بهت‌زدگی غرب از برگ برنده ایران

آغاز غنی‌سازی 60‌ درصدی، واکنش اروپا و آمریکا را به همراه داشت

بهت‌زدگی غرب از برگ برنده ایران

آغاز غنی‌سازی 60‌درصد از سوی جمهوری اسلامی ایران، واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است. وقوع خرابکاری در تاسیسات نطنز همزمان با نشست‌های کمیسیون مشترک برجام، برای هیچ کس شکی باقی نگذاشت که این اقدام تروریستی، پروژه‌ای غربی-صهیونیستی برای تضعیف موضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات است.
ایران در حالی در این مذاکرات حضور یافته است که از 15 دیماه، غنی‌سازی 20‌درصد را در فردو از سر گرفته و از 5 اسفند نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده است. روند افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در نطنز نیز رو به افزایش است.
بر همین اساس، اروپایی‌ها در حرکتی هماهنگ با آمریکا به دنبال قانع کردن ایران به توقف این فعالیت‌ها هستند و البته در کنار مسیر دیپلماسی، صهیونیست‌ها که در اقدامات تروریستی ید طولایی دارند به کمک آنها آمده‌اند تا با از کار انداختن توانمندی‌های هسته‌ای ایران، کار غربی‌ها را در مذاکرات وین آسان‌تر کنند و اروپایی‌ها با دادن امتیاز کمتر به اهداف خود دست یابند.
اما در محاسبات خود، بومی بودن توانمندی‌های هسته‌ای ایران را به حساب نیاورده بودند و به فاصله اندکی از اقدام خرابکارانه در نطنز، جمهوری اسلامی ایران با رو کردن برگی دیگر از توانمندی‌های خود شوک بزرگی به جبهه غربی صهیونیستی وارد کرد.
همین مساله باعث شد آمریکا و اروپا که در واکنش به اقدام تروریستی در نطنز، سکوت کرده بودند پس از اعلام خبر آغاز غنی‌سازی 60 درصد از سوی ایران، برآشفته شدند و نسبت به این اقدام قانونی ایران ابراز نگرانی کردند.  جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید با تحریک‌آمیز خواندن اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی 60 درصدی، مدعی شد این کار،‌ جدیت ایران در گفت‌وگوهای وین را زیر سوال می‌برد.
پاریس هم که به حادثه نطنز واکنشی نشان نداده بود، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کرد. کاخ الیزه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد پاریس اعلام ایران درباره آغاز غنی‌سازی ۶۰درصد را تحولی جدی دانسته که نیازمند واکنشی هماهنگ‌شده از سوی کشورهای مشارکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای است.  کاخ الیزه فرانسه در ادامه اضافه کرد این هماهنگی‌ها در حال انجام است.
 وزرای خارجه تروئیکای اروپا  هم در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از آغاز غنی‌سازی 60درصد از سوی ایران ادعا کردند: این یک تحول جدی است، چون تولید اورانیوم با خلوص بالا، گامی مهم در راستای تولید یک سلاح هسته‌ای شکل می‌دهد. ایران هیچ نیاز غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی در این سطح ندارد.  تروئیکای اروپا در این بیانیه مطرح کرد: ما همچنین درباره اخبار حاکی از این که ایران برنامه دارد 1000سانتریفیوژ دیگر را در نطنز نصب کند که موجب افزایش چشمگیر ظرفیت غنی‌سازی ایران خواهد شد، ابراز نگرانی می‌کنیم.
اما همانطور که میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در مطلبی در توئیتر نوشت، کسانی که به هر نحو در ماجرای نطنز شریک بودند باید به تبعات این اتفاق هم می‌اندیشیدند.
در مطلبی که از سوی اولیانوف منتشر شد آمده است آنهایی که دست به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای در نطنز زدند احتمالا به دنبال تضعیف روند احیای برجام بودند اما آنها پیامدهای احتمالی قابل توجه چنین اقدامی را دست کم گرفتند.
 روحانی: دشمنان اولین پاسخ خود را دریافت کردند
مقامات کشورمان هم به صراحت اعلام کردند آغاز غنی‌سازی 60 درصد واکنشی به خرابکاری در تاسیسات نطنز بوده است.  حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیروز در جلسه هیات دولت در همین زمینه گفت: این‌که اعلام کردیم سانتریفیوژهای آی.آر.6 را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به 60درصد خواهیم رساند پاسخ خباثت‌های دشمنان است. روحانی خطاب به دشمنان گفت: شما نمی‌توانید علیه ملت ایران توطئه کنید و در نطنز جنایت کنید و اگر این کار را کردید ما دستان شما را قطع می‌کنیم. اکنون هم دو دست شما را یکی با آی.آر.6 و دیگری با غنی‌سازی 60 درصدی زدیم. معلوم است که نمی‌ایستیم و معطل نمی‌مانیم که شما نسبت به فناوری صلح‌آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است، اخلال کنید.
وی افزود: ما باز هم در چارچوب قانون عمل می‌کنیم شما کارتان تروریسم هسته‌ای بوده اما کار ما کارِ قانونی است مثلا کاری که قرار بوده 20 روز دیگر یا یک ماه دیگر انجام دهیم زودتر انجام می‌دهیم و پاسخ شما را می‌دهیم. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که بر اساس ظاهر امر، جنایت در نطنز کار صهیونیست‌هاست اظهار کرد: اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد.
اولین پاسخ را گرفتند و وقتی سانتریفیوژهای آی‌.آر.1 را دچار مشکل کردند ما دیگر به جای آن، آی‌.آر.1 نمی‌گذاریم بلکه آنها را جمع می‌کنیم و آی‌.آر.6 می‌گذاریم تا بفهمند که نمی‌توانند با این خباثت ما را از این فناوری و این قدرت بازدارند.  روحانی با بیان این‌که دشمنان می‌خواهند دست ما در مذاکرات خالی شود افزود: ولی اشتباه کرده‌اند و ما نخواهیم گذاشت دست ما خالی باشد و با دست پرتر در مذاکرات حضور می‌یابیم.
 غنی‌سازی 60 درصدی در نطنز
کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: برابر نامه و اطلاعات طراحی که تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد، غنی‌سازی ۶۰ درصدی در دو زنجیره از سانتریفیوژ‌های جدید آی.آر.4 و آی.آر.6 در نطنز انجام می‌شود. غریب‌آبادی اظهار کرد: فرآیند فنی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود هفته بعد اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برداشت شود. وی ادامه داد: این اقدام که در واکنش به خرابکاری اخیر در نطنز صورت می‌گیرد، آثار قابل توجهی نیز در ارتقای کیفیت و کمیت رادیودارو‌های تولیدی سازمان انرژی اتمی دارد.
 کاربرد اورانیوم ۶۰ درصد
رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست. علی‌اکبر صالحی گفت: اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصد را به عنوان سوخت رآکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت موادی می‌خواهیم که برای تولید رادیودارو نیاز است.  وی گفت: این محصولات اولیه در رآکتور تهران قرار می‌گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن، ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.
 صالحی بیان کرد: مولیبدن، ماده‌ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می‌کرد.



تقسیم کار میان اسرائیل و غرب
زهره الهیان / عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

 در شرایط کنونی مذاکرات کمیسیون مشترک برجام میان ایران و کشورهای اروپایی در حال انجام است. ‌طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی در پی آن هستند که به هر طریق ممکن حتی در سایه ترور و تهدید ایران را پای میز مذاکره بنشانند و بر همین اساس در حالی که گفت‌وگوهای کشورهای 1+4 در حال انجام است ما شاهد انجام اقدامات تروریستی در نطنز بودیم. از آنجا که طرف اروپایی این جنایت را محکوم نکرد این رفتار نشان‌دهنده تقسیم کار میان اسرائیل و کشورهای غربی است و این رویه نشان می‌دهد که غربی‌ها هیچ‌گاه از نشان دادن خصومت خود نسبت به ایران فروگذار نبودند. قاعدتا در شرایطی که طرف مقابل به هیچ عنوان نمی‌خواهد انفجار در سایت هسته‌ای ما را محکوم کند به نظر می‌رسد که به صلاح کشور نیست در این مذاکرات شرکت کند و آن را ادامه دهد. گفت‌وگوها باید در شرایط اقتدار صورت گیرد و از این رو شایسته مردم عزیز ایران نیست که تیم مذاکره‌کننده در سایه جنایات تروریستی دشمنان به مذاکرات خود ادامه بدهد. در هر شرایطی می‌بایست مذاکرات با عزت و اقتدار صورت گیرد.