روی مخ اسرائیل

اشغالگران رژیم صهیونیستی پس از موشکباران اراضی اشغالی توسط مقاومت فلسطین، ناچار به عقب‌نشینی از مسجدالاقصی شدند

روی مخ اسرائیل

جنایات گسترده رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و فراتر از آن، بمباران غزه و بخش‌هایی از فلسطین توسط این رژیم با واکنش قاطعانه و سخت گروه‌های مقاومت روبه‌رو شده است. تنها در یکی از حملات وحشیانه موشکی رژیم صهیونیستی به غزه، 22 نفر از جمله 10 کودک فلسطینی شهید شدند. در مقابل گروه‌های مقاومت با موشکباران گسترده سرزمین‌های اشغالی، پاسخ محکمی به تل‌آویو داده‌اند.

فهرست جنایات صهیونیست‌ها تکمیل شد
هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی دوشنبه‌شب به بخش‌های مختلف نوار غزه حمله کرده و نقطه‌ای در غرب خان‌یونس در جنوب نوار غزه را هدف قرار دادند. شبکه‌های المیادین و الجزیره نیز از بمباران منطقه جبل‌الکاشف در شرق غزه و هدف‌گیری پایگاه مقاومت فلسطین در منطقه تل الهوی در غرب این باریکه خبر دادند. در همین راستا وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شمار تلفات حملات رژیم صهیونیستی به غزه تا صبح دیروز به ۲۲ شهید از جمله ۹ کودک و ۱۰۶ زخمی رسیده است.گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در قدس و غزه در چندین نوبت از شامگاه روز دوشنبه تا بامداد دیروز حملات موشکی را به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی در مجاورت باریکه غزه انجام دادند.گروه‌های فلسطینی در این حملات از موشک‌های نسبتا دوربرد برای هدف قرار دادن برخی شهرهای اسرائیلی در عمق سرزمین‌های اشغالی استفاده کردند که هزاران شهرک‌نشین صهیونیست را به پناهگاه‌ها کشاند. صدها موشک مقاومت به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. در این عملیات ده‌ها صهیونیست به هلاکت رسیده یا زخمی شده‌اند. در یکی از این عملیات‌ها، یک خودروی حامل فرماندهان نظامی در اراضی اشغالی مورد هدف قرار گرفت که بر اثر آن یک فرمانده ارشد رژیم صهیونیستی و سه افسر نظامی همراه وی کشته شدند. همچنین در عملیات موشکی گسترده مقاومت در شهرک اشغالی عسقلان، ده‌ها صهیونیست زخمی شدند.‌
نام عملیات؛ شمشیر قدس
از سوی دیگر اتاق عملیات مشترک مقاومت فلسطین در بیانیه‌ای از آغاز عملیات شمشیر قدس برای حمایت از ساکنان شهر اشغالی قدس در پاسخ به عملیات اشغالگران اسرائیلی در غزه تحت عنوان نگهبان دیوارها، خبر داد. در این بیانیه آمده است: گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه به‌منظور حمایت از ساکنان قدس شریف در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس و پاسخ به فریاد یاری‌طلبی آزادگان فلسطینی، در چارچوب اتاق عملیات مشترک مقاومت و طی نبرد شمشیر قدس ضربات سختی به دشمن وارد کرد. به دشمن صهیونیستی می‌گوییم که ما قبلا نیز به آن نسبت به ادامه تعدی و تجاوز علیه مقدسات و ملت فلسطین هشدار داده بودیم اما این رژیم بی‌پروا و بدون هیچ عامل بازدارنده‌ای به جنایات خود ادامه داد، بنابراین زمان تسویه‌حساب با این رژیم فرا رسیده است.
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است که دشمن بزدل( رژیم صهیونیستی) بداند دوره‌ای که دست به هر اقدامی در قدس و مسجدالاقصی می‌زد، دیگر به سر آمده است.
خروج صهیونیست‌ها از مسجدالاقصی
در حالی که دیروز جلسه اضطراری کابینه رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو ( پس از زخمی شدن ده‌ها صهیونیست در عسقلان) در جریان بود، رسانه‌های این رژیم گزارش دادند که نیروهای رژیم صهیونیستی از مسجدالاقصی خارج شده‌اند. بر این اساس نیروهای رژیم صهیونیستی از «المسجد القبلی» (بخشی از مسجدالاقصی) خارج شده‌اند و معتکفان وارد میدان بیرونی شده‌اند. الجزیره در عین حال نوشت که نمازگزاران، سحرگاه امروز با فریاد  ا... اکبر و پس از اخراج نظامیان اشغالگر اسرائیلی وارد گذرگاره «حطه» یکی از درهای ورودی مسجدالاقصی شده‌اند. معتکفان در مسجدالاقصی پس از خروج نیروهای اشغالگر نماز صبح را در این مسجد برپا کردند.
عقب‌نشینی نظامیان صهیونیست پس از آن صورت گرفت که ابو عبیده، سخنگوی «کتائب القسام (گردان‌های القسام)‌ شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، بامداد دیروز در بیانیه‌ای کوتاه به تل‌آویو هشدار داد: «اگر دشمن محاصره را از نگهبانان معتکف در مسجدالاقصی برندارد، طی دو ساعت منتظر پاسخ ما باشد.»
مقاومت همه‌جانبه در مقابل رژیم صهیونیستی
در حالی که نبرد موشکی رژیم اشغالگر قدس و رزمندگان مقاومت وارد فاز تازه‌ای شده است، خبرگزاری اسپوتنیک از ادامه درگیری میان پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان از یک‌سو و جوانان فلسطینی حاضر در مسجدالاقصی از سوی دیگر خبر داده است. درگیری‌ها همچنین با ارتش اسرائیل در مناطق دیگر در کرانه باختری ادامه دارد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ۲۳ مجروح به بیمارستان دولتی هبرون منتقل شدند. منابع محلی نیز از درگیری شدید فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی در شهر اللد خبر می‌دهند.
نظامیان اسرائیلی دست‌کم ۲۰ جوان فلسطینی را در این شهر بازداشت و یک جوان فلسطینی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند. علاوه بر این منابع محلی از درگیری مسلحانه مبارزان فلسطینی با نظامیان اشغالگر اسرائیلی در ایست بازرسی قلندیا در کرانه باختری خبر دادند. مبارزان فلسطینی پس از درگیری با صهیونیست‌ها، به سلامت این منطقه را ترک کردند.
وحشت آمریکا از ضرب شست فلسطینیان
مقامات آمریکایی از یک‌سو، حمایت خود را از حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به قدس و فلسطینیان اعلام کرده و از سوی دیگر، نتوانسته‌اند نگرانی خود را درخصوص آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد کتمان کنند. وزارت خارجه آمریکا همزمان با تشدید بحران در جنوب فلسطین اشغالی برای اعضای سفارتخانه و شهروندان خود در قدس اشغالی هشدار امنیتی صادر کرد. وزارت خارجه آمریکا با صدور هشدار امنیتی اعلام کرد که با توجه به درگیری‌های خشونت‌آمیز در بیت‌المقدس و برخی مراسم دیگر تردد اعضای سفارتخانه آمریکا در این شهر با محدودیت مواجه می‌شود. در این بیانیه تصریح شده لازم است کارکنان سفارت آمریکا در شرق قدس اشغالی در رفتن به مناطق پرخطر اجتناب کنند. سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی نیز به شهروندان آمریکایی هشدار داده با توجه به حملات راکتی، اقدامات لازم امنیتی را برای حفظ جان خود در نظر گیرند. همزمان با تشدید تنش در جنوب فلسطین اشغالی و مهلت گروه مقاومت حماس به صهیونیست‌ها، رسانه‌ها از بازگشایی پناهگاه‌های عمومی در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند. این پناهگاه‌های عمومی در آفیکیم، نتیوت و سدروت بازگشایی شده‌است. گزارش‌ها حاکی است که کابینه امنیتی صهیونیستی جلساتی را در این خصوص برگزار کرده و ارتش رژیم صهیونیستی نیز بزرگ‌ترین رزمایش خود را به حالت تعلیق درآورده است.
صهیونیست‌ها در حال عقب‌نشینی
همزمان با اتمام مهلت گروه‌های مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی (درخصوص تخلیه مسجدالاقصی)، منابع خبری از حمله به خودروهای نظامی رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه و شلیک ده‌ها موشک به سمت قدس اشغالی خبر دادند. تشدید درگیری‌ها و ناتوانی رژیم صهیونیستی در مهار بحران ایجاد شده، سبب شده‌است تا نظامیان رژیم اشغالگر قدس خود را برای عقب‌نشینی از مسجدالاقصی آماده کنند.
کتائب عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفته برای نخستین بار از موشک A20 برای حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی استفاده کرده‌است. گردان‌های القسام گفته این موشک‌ها حاوی کلاهک‌های منفجره با قدرت تخریبی بالا هستند و برد آنها ۱۲۰ کیلومتر است. به گفته این گروه، این موشک‌ها برای نخستین‌بار در عملیات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. گروه‌های مقاومت فلسطین بعد از اتمام ضرب‌الاجل به تل‌آویو حملات به مواضع رژیم صهیونیستی را با هدف قرار دادن خودروهای این رژیم در شمال نوار غزه و شلیک ده‌ها موشک به سمت قدس اشغالی آغاز کردند.کتائب عزالدین القسام در بیانیه‌ای ضمن به‌عهده گرفتن حمله راکتی به مواضع رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی اعلام کرد: «ما در پاسخ به جرایم و حملات علیه شهر قدس، یک حمله موشکی علیه آنجا انجام دادیم. موشک‌های ما پیام دارد و دشمن باید این پیام را خوب بفهمد و اگر بازگشتید بازمی‌گردیم و اگر بیشتر حمله کردید، بیشتر حمله می‌کنیم.»
روسیاهی دوباره برای آمریکا و سازمان ملل متحد
در این میان، به مانند همیشه سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا به بازندگان اصلی ماجرا تبدیل شده‌اند. به‌واسطه کارشکنی‌های مستقیم واشنگتن در شورای امنیت و حمایت تمام قد آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قدس، رایزنی‌های شورای امنیت درباره اوضاع قدس بدون هیچ توافقی خاتمه یافت. این در حالی است که یک مسؤول تونسی گفته بود، شورای امنیت درباره قدس تشکیل جلسه می‌دهد اما بیانیه‌ای صادر نخواهد کرد. به نقل از یورونیوز، ایالات متحده آمریکا که پیش‌تر از زبان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نسبت به بالاگرفتن خشونت در درگیری‌های اخیر میان فلسطینیان و پلیس اسرائیل در بیت‌المقدس به‌شدت ابراز نگرانی کرده بود صدور بیانیه مشترک از سوی شورای امنیت در شرایط فعلی را مناسب نداسته است. به گفته دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل، نشست شورای امنیت در حالی بدون توافق بر سر متنی مشترک به پایان رسید که ایالات متحده انتشار پیامی عمومی و کلی درخصوص وقایع اخیر را در این مرحله به‌جا تشخیص نداد! به عبارت بهتر، مقامات آمریکایی حتی حاضر به اجازه صدور یک بیانیه ساده، در محکوم‌سازی جنایات محرز رژیم صهیونیستی در قدس و غزه نشده‌اند.
 آمریکا با کدام پیش نویس مخالف است؟
پیش‌نویس بیانیه‌ای که در این خصوص به‌صورت مشترک از سوی تونس، کشور دعوت کننده به نشست شورای امنیت و چین تدارک دیده شده از اسرائیل می‌خواهد به فعالیت‌های شهرک‌سازی،‌ تخریب منازل و اخراج فلسطینیان از جمله در بیت‌المقدس شرقی پایان دهد.در پیش‌نویس این متن که اعضا همچنان در حال مذاکره بر سر تصویب آن هستند، شورای امنیت نسبت به تنش‌ها و خشونت‌های فزاینده در بخش اشغالی کرانه باختری رود اردن از جمله بیت المقدس شرقی، جایی که درگیری‌های تازه در آن صدها مجروح به جا گذاشت، به شدت ابراز نگرانی کرده است.در این سند همچنین از همه طرف‌ها خواسته شده تا از اقدامات یکجانبه‌ای که به بالاگرفتن تنش دامن می‌زند و تلاش‌ها برای یافتن راه حل تشکیل دو کشور را خدشه‌دار می‌کند، خودداری کنند.فرانس پرس به نقل از یک دیپلمات سازمان ملل در گزارش خود آورده است ایالات متحده به شرکای خود تاکید کرده اکنون باید به تلاش‌های پشت پرده برای آرام کردن اوضاع پرداخت و اطمینان ندارد صدور بیانیه‌ای در این مرحله مفید و کارساز باشد.


پایان این بازی را صهیونیست‌ها تعیین نمی‌کنند
عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان در خصوص آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد به جام‌جم می‌گوید: جنایات رژیم صهیونستی در قبال ملت فلسطین و سایر ملت‌های منطقه سال‌ها و دهه‌هاست که ادامه دارد. هدف رژیم صهیونیستی از این جنایات کاملا مشخص است.
 آنچه اسرائیل در تجاوز به فلسطینی‌ها در باریکه غزه به دنبال آن است، شکستن اراده ملت فلسطین و پیچیدن طومار مقاومت فلسطینی است اما صهیونیست‌ها در دسترسی به این هدف ناکام ماندند. مقاومت فلسطین در گذشته قدرتی را که هم اکنون دارد، نداشت اما با تمام قوا در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد. امروز، مقاومت فلسطین دارای قدرت بیشتری نسبت به گذشته است و. بدیهی است که مقاومت فلسطین نه تنها در مقابل دشمن صهیونیستی تسلیم نمی‌شود، بلکه هرگز اجازه نخواهد داد پایان بازی( نبرد) را تل آویو تعیین کند.  وزیر خارجه سابق لبنان تصریح کرد: روحیه مقاومت در میان رزمندگان فلسیطنی و دیگر کشورها در منطقه به یک روحیه بی‌حد و مرز تبدیل شده و برای همین رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه توان و قدرت محاسبه قدرت مقاومت را نداشته و ندارد. این قاعده در خصوص رخدادهای اخیر در فلسطین نیز صدق می‌کند. اسرائیل زمانی که خود را در مقابل قدرت مقاومت مستاصل می‌بیند، به جنایات جنگی، نقض حقوق مردم و خلق بحران‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دست می‌زند. این بازی صهیونیست‌ها، بارها از سوی مقاومت رصد و مهار شده است. بدیهی است که در منطقه و جهان، سکوت در برابر جنایات اسرائیل خیانت است و هیچ کس نباید در قبال آنچه امروز در فلسطین می‌گذرد، بی‌تفاوت باشد.


موشک‌های مقاومت حامل پیام‌های آشکاری برای دشمنان است
ناصر قندیلسر، سردبیر روزنامه البنا نیز در خصوص تحولات 24 ساعته اخیر در سرزمین‌های اشغالی به جام‌جم می‌گوید:موشک‌های مقاومت قطعا معادله بازی را به سود فلسطینیان تغییر داده و خواهد داد. این موشک‌ها، حامل پیام قدرت میدانی مقاومت برای دشمنان هستند. دشمن صهیونیستی باید بداند موازنه در صحنه نبرد به ضرر آنهاست. بهتر است تل آویو تجربه شکست در موارد و منازعات قبلی را به صورت کامل در نظر بگیرد. در حال حاضر، شاهد شکل گیری یک پدیده ملموس در سرزمین‌های اشغالی هستیم. هر اندازه از قدرت مانور منطقه‌ای و موشکی صهیونیست‌ها کاسته می‌شود، بر قدرت مانور فلسطینیان در عرصه میدانی افزوده می‌شود. این حقیقتی است که تل آویو ناچار به درک آن خواهد بود.  نماینده سابق پارلمان لبنان می‌افزاید: آمریکایی‌ها در جریان نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص آنچه در قدس می‌گذرد به وضوح نشان داد همان خط مشی همیشگی خود را در این خصوص دنبال می‌کند. بدون شک این رویکرد محکوم به شکست خواهد بود. آمریکا سعی کرد بدون اشاره به دلایل و ریشه‌های منازعه اخیر، فلسطینیان را به دلیل شلیک راکت‌ها به اراضی اشغالی محکوم کند. اما این روش‌ها دیگر پاسخگو نیست و تاثیری در شکست رژیم صهیونیستی در مواجهه با فلسطینیان ندارد. در هر حال، قطعا با توجه به تجربیات گذشته، نمی‌توان از شورای امنیت انتظار داشت که به منازعه در قدس پایان دهد. رویکرد ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل متحد( در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی) این روند را ناممکن می‌سازد.