ویروس در ویروس

ویروس در ویروس

میثم اسماعیلی جامعه


 قربانیان کرونا دیروز 304نفر اعلام شد، یعنی در روزهایی که قرار بود‌ وعده آغاز واکسیناسیون سراسری محقق شود، رسیده‌ایم به روزهای سیاه آبان سال‌گذشته. با این تفاوت که دیگر فرماندهان نبرد با این بحران همه‌گیری کرونا تعارفات را کنار گذاشته‌ و پیش چشمان وحشت‌زده مردم به یکدیگر می‌تازند. حسن روحانی که همین دو هفته پیش اعلام کرده بود از نظرش «پیک کرونا تمام‌شده» چند روز بعد فهرستی از دلایل آغاز دوباره پیک کرونا را اعلام کرد؛ فهرستی که در آن نشانی از بی‌تدبیری احتمالی ستادملی مقابله با کرونا و دولت به چشم نمی‌خورد و همه مقصران وضعیت کنونی مردم بودند.
 شرایط کنونی حکایت از یک رهاشدگی عیان از سوی برخی مدیران دارد، اگر پیش از این به نوعی در پیش چشم افکار عمومی و رسانه‌ها حفظ ظاهر می‌کردند حالا بی‌پرده از تریبون‌های رسمی یکدیگر را مقصر می‌دانند. حرف‌های هفته گذشته ایرج حریرچی در تلویزیون درباره چرایی صدور مجوز سفرهای نوروزی با واکنش حسن روحانی روبه‌رو شد. حسن روحانی در پاسخ به حرف‌های معاون وزارت بهداشت اعلام کرد: «ستاد کرونا یک سخنگو دارد. نمی‌شود هر کسی چیزی بگوید.» همین واکنش آغاز بگومگوهای رئیس‌جمهوری و وزیر و بهداشت و درمان شد. سعید نمکی فردای همان روز در پاسخ به این واکنش گفت: «این‌طوری نمی‌توان مملکت را اداره کرد. از ما انتظار تکصدایی غیرکارشناسی نداشته‌باشید.‌‌»
نسبت افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیرها با بگومگوهای وزارت بهداشت و دولت نسبت مستقیمی است، هرچه آمار روندی صعودی به خود می‌گیرد این بگومگوها بی‌پرده‌تر عنوان می‌شود. دیروز هم که آمار ابتلا رکورد زد‌ و به 25هزار و 582نفر رسید‌ دوباره بحث مقصریابی از سوی مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا داغ شد‌. این‌بار حسن روحانی و البته رئیس‌دفترش‌ واکنش نشان دادند. حسن روحانی حرف‌های سعید نمکی را «شعار و سخنرانی» دانست و آشکارا گفت: «چون مردم مراعات نکردند کرونا افزایش داشته است.» موضع تندتر را اما محمود واعظی داشت. او هم وزیر بهداشت را از طعنه‌های خود بی‌‌نصیب نگذاشت و رفتار وزیر بهداشت و درمان را «ریاکاری و عصبیت» دانست.
در این میان اما مردمی که بیشترین آسیب را چه به جهت سلامت و چه اقتصادی از این همه‌گیری کرونا دیده‌اند به تماشای این بگومگوهای بی‌حاصل نشسته‌اند. هر روز آمار روزانه مرگ‌ومیرها را رصد می‌کنند و در انتظار واکسیناسیونی هستند که به وعده همین ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بوده از ماه آینده آغاز شود و هنوز فقط گاه‌به‌گاه خبر خرید چندصدهزار دوز از آن از سوی مسوولان به گوش می‌رسد.
 ارتباط جدل‌ها و مرگ‌های روزانه
یکی از اصلی‌ترین وظایف وجودی ستاد ملی مقابله با کرونا تکصدایی در اعمال شیوه‌نامه‌ها و توصیه‌های بهداشتی بوده است. رویه تکراری حدود 14ماه گذشته اما این‌طور بوده که با افزایش آمار ابتلا و مرگ‌ومیر به یکباره این تکصدایی تبدیل به حجم غیرقابل باوری از توصیه‌های متفاوت از سوی افراد و نهادها می‌شود. توصیه‌هایی که گاه تناقضات بسیاری با یکدیگر دارد. پیش از نوروز این تناقض‌ها درباره صدور مجوز سفرها بیشتر به چشم آمد و حالا هم که با شیوه اجرای تعطیلی 10 روزه تهران و دیگر شهرها قابل مشاهده است.
 وزارت بهداشت چند روز پیش نسبت به چهاررقمی‌شدن تعداد قربانیان روزانه هشدار داده بود،‌ این در حالی است که رکورد بیشترین قربانی روزانه مربوط به 26آبان سال گذشته با 486قربانی است؛ روند صعودی تعداد قربانیان در 20روز گذشته هولناک است. 27اسفند امسال فقط 65قربانی روزانه داشتیم و با جهشی عجیب حالا به 304کشته رسیده‌ایم و بگومگوهای مسوولان با یکدیگر نشان از این دارد که روند صعودی مرگ‌ومیرها در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.