شبکه اجتماعی تخصصی روبُرد ویژه ارائه توانایی‏ها و مهارت‏ها

شرکت «کارآوران رهداد امید» یک شبکه اجتماعی ایرانی را با هدف ارتباط موثر کسب‏و‎کارها، انجمن‎ها‎، گروه‌های دانشگاهی و متخصصان راه اندازی کرده است

شبکه اجتماعی تخصصی روبُرد ویژه ارائه توانایی‏ها و مهارت‏ها

بیشتر ما از روزهای دانشجویی به عنوان بهترین روزهای زندگی‏مان یاد می‎کنیم، روزهایی که پر از شور و اشتیاق برای یادگیری بودیم و دائم در جمع‎ها و انجمن‌های مختلف حاضر می‌شدیم، انرژی و انگیزه برای اثبات خود از مهم‎ترین ویژگی‎های‎مان بود که می‎توانست بهترین فرصت برای ورود به مشاغل مورد علاقه‏مان را ایجاد کند. اما شاید علاقه و داشتن دانش اولیه برای ورود به فضاهای کاری کافی نبود و نیاز داشتیم مهارت‎های بیشتری را فرا بگیریم تا فعالیت‎های گروهی و انجمنی‎مان را به دیگران معرفی کنیم، به دیدن مدیران و صاحبان مشاغل برویم و با اعتماد به نفس کافی توانایی‏ها و ایده‎هایمان را برایشان شرح بدهیم. وجود یک بستر مجازی برای آشنایی‎های اولیه و دیدن درخواست‎ها و نیازمندی‎های مشاغل می‎توانست ما را با آنچه در بیرون از دانشگاه و گروه‎های آموزشی می‎گذرد آشنا کند تا بدون صرف زمان زیاد، با افراد و کارهایشان آشنا شویم و خودمان را محک بزنیم. حسن حسینعلی‌پور با همین ایده برای راه‎‌اندازی یک شبکه اجتماعی هدفمند کاملا بومی اقدام کرده و اکنون مدیر عامل شرکت «ره داد امید» است که مهم‎ترین محصولش شبکه اجتماعی «رو برد» محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت «کارآوران رهداد امید» درباره قصه تشکیل کسب‌وکار و شرکتش می‎گوید: «در سال94 من و دوستانم، دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع در قم بودیم و در زمینه بهینه‎سازی، پروژه قبول می‎کردیم. اما در ارتباط برقرارکردن با کسب‎و‎کارها مشکلات زیادی داشتیم. در واقع نه می‎دانستیم خودمان از کسب وکارها چه می‎خواهیم و نه نیاز و تقاضای مشتری را به درستی می‎شناختیم. از طرفی در شهر قم فاصله بین دانشگاه و کارخانه‎های صنعتی زیاد بود و این باعث می‎شد ارتباط بسیار کمی با کسب‌وکارها داشته باشیم. از آن روز به این فکر افتادیم که بستری لازم داریم تا بتواند انجمن‎ها، مشاغل و دانشجویان را به هم مرتبط کند. هدف از راه‌اندازی «روبرد» تشکیل زنجیره‎ای است که یک سر آن مجموعه‎های علمی قرار دارد و سر دیگرش کسب‎و‎کارها و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا در بلندمدت این شبکه به هدف خود برسد. «روبرد» اکنون به عضویت پارک علم و فناوری استان قم هم در آمده و واحد با نشان صنایع خلاق و نوآور محسوب می‌شود.»
مزیت‎های استفاده از رو بُرد
کاهش رفت و آمد و صرفه جویی در زمان
شبکه اجتماعی رو برد نیاز به رفت‎و‎آمدهای مربوط به پذیرش یک پروژه یا آشنایی‎های اولیه را کم می‎کند و این موضوع کاهش آلایندگی هوا و کم‌شدن مصرف سوخت را در پی دارد. «روبرد» همچنین در صرفه‎جویی وقت هم بسیار موثر است. زیرا از قرارهای غیرضروری با افرادی که هیچ رزومه‎ای از آنها در دسترس نیست جلوگیری می‎شود.
آشنایی جامعه دانشگاهی و مدیران با یکدیگر
تشکل‎ها و انجمن‎های دانشگاهی، افراد فعال و متخصصان در حوزه‎های مختلف و مدیران کسب‎و‎کارها می‎توانند بدون هیچ واسطه‎ای یکدیگر را شناسایی کنند و سابقه فعالیت‎های یکدیگر را ببینند.
رایگان بودن
«روبرد» هیچ هزینه‎ای برای ساختن حساب کاربری دریافت نمی‎کند و تمام فرآیند ثبت‎نام و فعالیت در آن رایگان است.
کاهش هزینه های ارتباطی
بخشی از هزینه منابع انسانی کسب وکار ها برای برقراری ارتباط و یافتن نیروی کار مناسب صرف می‌شود اما در «روبرد»  برای برقراری این ارتباط ، پیدا کردن نیروی کار مناسب از بین افراد حرفه ای و آگهی های استخدام بدون هیچ هزینه‏ای و کاملا رایگان انجام می‌گیرد.
طراحی بومی بر اساس نیازهای داخلی
حسینعلی‌پور با اشاره به این‌که برای طراحی «رو برد» نیاز بود تمام شبکه‎های اجتماعی را بررسی کنیم، می‌گوید: «لینکدین، کلاب‌هاوس، فیس‌بوک و توییتر باید تحلیل می‎شدند و نیاز افراد و علاقه‎مندی‎هایشان در این شبکه‎ها شناسایی می‎‏شد. برای دقت بیشتر در طراحی رو برد، حتی وبسایت‎هایی را رصد کردیم که در حوزه کاریابی فعالیت می‌کردند. از طرفی زمانی که شبکه اجتماعی «لینکدین» که بیشتر مخصوص برقراری ارتباط بین صاحبان مشاغل و کارشناس‎ها و متخصص‎هاست، ایران را در فهرست تحریم قرار داد نیاز به فضایی شبیه آن که بومی هم باشد بیش از پیش احساس شد.»
اهمیت به انجمن‎ها و گروه‎ها
بیشتر سایت‎های کاریابی یا شبکه‎های اجتماعی که افراد در آن برای کاریابی اقدام می‎کنند فردگرا هستند. یعنی همه چیز حول فرد و تخصصش می‎چرخد. در حالی که در «روبرد» بیشتر به مجموعه‎ها و تشکل‎ها اهمیت داده شده زیرا مدیران آن معتقدند افراد بدون مجموعه‎ها معنایی ندارند.
قابلیت استفاده به 4 زبان
«روبرد» در سال 99 کار خودش را آغاز کرده و هنوز شبکه اجتماعی بسیار نوپایی است. اما با این حال قابلیت استفاده به چهار زبان انگلیسی، عربی، فارسی و ترکی استانبولی را دارد و اکنون مقالات و کاربرهای خارجی زیادی در آن وجود دارند.
شبکه اجتماعی را با پیام‎رسان
اشتباه نگیریم
مدیرعامل شرکت رهداد امید تأکید می‌کند: «شبکه‎های اجتماعی با پیام‌رسان‎ها تفاوت عمده‎ای دارند؛ در شبکه‎های اجتماعی، ارتباطات چندسویه و چندوجهی است. افراد می‎توانند آدم‎های مختلفی را ببینند و ارتباط برقرار کنند. ولی در پیام‎رسان‎ها ارتباط دوسویه است و افراد معمولا دو نفره در حال صحبت هستند. در همه کشورها نسبت به شبکه‎های اجتماعی داخلی مقاومت وجود دارد. در ایران نیز همین‎طور است و افراد به‌سختی می‎توانند باور کنند یک شبکه اجتماعی بومی نیازهایشان را برطرف می‌کند و کارایی خوبی هم می‌تواند داشته باشد. اما باید توجه داشته باشیم در صورتی که امکانات و خدمات خوبی ارائه شود بهترین کار استفاده از همین شبکه‌های اجتماعی داخلی است زیرا ظرفیت خوبی برای کم‌کردن هزینه‌ها و بالابردن بهره‎وری کارها دارد.»



چطور از روبُرد استفاده کنیم؟
برای استفاده از شبکه اجتماعی روبرد کافی است مراحل ساده‏ای را برای ثبت‎نام طی کرده و اطلاعات اولیه‎ای مثل ایمیل و نام و نام‎خانوادگی و شهر خود را وارد کنید. پس از آن خلاصه‎ای از سابقه فعالیت‎ها و تحصیلات‎تان را به همراه یک عکس در روبرد قرار می‎دهید. در این شبکه اجتماعی شما می‎توانید نام افراد را جست‎و‎جو کنید و برای آنها درخواست برقراری ارتباط بفرستید.
انجمن‎ها گروه‎های دانشجوی هم می‎توانند برای خود یک صفحه اختصاصی ایجاد کنند و از طریق آن با متخصصان و صاحبان مشاغل ارتباط برقرار کنند و رویدادها و مقالات و فعالیت‎های‎شان را به اشتراک بگذارند.
کسب‎و‎کارها هم این امکان را دارند که به کمک روبرد محصولات، کاتالوگ‎ها و نیازمندی‌هایشان را برای بازدیدکنندگان ارائه دهند و متخصص و کارشناس مورد نظرشان را پیدا کرده ، در موتور‌های جست‌وجو شناسایی شده و خودشان را به افراد و مجموعه‏های دیگر به‏صورت رایگان معرفی کنند.