معیشت مردم را گروگان نگیرید!

بررسی سابقه دولت دوازدهم در گره زدن معیشت مردم به مسائل مختلف به بهانه اظهارات دیروز روحانی

معیشت مردم را گروگان نگیرید!

 حل مشکلات کشور که در هشت سال گذشته، به‌شدت با سیاست خارجی و مذاکره با غرب گره خورده است، به دلیل رویکرد حاکم بر دولت، همچنان در گرو نتیجه مذاکرات هسته‌ای است و با وجود اثبات غلط بودن چنین رویکردی، دولت همچنان در همان مسیر گذشته راه می‌پیماید.
البته دولتی‌ها در این سال‌ها هیچ‌گاه حاضر به پذیرش اشتباه بودن رویکرد خود نشده‌اند و در هر مقطعی، مشکلات کشور را به یک مساله خاص گره می‌زنند.
بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم نیز با توجه به مشی سیاسی متفاوت مجلس با دولت، هر از گاهی نمایندگان به کارشکنی در کار دولت متهم می‌شوند و اکنون هم که به انتخابات نزدیک می‌شویم، رئیس‌جمهوری معتقد است عده‌ای با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات، نمی‌گذارند مشکلات کشور حل شود. روحانی در سخنرانی دیروز خود در جلسه هیات دولت با بیان این‌که انتخابات روز بسیار مهم و ارزشمندی است در همین زمینه گفت: حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است ولی هیچ جناحی و هیچ فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد.
وی افزود: بگذارید مردم راحت باشند، بگذاریم مردم زندگی کنند، بگذاریم تحریم برداشته شود، این به نفع انتخابات و به نفع حضور مردم در انتخابات است، این به نفع همه جناح‌هاست. هیچ جناحی ضرر نمی‌کند، بعضی‌ها فکر می‌کنند ضرر می‌کنند، اشتباه می‌کنند، کسی ضرر نمی‌کند.
رئیس‌جمهوری بیان کرد: همه باید تلاش کنیم بار سنگینی که دشمنان به دوش ما انداختند، یعنی بار تحریم و جنگ اقتصادی را برداریم و به این ظلم پایان دهیم. بعضی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود، ولی در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد، بگذارید به تیر برسیم آن وقت انجام دهید. دست ظالم را باید فوری قطع کرد. این حرف‌ها چیست، تیر و مرداد نداریم.
گره زدن مسائل کشور به چند مورد خاص
روحانی در حالی در سخنرانی دیروز خود از گروگان گرفته شدن معیشت مردم از سوی جریانی خاص صحبت کرده که در گذشته نیز بارها در رویکردهای مشابهی، مشکلات کشور را ناشی از مسائلی دیگر عنوان کرده است.
یکی از موضوعاتی که هر چند وقت یک‌بار از سوی دولتی‌ها به عنوان ریشه مشکلات کشور مطرح می‌شود، تصویب نشدن لوایح اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و با این‌که کارشناسان با ارائه دلایل و اسناد ثابت می‌کنند مشکلات اقتصادی ربطی به اف‌ای‌تی‌اف ندارد، دولتی‌ها همچنان بر تصویب این لوایح به عنوان کلید حل مشکلات تاکید دارند.
روحانی در مقطعی با تأکید بر این‌که باید روابط بانکی را با دنیا توسعه دهیم، گفته بود چرا یک عده در مقابل چهار لایحه‌ای که در دولت و مجلس به تصویب رسیده، مانع‌تراشی می‌کنند و جلوی دولت و مجلس ایستاده‌اند. این‌گونه اقدامات به نفع کشور نیست. فردا اگر روابط بانکی ما با دنیا دچار مشکل شد، مردم نگویند دولت ناکارآمد است. دولت کارآمد است.
اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی، از دیگر موضوعاتی است که دولت در این سال‌ها همانجا مانده و به جای چاره‌اندیشی مشکلات اقتصادی، توپ را در زمین مجلس می‌اندازد که با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرده است.
این در حالی است که صاحب‌نظران، بدنه کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و حتی اعضای اتاق‌بازرگانی با این طرح همچنان مخالف هستند و معتقدند دولت در ماه‌های باقیمانده از عمرش، به جای تشکیل وزارت بازرگانی به دنبال تشکیل وزارت واردات است و می‌خواهد تیم جدیدی به وزارت بازرگانی تزریق کند.
 کارشناسان در واکنش به برخی مواضع دولتی‌ها مبنی بر این‌که با تشکیل وزارت بازرگانی، خیلی از مشکلات اقتصادی حل می‌شود، می‌گویند قیمت ارز، فروش نفت و کسری بودجه، برخی مشکلات اصلی اقتصاد است که باید برای آنها فکری کرد و تشکیل وزارت بازرگانی ارتباطی به این مشکلات ندارد.
  کم بودن اختیارات رئیس‌جمهوری از دیگر مسائلی است که از سوی دولت به عنوان ریشه مشکلات مطرح می‌شود. رئیس‌جمهور در دیداری با گلایه از کم بودن اختیارات قانونی رئیس‌جمهوری گفته‌بود اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد، اما شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و نیاز به سازوکار روان‌تری داریم.
البته در یکی دو سال گذشته با توجه به تاکیدات دولت برای اختیارات بیشتر، شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شد که با حضور سران‌قوا تشکیل‌جلسه می‌دهد و می‌تواند فارغ از روال معمول قانونگذاری در خصوص برخی مسائل تصمیم‌گیری کند. با وجود این از زمان تشکیل این شورا نیز همچنان مشکلات اقتصادی کشور رو به افزایش است.
از زمان تشکیل مجلس‌یازدهم هم دولتی‌ها به‌صراحت یا با کنایه، مجلس را در مقاطع مختلف متهم می‌کنند قصد کارشکنی در کار دولت را دارد.
در آذرماه 99 که مجلسی‌ها به دنبال تصویب قانون راهبردی رفع تحریم‌ها برای پر کردن دست دولت در مذاکرات هسته‌ای بودند، مقامات دولت به شدت نسبت به این تلاش مجلس انتقاد می‌کردند و رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای با کنایه این‌گونه گفت: عجله نکنیم، هول نشویم اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن را به شما تقدیم می‌کنیم، پس هول نکنید. روحانی افزود: آنهایی که چشم ندارند خدمات دولت را ببیند مقداری دقیق شوند و ببینند دولت چه خدماتی را در این سال‌ها داشته‌است.
اگرچه رئیس‌جمهوری اشاره‌ای به قانون مجلس نکرده‌بود اما با توجه به فضای کشور در آن مقطع مشخص بود منظورش کیست و بر همین اساس بود که محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت روز مجلس، در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات روحانی،گفت: کسی هول نشده‌است؛ همه ما هفت‌سال است منتظریم کاری انجام بدهید و مردم آرزویشان این است با دولت دوازدهم با خاطره خوش خداحافظی کنند. رئیس مجلس افزود: ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم؛ زیرا اگر قوی نشویم عزتمان لگدمال می‌شود.