printlogo


وعده‌های آمریکا به کردهای سوریه برای آشتی نکردن با دمشق



دولت آمریکا برخلاف تردید و بلاتکلیفی که از زمان ورود جو بایدن به کاخ سفید در پرونده سوریه نشان داده است، در چند روز گذشته، بار دیگر توجه خود را بر شرق سوریه متمرکز کرده است تا مسیر تحولاتی را منحرف کند که به سمت حل و فصل بحران کردها و دولت سوریه و بازگشت مجدد دولت به مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک پیش می‌رفت. در همین راستا آمریکایی‌ها با دادن وعده‌هایی به کردهای سوریه درصدد ایجاد ائتلاف میان آنها و اپوزیسیون و گروه‌های مخالف سوری هستند تا از آن به عنوان ابزاری پس از خروج احتمالی از سوریه استفاده کنند.
به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی درباره سفر هیأت کردهای سوریه به روسیه و موضع دولت جدید آمریکا در قبال پرونده سوریه نوشت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برخلاف تردید و بلاتکلیفی که از زمان ورود به کاخ سفید نشان داده است، در چند روز گذشته، وزن خود را در شرق سوریه انداخته است تا مسیر تحولاتی را منحرف کند که به سمت حل و فصل بحران و بازگشت مجدد دولت سوریه به مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک در خط تماس با نیروهای وابسته به ترکیه پیش می‌رفت.
 این مداخله‌ای است که به سرعت بر تلاش‌های سوریه و روسیه در راستای حل و فصل این مساله سایه افکند، به‌ویژه در سایه وعده‌های آمریکا به کردهای سوریه مبنی بر حفظ و تقویت حمایت‌ها و همچنین تضمین حضور نظامی واشنگتن در شرق فرات برای یک دوره نامعلوم. این امر به بن بست مذاکرات میان مسکو و کردهای سوریه منجر نشد.