بیستم، امروز باید شاهد توقف نگاه تبعیض‌گرایانه و نابرابری‌های گسترده در ایالات متحده آمریکا بودیم اما چنین چیزی متاسفانه رخ نداده است. کانون‌های قدرت در ایالات متحده به صورت فزاینده‌ای از سفیدپوستان حمایت می‌کنند، زیرا تمرکز قدرت در دستان آنهاست و افراد رنگین‌پوست، جای چندانی در این معادلات ندارند. وی می‌افزاید: در چنین شرایطی، شاهد خشم و نارضایتی عمومی در قبال بروز نابرابری‌ها و تبعیض‌های نژادی در آمریکا هستیم. اگرچه برخی سفیدپوستان نیز در این خصوص (نارضایتی از تبعیض نژادی) نیز همپای رنگین‌پوستان اعتراض می‌کنند اما هنوز عده‌ای هستند که از این تبعیض نژادی نارضایتی نداشته و حتی از آن حمایت می‌کنند. این موضوع تاسف‌بار است.