پرورش هوش و خلاقیت کودکان با پانکس

آکادمی خلاقیت اسپادانا بانام تجاری پانکس، انواع محصولات آموزشی رباتیک و پرورش خلاقیت را برای کودکان و نوجوانان تولید کرده است

پرورش هوش و خلاقیت کودکان با پانکس

شرکت در کلاس‌های پیش‌دبستانی می‎تواند از خلاقانه‎ترین دوران زندگی کودکان باشد؛ جایی که بسیاری از آموزش‌ها از طریق بازی انجام می‌شود و همین بازی‎های خلاقانه، بخشی حیاتی برای رشد فکری کودکان هستند. در این سن تخیل کودک هنوز درحال رشد است و اسباب‎بازی و بسته‎های آموزشی که هدفمند و به‎همین منظور طراحی‌شده‌، می‎تواند با پرورش خلاقیت کودکان، در ایجاد اعتمادبه‌نفس، ابراز احساسات و یادگیری مهارت‎های ارتباطی به آنها کمک کنند، مهارت‎های حرکتی‎شان رشد کند و فرصت تصمیم‎گیری، حل مسأله و تفکر انتقادی را تمرین کنند. قرارگرفتن کودک درمعرض فرصت‎های خلاقانه به پیشرفتش کمک می‎کند و فرصت کاوش و یادگیری درباره دنیای اطراف را برای او فراهم می‎کند. در این‎دوران هر قدم کوچک در جهت رشد مهارت‎های کودکان، نقطه عطف مهمی در رشد و شادی آنهاست. شرکت خلاق و نوآور «ایده پردازان نوین صنعت سپاهان» با نام تجاری «پانکس» از شرکت‎های باسابقه و خوشنام در حوزه تولید و ساخت بسته‌های مهندسی خلاقیت و رباتیک در کشور است.

مهندس سید محمود فخری، مدیرعامل و بنیان‎گذار «ایده پردازان نوین صنعت سپاهان» از سال 88 فعالیت خود را باهدف آموزش علوم روز دنیا در قالب ارائه بسته‎های متنوع آموزشی (ویژه سنین 3 تا 17سال) و از مسیر تهیه سیستم آموزشی جامع متناسب با بسته‎ها آغاز کرده است. مهندس فخری، فارغ‌التحصیل کارشناسی مهندسی کامپیوتر و کارشناسی ارشد سیستم‎های مدیریت اطلاعات است و به‎عنوان دبیر رسمی آموزش‌وپرورش در دبیرستان‎های استعدادهای درخشان و هنرستان‎ها کامپیوتر تدریس می‎کند. ماجرای تشکیل این کسب‌وکار از سال 86 آغاز می‌شود که او همراه با گروهی شش‌نفره از دانش‎آموزان مستعدش در مسابقات کشوری رباتیک سال 86 در بخش ربات‏های فوتبالیست مقام اول را کسب می‌کنند. در ادامه همان سال به مسابقات بین‎المللی پرتغال اعزام می‌شوند و در آنجا نیز سکوی مقام اول را از آن خود می‌کنند. مهندس فخری می‎گوید: «چند ماه پس از اینکه به ایران بازگشتم، درفکر برپایی آموزشگاهی برای تدریس فناوری ساخت و طراحی ربات‎ها بودم و به‎این نتیجه رسیدم کار را با طراحی کیت و آموزش قدم‎به‎قدم رباتیک از مقدماتی تا پیشرفته، برای بچه‎ها شروع کنم. به‎این‎ترتیب کار اصلی من، طراحی و ساخت کیت‎های رباتیک برای دانش‎آموزان شد. در این کیت‎ها، گروه سنی را پایین در نظر می‎گرفتم تا بچه‎ها بتوانند از سن کم و دوران دبستان با رباتیک آشنا شوند. برای مثال ربات‎هایی طراحی کردم که با فلوچارت فارسی برنامه‎ریزی می‎شدند.»
با توسعه کیت‎های رباتیک در سطح کشور، مهندس فخری و گروهش، هسته اولیه پانکس (امیر خیرآبادی، پدرام صدری، امیر نوژان نادری، میثم کساییان، غزال نادری و بهاره خلیقی‌نژاد) به فکر آموزش خلاقیت به کودکان پیش از شروع آموزش رباتیک افتادند و با جست‎وجو و تحقیق در بین اسباب‎بازی‎های مختلف، به لگوی منعطف ساخت شرکت کنکس آمریکا رسید. لگوی منعطف، رقیب اصلی لگوی معمولی است. لگو‌های معمولی فقط در جهت‎های افقی و عمودی هستند، درحالی‎که لگوهای منعطف درواقع میله‎های منعطفی هستند که در همه جهت‎ها خم می‎شود و هرچیزی را می‎توان با آنها ساخت.
مهندس فخری درباره شرکت کنکس می‎گوید: «این شرکت شعار قشنگی دارد که می‎گوید «محدوده ساخت شما، محدوده تخیل شماست.» به‎نظرم شعار زیبایی است و ما هم تعدادی از محصولات این شرکت را تهیه و برایشان برنامه‎ریزی آموزشی طراحی کردیم. سال 89 با بالارفتن قیمت دلار، به فکر بومی‎سازی این محصولات افتادیم و به‎این‎ترتیب اولین محصول مجموعه ما با نام مجموعه قطعات مهندسی خلاقیت پانکس (سرواژه پیشرو در ایده‎پردازی، نوآوری و کشف ستارگان) آماده شد.»
ایده کلاس کاشیکاری در ملبورن، اجرا در اصفهان!
مهندس فخری درباره ایده شکل‎گیری بسته مهارتی و خلاقیتی کاشی‎کاری می‎گوید: «سال 88 در طول سفرم به ملبورن استرالیا، از یک مدرسه خوب در آنجا بازدید کردم. برایم جالب بود که بچه‎ها در مدرسه زنگ کاشی‎کاری دارند و معلم‎هایشان هنر کاشی‎کاری را وسیله‎ای برای پرورش خلاقیت دانش‎آموزان می‎دانستند. ازطرفی من هم اهل اصفهان هستم و با اینکه شهر ما مهد کاشی‎کاری و معماری ایرانی-اسلامی است، بچه‎هایمان از داشتن زنگ کاشی‎کاری در کلاس محروم هستند و حتی با این موضوع آشنا نیستند.» مدیرعامل این مجموعه پس از بازگشت از این سفر، هنر کاشی‎کاری را در قالب‌های مقوایی طراحی می‎کند و به‎صورت آزمایشی و رایگان دراختیار مربیان مهدکودک‎ها قرار می‎دهد تا به‎جای پازل از آنها استفاده کنند. با بازخورد و علاقه‎ای که از بچه‎ها می‎بینند، این محصول را از برش چوب با سی‎ان‎سی آماده و به بازار عرضه می‌کنند.
چشم‎اندازهای بزرگ
بنیان‏گذار این مجموعه بااشاره به ارتباطات خوبی که با فروشندگان و پخش‎کنندگان اصلی کشور برقرار کرده‎اند، می‎گوید: «در جریان چهارمین نمایشگاه اسباب‎بازی سال 99 توانستیم باهمکاری شرکتی که در زمینه تامین محصولات فروشگاه‎های زنجیره‎ای کل کشور فعالیت می‎کند، محصولاتمان را در قفسه فروشگاه‏های اتکا، شهروند، هایپرمی و رفاه قرار دهیم.»
فخری در ادامه می‎افزاید: « با چشم‎اندازی که در نظر گرفته‎ایم، فاصله زیادی داریم. یکی از برنامه‎های آتی ما که اتفاقا آغاز شده است، پروژه خانه‎های پانکس است. این خانه‎ها، محیط‌های سرگرمی و آموزشی هستند و وقت زیادی را صرف محتوای آنها کرده‎ایم. امیدواریم به‏زودی در کل کشور و در منطقه این خانه‎ها قابل‌استفاده برای کودکان و نوجوانان باشند. درهمین راستا منتظر  ارتباط با سرمایه گذار در شهرهای مختلف ایران و منطقه هستیم. »
صادرات محصولات پانکس
مهندس فخری درباره مسیر صادرات این شرکت می‎گوید: «ما در نمایشگاه‎های کشورهای مختلف شرکت کرده‏ایم. برای مثال سال 98 در دمشق استقبال خیلی خوبی داشتیم و سپس در سلیمانیه و اربیل عراق فروش خوبی را
تجربه کردیم.
قرار بود نمایشگاه بعدی ما در مسقط عمان باشد، ولی هم‌زمان شد با همه‎گیری کرونا و درست در اوج صادرات، کارمان متوقف شد. از سوی دیگر محصولات ما آموزشی بوده و مستقیم با مدرسه و دانش‎آموز مرتبط است. بااین‎حال در این مدت سعی کردیم روی محتواهایمان کار کنیم.» وی در ادامه به یکی از مشکلات فعالان بخش فرهنگی اشاره می‎کند و می‎گوید: «سرمایه‎گذاران بخش خصوصی معمولا در حوزه فرهنگی سرمایه‎گذاری نمی‎کنند و چندان همت نکرده‎اند، درحالی‎که از لحاظ استراتژیک می‎تواند بسیار به نفعشان باشد. برای مثال در مسابقات بین‎المللی رباتیک، شرکت‎های خودروسازی حامی گروه‎ها هستند، ولی در کشور ما سرمایه‎گذاران بخش خصوصی حاضر به پذیرش چنین ریسک‌هایی نیستند.»




محصولات پانکس در یک نگاه
بسته‎های مهندسی خلاقیت: این بسته‎های آموزشی برای کودکان سه تا هفت‌ساله به‎همراه طرح درس آماده‌شده‌اند.
بسته‎های رباتیک: این بسته‎ها برای بچه‌های 6 تا 18 ساله طراحی‌شده‌ و شامل سه حوزه مکانیک، الکترونیک و برنامه‎نویسی است. مخاطب در قدم اول با بخش مکانیک شروع می‎کند و بعد با الکترونیک و برنامه‎نویسی ادامه می‎دهد. سطوح برنامه‎نویسی نیز به‎مرور پیشرفته‎تر می‎شود و پس از برنامه‎نویسی با فلوچارت‎های فارسی، برنامه‎نویسی با کدویژن و بعد با میکروکنترلر را تجربه می‎کند.
بسته‌‎های مهارتی و خلاقیتی: مانند بسته‎های کاشی‎کاری، معماری و سازه‎های ماکارونی و خیاطی. برای مثال، بسته سازه‎های ماکارونی در دو ترم 12 جلسه‎ای تدریس می‎شود. ترم اول، آموزش سازه‎های ماکارونی درکنار قطعات پانکس است و ترم دوم فقط سازه‎های ماکارونی برای کسب مهارت ساختن این سازه‎هاست.


چرا باید برای فرزندم «پانکس» بخرم؟
 کیفیت بالای ساخت و قطعات بسته‎ها
 سرگرمی همیشگی برای کودکان
 تنوع بالای محصولات با 60 سرگرمی مختلف
 تولید محتوای جذاب و اصیل با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 قیمت 240هزار تومانی نسبت در برابر نمونه‎های مشابه خارجی با قیمت حدود 170دلار