اوریگامی را با  اوریمان تجربه کن

کارشناسان شرکت «کاغذ و تا اوریمان» با استفاده از هنر اوریگامی، محصولات و خدمات متنوعی را ارائه کرده‌اند

اوریگامی را با اوریمان تجربه کن

یکی از سرگرمی‎های لذت‎بخش همه ما در کودکی ساختن اشیای مختلف با کاغذ بود. حتما یادتان هست راز ساختن موشک، نمکدان، قورباغه و ... با کاغذ چطور ذهنمان را درگیر می‎کرد و می‏فهمیدیم اگر کاغذ را بر اساس الگوهای مختلفی تا بزنیم نتیجه‎های متفاوتی به دست می‎آید و اشکال خاص و جالبی ساخته می‎شود. متاسفانه این سرگرمی جذاب کم‌کم به فراموشی سپرده شد و با افزایش سن، خیلی از ما فنون آن را از یاد بردیم و فراموش کردیم اوریگامی یا همان هنر تا زدن کاغذ‎، چقدر در عرصه‌های مختلف زندگی ما گسترده شده و ریشه دوانده است. بسیاری از ابزارهایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده می‎کنیم محصول هنر اوریگامی هستند. ما بی آن‎که آگاه باشیم از ترفندهای اوریگامی در طراحی دکور خانه‎مان هم استفاده می‎کنیم. خیلی از محصولاتی که توجه‌مان را جلب می کنند با کمک اوریگامی بسته‎بندی شده‎اند. اوریگامی می‎تواند دقت و نظمِ علم را با هنری‎ترین روش‎ها به ما ارائه بدهد. محمدرضا بحرالعلومی، مدیر عامل شرکت «کاغذ و تا اوریمان» کسی است که سعی کرده این هنر جذاب که سرگرمی سال‌های کودکی همه ما بوده را به خدمت بگیرد تا محصولات و خدمات مختلفی از آن را به مردم کشور عرضه کند.

مدیر عامل شرکت «کاغذ و تا اوریمان»  درباره ماجرای شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‎گوید: «وقتی مهندسی عمران می خواندم در دانشکده ریاضی دانشگاه امیرکبیر، اطلاعیه اولین مسابقه اوریگامی را دیدم و توجهم به آن جلب شد. از آن روز درباره‎اش بسیار خواندم و مطالب زیادی آموختم. اوریگامی، مخلوطی از علم و هنر بود و این برایم به شدت جذاب و هیجان‎انگیز آمد. بعدها که با کاربردهایش هم آشنا شدم بیش از پیش رغبت پیدا کردم تا در این زمینه فعالیتی جدی را آغاز کنم. اعجاز اوریگامی این است که شما با در دست داشتن یک کاغذ مربعی بدون نیاز به قیچی و چسب و مواد دیگر می‎توانید هزاران شکل مختلف بسازید.»
چالش های کاربردی‌کردن اوریگامی
۱. آشنا نبودن افراد با کاربردهای اوریگامی
این کارآفرین جوان درباره مسیر ناهموار و بکر توسعه اوریگامی در ایران می‎گوید: «زمانی که وارد این فضای کاری شدیم، هنر اوریگامی هنوز در ایران ناشناخته بود و اغلب افراد آن را سرگرمی و هنری برای کودکان می‏دانستند و از کاربردهای فراوانش در صنعت و زندگی روزمره بی‎خبر بودند. به همین علت یکی از بزرگ‎ترین چالش‎های ما در ابتدا معرفی اوریگامی و جاانداختن کاربردهای آن در کشور بود. روزهای اول درآمدی نداشتیم و بیشتر تلاش کردیم تا با مطالعه و تحقیق و بررسی، مسیر کاری را درست و دقیق بشناسیم و برای فرهنگ‎سازی استفاده از اوریگامی کار کنیم.
2. مشکلات اقتصادی
بحرالعلومی در مورد مشکل دوم می‌افزاید: «مشکل بعدی مربوط به شرایط اقتصادی کشور بوده و هست که هربار چند قدم رو به جلو حرکت می‎کنیم با افزایش قیمت‎ها و شرایط پیچیده‎ای که رقم می‎خورد، گویی در مسیرمان به عقب برگشته‎ایم. در حالی که هر روز در حال تلاش برای توسعه هستیم.»
تصور عموم مردم درباره قیمت کاغذ
مدیر عامل شرکت «کاغذ و تا اوریمان» مسأله تهیه کاغذ با قیمت سرسام‎آور را یکی دیگر از اصلی‎ترین چالش‎های کسب‌وکارش می‌داند و می‌گوید: «کاغذهای ژاپنی مخصوص اوریگامی در ایران وجود ندارد و از آن جایی که به مقدار محدود از آن استفاده می‎شود بنکدارهای کاغذ رغبتی به وارد کردنش ندارند. ما ناچاریم با مناسب‌ترین کاغذهای موجود در ایران برای اوریگامی، کار کنیم که آنها هم قیمت بسیار بالایی دارند و این‎طور می‎شود که مردم تصور می‎کنند این محصول از جنس کاغذ است، پس هزینه‎اش باید بسیار ارزان باشد؛ در حالی که کمتر کسی به این موضوع توجه دارد که خود کاغذ قیمت بسیار بالایی پیدا کرده است و حتی در طی یک سال 60درصد افزایش قیمت داشته است. حال آن که افزایش قیمت آهن فقط 5 درصد بوده است!»
بحرالعلومی در پایان، ورود به صنعت را چشم انداز شرکتش برای آینده عنوان می‌کند و می‌گوید: «اوریگامی حوزه‌ای بین رشته‎ای است که در پزشکی و صنعت هم کاربردهای زیادی دارد برای مثال کیسه هوای خودروها بر اساس هنر اوریگامی طراحی و ساخته می‎شود. از این رو آینده اوریگامی را در حوزه‌های گوناگون صنعت، روشن می‌بینم.»



خدمات اوریمان در یک نگاه
بسته‎های آموزشی متنوع
این کارآفرین جوان می‏گوید: «مجموعه‎هایی که در ایران در زمینه اوریگامی کار می‎کنند غالبا در حوزه آموزش کودکان فعالیت دارند، در حالی که ما تلاش کردیم در بسیاری از حوزه‎هایی که اوریگامی کاربرد دارد محصولات متنوعی عرضه کنیم. برای مثال بسته‎های ساخت کارت پستال، بسته‎های ساخت زیورآلات، بسته‎های اوریگامی حرکتی که هر چیزی با آن ساخته شود قابلیت حرکت‌کردن را دارد. از طرفی اوریمان برای آموزش هم بسته‎های مختلفی از سطح ساده تا پیشرفته را در نظر گرفته که بعضی از آنها برای گروه سنی هفت سال به بالا و بعضی برای 11 سال به بالا مناسب است.
 اکنون اوریمان از طریق سایت، فروش اینترنتی دارد و هرکسی از هر جایی که بخواهد می‎تواند محصولات ما را تهیه کند. از طرفی فروش حضوری در اسباب‎بازی فروشی‌ها و کتابفروشی‎ها نیز‌داریم.»
طراحی دکور
یکی از خدمات دیگر اوریمان، طراحی دکور برای فروشگاه‎ها و مراکز تجاری است. در واقع هر کسب‎و‎کاری که به دکوری خاص نیاز داشته باشد می‎تواند به اوریمان سفارش بدهد و هر آنچه مد نظر دارد را اعلام کند تا با کمک هنر اوریگامی به دکور مد نظرش برسد. یکی از تجربه‎های خوبی که اوریمان در طراحی دکور داشته مربوط به ارگ تجریش در جشنواره پاییز و زمستانه سال 97 است که متناسب با سلیقه و نیاز هر طبقه برای فروش لباس‎ها دکورهایی متنوع طراحی شد و پروژه بعدی هم مربوط به «کیا مال» شهر کرج بود که در سال 99 به اجرا رسید.
بسته‎بندی‎های متفاوت و خاص
از آن جایی که اوریگامی در صنعت بسته‎بندی هم نقش مهمی دارد اوریمان خدماتی را هم برای طراحی و اجرا در این زمینه ارائه می‎کند. بسته‎بندی‎هایی که هم زیبا و خاص هستند و هم منحصر به فرد.