مرور و عبور

مرور و عبور

۲۶ فروردین
رهبر معظم انقلاب: مسؤولان به میان مردم بروند
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز شنبه در دیدار وزیر کشور و استانداران سراسر کشور تمامی مسؤولان را به حضور در میان مردم و درک مشکلات آنها توصیه کردند و افزودند: لازمه حل مسائل و مشکلات جامعه این است که مسؤولان از نزدیک مشکلات زندگی این ملت نجیب و مومن را احساس کنند. ایشان شورای‌عالی‌اشتغال را ستاد برنامه‌ریزی برای مقابله با معضل بیکاری برشمردند و گفتند: مشکل بیکاری قابل حل است و برای این کار شورای‌عالی‌اشتغال باید تحرک بیشتری داشته باشد و برنامه‌ همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را برای ایجاد اشتغال مشخص کند و ادارات مختلف و استان‌ها با هماهنگی استانداران این برنامه‌ها را اجرایی کنند. (صفحه‌یک)



«شور عشق» زرشک زرین گرفت
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران طی مراسمی که دیروز در محل سینماتک ‌موزه هنرهای معاصر با حضور سینماگران و بازیگران برگزار شد بهترین‌‌های نوزدهمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد: بهترین فیلم: سگ‌کشی، بهترین کارگردانی: بهرام بیضایی و بهترین فیلمنامه زیر نور ماه. انتخاب ویژه: فیلم باران. برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران انجمن منتقدان زرشک زرین بدترین فیلم سال 79 را به فیلم شور عشق، ساخته نادر مقدس اهدا کرد. (صفحه‌یک)



مبارزه با رانت‌خواری اولویت است
رسول جماعتی‌مالوانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با رانت‌‌خواری و جرایم اقتصادی در جامعه امروز یک ضرورت است، در غیر این صورت شکاف طبقاتی در جامعه تشدید خواهد شد. جماعتی، نماینده مردم فومن و شفت و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با جرایم اقتصادی گفت: این گام موثری در مبارزه با فساد است. (صفحه‌15)




۲۷ فروردین
کمبود ویتامینD و کلسیم در کمین مردم ایران
بیش از نیمی از زنان و مردان ایرانی کمبود کلسیم و ویتامینD دارند. دکتر عزیزی، رئیس مرکز تحقیقات غدد درون‌ریز با اعلام این خبر گفت: آخرین پژوهش‌ها در سال 79 نشان می‌دهد 41درصد زنان و 16درصد مردان دچار کمبود شدید ویتامینD و کلسیم هستند. همچنین 7 تا 10درصد از دانش‌آموزان نیز دچار کمبود این مواد هستند که در مناطق سردسیر مانند اردبیل و همدان تعداد افراد بیشتر است. (صفحه‌یک)‌



ماجرای دی‌کاپریو و برادر دوقلویش
لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم جانی اک بازی می‌کند.
این فیلم براساس یک داستان واقعی ساخته می‌شود و دی‌کاپریو نقش برادر دوقلو را بازی می‌کند. جانی و رابرت الکارد دوقلوهایی بودند که هیچ شباهتی به هم نداشتند. یکی از آنها کاملا سالم و دیگری نقص عضو داشت. این فیلم به رابطه این دو برادر با یکدیگر می‌پردازد. (صفحه3)


نرخ تورم؛ 12درصد
براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده در سال گذشته پایین‌ترین نرخ تورم نسبت به 10 سال گذشته تحقق یافت و تا پایان 10ماهه نخست سال 79 نرخ تورم به 9/12 درصد رسید.
بر اساس این گزارش، بهبود وضعیت ارزی کشور از یک‌سو زمینه‌ای را برای تامین مواد اولیه و واسطه‌ای واردات فراهم کرده است که به تبع آن تولید کشور بهبود می‌یابد و از سوی دیگر موجب تعادل در بودجه دولت می‌شود و از استقراض بانکی جلو‌گیری می‌‌کند. (صفحه4)
ضمیمه نوجوانه