این‌ور و آن‌ور بام  در اسکاندیناوی

رمضان در اسکاندیناوی دوسر افراط و تفریط است

این‌ور و آن‌ور بام در اسکاندیناوی

حنیف غفاری روزنامه‌نگار متولد استکهلم که متاسفانه درپی کشف حقیقت به ایران آمده است

   به‌خوبی یادم می‌آید در سال 1375 و در شهر اسلو، پایتخت نروژ، ماه رمضان مقارن با فصل زمستان در این کشور شده بود. روزهای طولانی‌مدت تابستان و روزهای بسیار کوتاه زمستان در نروژ و منطقه اسکاندیناوی، معمولا زبانزد خاص و عام است. در آن سال، طلوع آفتاب حدودا ساعت 5/7  تا 8 صبح و زمان غروب آفتاب حدودا ساعت 3 بعد‌از‌ظهر بود! البته هنوز اول زمستان بود، وگرنه در مواردی بین طلوع تا غروب آفتاب، تنها پنج ساعت فاصله وجود داشت!
آن روزها بعد از خوردن سحری به مدرسه می‌رفتم و زمانی که پس از چند ساعت کلاس به خانه برمی‌گشتم، سفره افطار پهن بود! این آسان‌ترین ماه رمضان طول عمرم بود. با این حال آن روی سکه ماه رمضان در اسکاندیناوی و کشورهایی مانند سوئد و نروژ را نیز باید دید تا یکطرفه به قاضی نرفت! زمانی که حوالی ساعت 5/4 صبح آفتاب طلوع و ساعت 12 شب غروب می‌کند! این وضعیت، معمولا در تابستان رخ می‌دهد و مسلمانان را شدیدا در ماه مبارک رمضان به‌سختی می‌اندازد. به عبارت بهتر، در این حالت، فرد مکلف باید حدود 20 ساعت در روز را از خوردن و آشامیدن پرهیز کند و تنها از ساعت 12 شب تا 5/4 صبح فرصت افطار و سحری (هر دو با هم!‌) را دارد.
در هر حال، در روزهای سخت تابستان نیز اکثر مسلمانان در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، روزه گرفته و فرایض دینی ماه مبارک رمضان را به‌جا می‌آورند. مراکز اسلامی در کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند نیز همواره از زمان افطار و حتی در مواردی در زمان سحر، میزبان مسلمانانی هستند که باید خود را با شرایط آب و هوایی، اقلیمی و ساعات نامنظم این کشورها وفق دهند.