پشت پرده گاندو در تلویزیون

مستند گاندو امشب از شبکه 3سیما پخش خواهد شد

پشت پرده گاندو در تلویزیون

مستند «گاندو یک» با مروری به شخصیت جیسون رضائیان، جاسوس دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی که سوژه اصلی سریال پرمخاطب گاندو یک بود، روز چهارشنبه 22 اردیبهشت بعد از سریال تلویزیونی «یاور» از شبکه سه سیما پخش خواهد شد. در این مستند، برای اولین بار تصاویر و فیلم‌های دیده نشده‌ای به نمایش درمی‌آید که نشان از پشت پرده سرویس‌های جاسوسی آمریکا دارد و جیسون رضائیان طی گفت‌وگویی از توطئه‌های عوامل بیگانه در ایران و منطقه پرده برمی‌دارد. همچنین در این مستند که تولید گروه مستند موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی است، به عوامل نفوذی داخلی که طی پروژه جاسوسی با جیسون رضائیان همکاری می‌کردند، اشاره می‌شود.

محمد حشمتی‌منش، مدیرگروه مستند موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی در این باره به جام‌جم می‌گوید: سریال‌های گاندویک و 2، تولید موسسه بود و بنا به تصمیم گرفته شده، مستندی از گاندو یک آماده کرده‌ایم که امشب از شبکه سه پخش می‌شود. همان‌طور که می‌دانید این سریال بر مبنای پرونده‌های واقعی ساخته شد و شخصیت اصلی و منفی سریال جیسون رضائیان در سریال هم واقعی بود. حالا ما در قالب یک مستند جذاب سعی کرده‌ایم به اتفاقات این پرونده بپردازیم.
وی ادامه می‌دهد: البته در همه جای دنیا مرسوم است از پرونده‌های واقعی شخصیت‌های نفوذی، سریال و مستند تولید می‌شود و سریال گاندو برای نخستین بار به چنین پرونده‌هایی پرداخت، اما بعد شاهد هجمه‌های بودیم که چنین پرونده‌هایی واقعی نبوده و دروغ بوده است. به همین دلیل با ساخت مستند گاندو یک تصمیم گرفتیم این موضوع را شفاف‌سازی کنیم.
حشمتی‌منش با تاکید بر این‌که مستند گاندو‌یک به مدت 47 دقیقه پخش می‌شود، اشاره می‌کند: این مستند بر اساس اسناد واقعی ساخته شده و مخاطبان می‌توانند شاهد تصاویر و فیلم‌های به‌شدت ناب و بکر باشند که برای اولین‌بار خواهند دید، تصاویری که تا امروز پخش نشده بود و بینندگان می‌توانند در قالب این مستند شاهد این تصاویر باشند. همچنین در این مستند، بازجویی‌ها و مصاحبه‌های جیسون رضائیان پخش می‌شود و این‌که چطور تبادل انجام شد.
این مدیرگروه می‌افزاید: همچنین یکی از شخصیت‌های اصلی سریال به نام محمد که مامور امنیتی قصه بود، ما به این شخصیت هم در این مستند می‌پردازیم، زیرا این شخصیت واقعی بود. به همین دلیل بخشی از این مستند به او اختصاص دارد. مخاطبان می‌توانند روز چهارشنبه 22 اردیبهشت بعد از سریال یاور بیننده مستند گاندو یک باشند. همچنین در این مستند مصاحبه با اشخاص دیگر هم داریم که بهتر است بینندگان در مستند ببینند.
حشمتی‌منش در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید مستندی درباره گاندو 2 هم بسازید، می‌گوید: بله، بنا داریم این کار را انجام بدهیم و این نوید را به مخاطبان می‌دهیم که بعد از تمام شدن سریال گاندو 2 حتما مستند این فصل هم ساخته می‌شود.
گاندو یک نام مجموعه تلویزیونی محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه، سریالی اجتماعی، اکشن و امنیتی بود که نخستین قسمت آن ۱۵خرداد ۱۳۹۸ از شبکه سه تلویزیون ایران با کارگردانی جواد افشار و نویسندگی آرش قادری پخش شد و ۱۵تیر ۹۸ به پایان رسید. فصل دوم این مجموعه تلویزیونی با نام گاندو ۲ از ۳۰اسفند ۱۳۹۹ در ۱۳قسمت از شبکه سه پخش شد. فصل دوم این مجموعه به دلیل اعتراض برخی مسؤولان دولت متوقف شد و ادامه آن در قالب گاندو ۲ قرار است، پخش شود. البته زمان پخش آن اعلام نشده است.
در مجموعه گاندو یک بازیگرانی همچون داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، محمدرضا شریفی‌نیا، سیدمهرداد ضیایی، علیرام نورایی، پندار اکبری و... بازی کرده بودند.