نرم‌افزار بدون سخت‌افزار با دفتر سیار اول

کارشناسان شرکت بین‌المللی «هزار پیشه یکتا» موفق شده‌اند برای استفاده از برخی نرم‌افزارهای مخابراتی الزام تهیه تجهیزات سخت‌افزاری را با استفاده از فناوری ابری‌سازی از بین ببرند

نرم‌افزار بدون سخت‌افزار با دفتر سیار اول

زمانی که قصد استفاده از یک نرم‌افزار را داشته باشید، طبیعتا باید سخت‌افزار متناسب با آن را نیز به‌کار ببرید؛ درواقع می‌توان گفت این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. به‌طور مثال برای استفاده از یک نرم‌افزار حسابداری به رایانه نیاز دارید یا برای پیوستن به یک شبکه اجتماعی باید گوشی هوشمند داشته باشید. اما اگر امکانی برای وابسته‌نبودن به ابزارهای سخت‌افزاری خاص وجود داشت، کارها راحت‌تر پیش نمی‌رفت؟! شرکت دانش‌بنیان «هزار پیشه یکتا» حول همین ایده شکل گرفته است و هدف آن ساده‌سازی امکان استفاده از نرم‌افزار بدون نیاز به سخت‌افزاری خاص است تا مثلا بتوان یک نرم‌افزار حسابداری را بدون استفاده از رایانه به‌کار برد.

موسس و مدیرعامل شرکت بین‌المللی هزار‌پیشه یکتا درخصوص نحوه شکل‌گیری این شرکت به جام‌جم می‌گوید: «ما فعالیت‌مان را با هدف حذف الزام به‌کارگیری سخت‌افزاری خاص برای استفاده از نرم‌افزار در سال 93 به‌طور رسمی آغاز کردیم؛ اما به‌دلیل استفاده از روش نامناسب، در سال 95 با شکست تجاری مواجه شدیم و همه چیز را ازدست رفته دیدیم. کاری که ما در آن مقطع کردیم، این بود که ناامید نشدیم و به آن شکست به‌چشم تجربه‌ای گرانبها نگاه کردیم؛ درنتیجه باتوجه به اعتقادی که به ایده‌مان داشتیم، تلاش کردیم ضمن درس‌گرفتن از آن اتفاق، روش ارائه خدمات‌مان را بادقت اصلاح کنیم و مجددا در اواخر سال 95 همه چیز را از صفر شروع کردیم.»
کیانوش حبیبی ادامه می‌دهد: «این‌بار با تحقیق و مطالعه گسترده‌ای که انجام دادیم، مخابرات را به‌عنوان مناسب‌ترین و باظرفیت‌ترین حوزه برای پیاده‌سازی ایده‌مان انتخاب کردیم. سرانجام پس‌از گذشت چهار سال از شروع فعالیت‌مان، در اواخر سال‌97 سرویس اولیه‌ای را به‌صورت پایلوت ارائه دادیم و سال بعد با برطرف‌کردن نواقص و اشکالات سرویس، خدمات‌مان را تجاری‌سازی کردیم. خوشبختانه در همان سال 98 نیز موفق
به اخذ گواهی دانش‌بنیانی از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شدیم.»

خدمات ویژه
    «دفتر سیار اول»
«دفتر سیار اول» نام تجاری سیستمی است که شرکت هزار پیشه یکتا برای خدماتش انتخاب کرده است. به‌گفته مدیرعامل این شرکت، به‌کارگیری ایده‌ای برای جداسازی دو مقوله نرم‌افزار و سخت‌افزار در حوزه مخابرات، منجر به ارائه خدمات ویژه‌ای شد که در حال حاضر در دو زمینه راه‌اندازی شده‌اند: سرویس خطوط تلفن ثابت و سرویس مرکز‌تماس سنترال (Call Center).
حبیبی ادامه می‌دهد: «در خصوص خطوط تلفن ثابت، اگر به سرویس خط تلفن به‌عنوان نرم‌افزار نگاه کنیم، به‌طور مرسوم به دو سخت‌افزار برای استفاده از خدمات تلفن ثابت و برقراری مکالمه نیاز داریم؛ اولین پیش‌نیاز فیزیکی سیم تلفن خواهد بود. بدیهی است که اگر شرکت مخابرات بستر سیم‌کشی تلفن ثابت را مهیا نکرده باشد، امکان استفاده از این سرویس وجود ندارد. تجهیز دیگری که در این خصوص مورد نیاز است، دستگاه تلفن رومیزی است تا کاربر با آن بتواند مکالمه تلفنی خود را برقرار کند. همچنین در خصوص سرویس مرکز تماس سنترال یا همان تلفن گویایی که معمولا در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دیده می‌شود نیز دقیقا همین اتفاق را رقم زده‌ایم؛ راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی نیاز به ساختار فیزیکی دارد و مستلزم صرف هزینه زیاد برای ایجاد بستر سخت‌افزاری هستند.»
وی می‌افزاید: «به کاری که ما در مجموعه دفتر سیار اول انجام می‌دهیم و باعث حذف این سخت‌افزارها از سرویس خطوط تلفن ثابت و همین‌طور سرویس تلفن گویا شده است، در اصطلاح رایج «مجازی‌سازی» گفته می‌شود؛ ولی ما حتی یک پله هم از آن جلوتر رفته‌ایم و برای جداکردن ساختار فیزیکی از نرم‌افزارها، آنها را اصطلاحا «اَبری‌سازی» کرده‌ایم. در‌این حالت، مثلا برای سرویس خط تلفن ثابت، به‌جای سیم تلفن از بستر اینترنت استفاده شده و اپلیکیشن‌ها نیز جایگزین دستگاه تلفن رومیزی می‌شود؛ البته کاربر همچنان از طریق یک پنل مدیریتی تحت وب که در اختیارش قرار داده می‌شود، قادر خواهد بود تمام تنظیمات و کنترل مورد نظرش را بر سیستم داشته باشد تا این احساس برایش به‌وجود نیاید که شرکت ثالثی آمده و بر مکالمات تلفنی او نظارت می‌کند.»

چشم‌انداز «دفتر سیار اول»
برای ادامه مسیر
مدیر عامل شرکت دفتر سیار اول در خصوص اصلی‌ترین برنامه‌ای که مسیر آینده شرکت تحت مدیریتش را جهت‌دهی خواهد کرد، به جام‌جم می‌گوید: «فناوری‌ای که در پی دستیابی به آن هستیم و کم‌کم به‌نوعی وسواس فکری برای ما تبدیل شده است، عبور از هوشمندبودن سامانه و رسیدن به فناوری بهره‌گیری از هوش مصنوعی است. در حال حاضر سامانه ما به‌صورت یک هسته هوشمند کار می‌کند، ولی هدف اصلی ما مستقل‌کردن این هسته از طریق فناوری هوش‌مصنوعی است؛ به‌طوری که نیاز به هیچ‌گونه نظارتی نداشته باشد و بتواند خودش را کاملا مدیریت کرده و توسعه دهد.»
حبیبی اضافه می‌کند: «هدف نهایی مجموعه ما تسهیل امکان استفاده از فناوری‌هاست. در‌این راه، باتوجه به اینکه می‌دانیم امروزه عموم مردم آشنایی بسیار خوبی با فناوری پیدا کرده‌اند و علاقه‌مند به استفاده از فناوری‌های نوین هستند، تنها کاری که باید انجام دهیم، ایجاد پل ارتباطی ساده میان کاربران و فناوری‌ها خواهد‌بود. برای انجام این کار به محصولات یا خدماتی جذاب نیاز است که استفاده از فناوری را برای مردم لذتبخش کند.»
وی در پایان صحبت‌هایش، درخواستی هم از مسئولان فعال در حوزه دانش‌بنیان دارد و تصریح می‌کند: «بهره‌مندشدن از حمایت‌هایی که از شرکت‌های دانش‌بنیان صورت می‌گیرد، برای ما نیز بسیار لذتبخش است؛ اما این حمایت‌ها تنها نباید به‌شکل ترغیب به پیشروی و حرکت شتاب‌زده به‌سمت جلو باشد. زیرا وقتی یک‌خودرو را وادار به پیشروی می‌کنید و آن‌را هُل می‌دهید، قطعا باید موانع موجود در جاده را هم از سر راهش بردارید؛ وگرنه مشخص نیست برای خودرویی که با سرعت به‌سمت جلو در حرکت است، چه مشکلاتی رخ خواهد داد!»


مزایای استفاده از خدمات ابری «دفتر سیار اول»
بنیان‌گذار شرکت هزار پیشه یکتا، درباره ویژگی‌های ارزشمندی که رهاکردن نرم‌افزارها از قید‌و بند تجهیزات سخت‌افزاری به‌دنبال دارد می‌گوید: «مزیت اصلی چنین کاری، جلوگیری از صرف هزینه بالا برای ایجاد بستر سخت‌افزاری است. به‌طور حتم کسی حاضر نیست برای استفاده از نرم‌افزارها مجبور به فراهم‌کردن ساختار فیزیکی و تهیه دستگاه‌های مختلف باشد و هم هزینه زیادی را برای این‌کار بپردازد؛ درحالی که می‌تواند به‌راحتی و بدون نیاز به تهیه تجهیز خاصی، ضمن بهره‌گیری از نرم‌افزار مورد نظرش، هزینه بسیار کمتری نیز برایش در پی داشته باشد.»
او در ادامه ضمن اشاره به برداشته‌شدن محدودیت‌های فیزیکی و جغرافیایی از طریق ابری‌سازی، خاطرنشان می‌کند: «زمانی که یک کاربر، سرویس مرکز تماس را خریداری کرده و برای شرکتش راه‌اندازی می‌کند، تنها داخل ساختمان شرکت امکان استفاده از آن را خواهد‌داشت و به محض اینکه پایش را بیرون از محل بگذارد، این سرویس دیگر کاربردی برایش ندارد؛ اما این محدودیت نیز در حالت ابری از بین می‌رود. با استفاده از ابری‌سازی سرویس مرکز تماس، محدوده جغرافیایی استفاده از آن به کل کشور افزایش خواهد یافت و کاربر قادر است خارج از ساختمان شرکتش نیز با استفاده از اپلیکیشنی که روی گوشی هوشمند همراهش نصب می‌شود یا با استفاده از رایانه و از طریق وب، همیشه به خدمات تلفن گویا و مرکز تماس دسترسی داشته باشد.»