یک داستان بی‌مایه

«نیروی تندر» که قرار بود یک کمدی اکشن زنانه جذاب باشد نتوانست انتظارات را برآورده کند

یک داستان بی‌مایه

این روزها اکشن‌های ابرقهرمانانه محبوبیت بسیار زیادی در بین تماشاگران سینما در سراسر جهان پیدا کرده اند و محصولات کمیک استریپی حجم بالایی از تولیدات سینمایی را تشکیل می‌دهند. جدول هفتگی گیشه سینماها در دورانی که هنوز هیولای کرونا سالن‌های سینماها را تعطیل نکرده بود، شاهد تاخت و تاز اکشن‌های ابرقهرمانانه با انواع و اقسام ابرقهرمان‌های پرقدرت بودند. به همین دلیل است که حتی در این روزهای کرونایی هم محصولات کمیک استریپی، یکی از بخش‌های اصلی نمایش‌های اینترنتی هستند. «نیروی تندر» تازه‌ترین اکشنی است که می‌خواهد دو ابرقهرمان جدید را به تماشاگران معرفی کند، البته دو ابرقهرمان خانم را! اما شور بودن دستپخت سازندگان فیلم، حتی طرفداران دو آتشه حقوق زنان را هم به سکوت واداشته و مانع از آن شده که به حمایت بی‌قید و بند همه‌جانبه از آن بپردازند.

نیروی تندر قرار است گونه اکشن را با کمدی مخلوط کند و سبک تازه‌ای از اکشن‌های ابرقهرمانانه را به تصویر بکشد. حضور ملیسا مک کارتنی در فیلم، قرار است جنبه کمدی آن را تشدید کند. او در چند سال اخیر به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کمدین‌های سینمایی شناخته‌شده و فیلم‌هایش با اقبال عمومی روبه‌رو بوده‌اند. در فیلم تازه، او در کنار به نمایش گذاشتن بی‌دست و پایی‌های همیشگی خود، لباس یک ابرقهرمان را هم به تن می‌کند تا ماجراجویی‌های تازه‌ای را در معرض دید تماشاگران قرار دهد. با این حال، به نظر می‌رسد که او در اکشن‌کاری‌های کمدی جدیدش نتوانسته با موفقیت عمل کند و نقدهای منفی زیادی دریافت کرده‌است.
داستان فیلم دوستی دو دختر نوجوان لیدیا و امیلی را به تصویر می‌کشد. دیدار دوباره این دو همکلاسی سال‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی است. لیدیا (مک کارتنی) زنی معمولی با رویاهای بزرگ است که ناخواسته با امیلی (اوکتاویا اسپنسر) دیدار می‌کند و متوجه می‌شود او به دانشمندی مخترع تبدیل شده‌است. در زمانه‌ای که ابرشرهای پرقدرت کره خاکی را دستخوش هرج و مرج کرده‌اند، امیلی موفق به خلق دستگاهی شده که به آدم‌ها توانایی‌های فوق‌العاده‌ای می‌دهد. با کمک این توانایی است که نسل بشر می‌تواند با ابرشیاطین مبارزه و مقابله کند. لیدیا به‌صورت اتفاقی قدرت‌های ابرقهرمانانه کسب می‌کند و امیلی هم برای مبارزه با نیروهای شیطانی ماجرا به او می‌پیوندد.
مدیران شبکه نتفلیکس که نیروی تندر را اوایل ماه آوریل به صورت استریم پخش کردند، اصلا انتظار این همه بازخورد منفی نسبت به اکشن کمدی ابرقهرمانانه‌شان نداشتند. تقریبا تمام نقدهایی که روی فیلم نوشته شد، منفی بود و این پرسش را مطرح می‌کرد که سازندگانش چرا آن را تولید کرده‌اند! احتمالا خود مک کارتنی و همسر فیلمسازش بن فالکونه هم انتظار چنین برخوردی را از سوی منتقدان نداشتند. اطلاعی از نوع برخورد و استقبال تماشاگران از نیروی تندر در دست نیست و نتفلیکس تعداد دفعاتی را که فیلم توسط مردم مورد بازدید قرار گرفته شده اعلام نکرده‌است اما از آنجا که هیچ صحبتی پیرامون تولید قسمت دیگری از نیروی تندر نشده، می‌توان به میزان استقبال تماشاگران پی برد!
عدم تکرار جادوی سابق
 پنجمین همکاری مشترک مک کارتنی و فالکونه نتوانسته جادوی قبلی آنها را تکرار کند. تلاش آنها برای خلق اکشنی ابرقهرمانانه با محوریت شخصیت‌های مونثی که اقداماتی کمدی و خنده‌دار انجام می‌دهند، با شکست روبه‌رو شده‌است. به همین دلیل، بعید به نظر می‌رسد تا مدت زمانی طولانی فیلمساز دیگری سراغ ساخت اکشنی کمدی با محوریت حضور یک خانم (یا حتی آقا) برود. این در حالی است که اکشن کمیک استریپی «واندروومن» با بهره‌گیری از یک ابرقهرمان خانم، توانست مورد‌پسند و قبول عموم تماشاگران قرار بگیرد. همین تماشاگران از شخصیت ابرقهرمان زن بلک ویدو/ بیوه سیاه در مجموعه «آونجرز/ انتقامگیران» استقبال کردند. با وجود این، هنوز ماجراجویی‌های منفرد این ابرقهرمان در نسخه اسپین‌آفی «بلک ویدو/ بیوه سیاه» نتوانسته به دیدار تماشاگران بیاید و کسی اطلاعی از نوع برخورد آنها با این فیلم مستقل ندارد.
منتقد شیکاگو سان تایمز با بی‌محتوا خواندن فیلمنامه نیروی طبیعت، چنین می‌نویسد: «درست است که جلوه‌های ویژه این روزها کار فیلمسازان و صنعت سینما را تا حد زیادی راحت کرده‌است، اما یک فیلم سینمایی خوب و قابل‌قبول قبل از هر‌چیز به یک داستان درست و حسابی و چند تا شخصیت مقبول نیاز دارد. اینها دقیقا همان چیزهایی هستند که نیروی تندر ندارد. به‌جز داستان بی‌مایه، تماشاگران با همان ملیسا مک کارتنی همیشگی سروکار دارند که چیز تازه‌ای ارائه نمی‌دهد. صرف به تن کردن یک شنل ابرقهرمانانه و انجام کارهای محیرالعقول، باعث نمی‌شود تا بیننده تصور کند با شخصیتی جدید روبه‌روست. مک کارتنی اینجا هم دقیقا همان کارهایی را می‌کند که در کمدی‌های قبلی‌اش انجام داده و تماشاچی خیلی زود متوجه این موضوع می‌شود.»