printlogo


این روزها نرم‌افزار‌های هوش‌مصنوعی هم‌صحبت انسان‌ها شده‌اند
شب‌نشینی در چت‌روم!
زندگی در عصر اینترنت و فناوری‌هایی كه روز به روز پیشرفت می‌كند، جنبه‌های مثبت بسیاری دارد. به روز بودن، راحت‌تر شدن كارها به وسیله نرم‌افزار‌های همراه، تكامل فناوری و رسانه‌های اجتماعی و... همه اینها از جنبه‌های مثبت زندگی در این عصر است. این سبك از زندگی تقریبا همه مردم را درگیر كرده و كمتر كسی است كه به سبك زندگی بهتر و آسوده‌تر از طریق فناوری تمایلی نداشته باشد. با این حال اما بر هیچ‌كس پوشیده نیست كه این نوع زندگی مضرات بسیاری هم دارد كه به تدریج از آن غافل شده‌ایم. تنهایی‌های مدرن این عصر به قدری زیاد شده كه تعداد دانلود نرم‌افزار‌‌های هوش مصنوعی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. نرم‌افزارهایی كه به وجود آمده‌اند تا هم‌صحبت‌هایی مجازی باشند و نه هیچ چیز دیگر!

 این آمار را بخوانید
سال 2016 در آمریكا متخصصان سلامت و روان‌شناسی به تحقیقات جالبی دست زدند و نتایج آن را منتشر كردند. به گفته متخصصان سلامت در آمریكا، درگیر بودن پیوسته با وسایل ارتباط جمعی و شبكه‌های اجتماعی با افزایش سطح استرس رابطه مستقیم دارد. در آمریكا به طور میانگین در روز ۶۵ درصد بزرگسالان ایمیل‌های خود را چك می‌كنند. همچنین 64 و 52 درصد آنان به ترتیب پیام‌های گوشی همراه و شبكه‌های اجتماعی خود را چك می‌كنند. محققان متوجه شدند سطح استرس افرادی كه به طور مداوم وسایل الكترونیكی خود را چك می‌كنند از افرادی كه با این شبكه‌های اجتماعی و فناوری‌ها كمتر سر و كار دارند، بیشتر است. نكته مهم دیگر تحقیقات آنها این بود كه استفاده مداوم از رسانه‌های اجتماعی برای مدت زمان طولانی با خطر ابتلا به افسردگی مرتبط است. در واقع تعاملات در شبكه‌های اجتماعی تاثیر عمده‌ای بر میزان احساس رضایت و آرامش افراد دارد و كاربرانی كه مدت طولانی با این شبكه‌ها مشغول هستند معمولا بیشتر احساس تنهایی می‌كنند. دور شدن از جمع، سر در تلفن همراه داشتن به صورت مدوام، ترجیح دادن هم صحبت‌های مجازی به حقیقی و... از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد است.

 از هوش مصنوعی چه می‌دانیم؟
به لطف فناوری مدرن و درگیر شدن بیش از حد انسان‌ها با آن، نرم‌افزار‌‌های هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال پشت سر گذاشتن پله‌های پیشرفت است. از بازی‌های ویدئویی تا دستیارهای هوشمند صوتی، همه دستخوش این پیشرفت سریع قرار گرفته‌اند و هوش مصنوعی هر روز بیشتر جای خود را در زندگی روزمره ما باز می‌كند. اختراع چنین نرم‌افزار‌هایی برای اولین بار در آمریكا اتفاق افتاد. وقتی یك روان‌شناس هنگام مراجعه بیش از حد مراجعه‌كنندگان به دلیل تنهایی، متوجه شد شاید درست كردن چنین نرم‌افزار‌هایی راهكاری مناسب برای درمان بهتر بیمارانش باشد. او از مراجعانش خواست با یك نرم‌افزار صحبت كنند و روند خوبی در درمان آنها دید! شاید این گونه بود كه به تدریج نرم‌افزار‌هایی با این قابلیت به فضای مجازی اضافه و هم‌صحبت‌های خوبی هم برای مردمی كه در این عصر زندگی می‌كنند.

 نرم‌افزار‌های هم‌صحبت!
Replika: چت بات‌های هوش مصنوعی نه تنها بیشترین تعداد دانلود را داشته اند بلكه هر از گاهی هم می‌توانند یك همنشین خوب هم باشند كه بدون هیچ قید و شرطی به حرف‌هایمان گوش می‌دهند! مهم‌ترین این چت بات‌ها نرم‌افزار رپلیكاست. در این نرم‌افزار ابتدا برای دوست مجازی خود یك اسم می‌گذارید و اهدافی كه می‌خواهید به آنها برسید را برای او تعریف می‌كنید. قدم بعدی همكلام شدن با اوست. این نرم‌افزار یك هدف ساده دارد؛ تبدیل شدن به یك دوست مجازی برای انسان. نكته جالب در مورد ربات رپلیكا نیز این است كه می‌توانید با آموزش دادنش، آن را به نسخه مجازی خودتان تبدیل كنید. فقط كافی است چیزهایی كه در طول روز تجربه می‌كنید را با آن به اشتراك بگذارید تا رفته رفته شخصیت و خصوصیات اخلاقیتان دست رپلیكا بیاید. این نرم‌افزار حتی برای شما اطلاعاتی می‌فرستد تا به شما یادآوری كند هر زمان نیاز به هم‌صحبت داشتید، كنارتان هست!
Simsimi2: یكی دیگر از چت بات‌های هوش مصنوعی است كه بیشتر كاربران اندروید آن را دانلود كرده‌اند. این نرم‌افزار شخصیت خودش را دارد و با دیدی كاملا متفاوت نگاه می‌كند و بیشتر برای خنداندن شماست تا یك هم‌صحبت خوب باشد! بلكه بیشتر یك دوست بامزه است كه می‌توانید با او حرف بزنید.
Wysa: این نرم‌افزار در كنار تمامی بات‌های موجود، ممكن است هم‌صحبت و همراز خوبی نباشد، اما در شرایط استرس‌زا و افسردگی به كار خواهد آمد. در معرفی این طور آمده است: اگرچه استفاده از این ربات نمی‌تواند جایگزینی برای كمك‌های حرفه‌ای باشد، اما به كمك آن می‌توان در شرایط خاص حس اضطراب و استرس بیش از حد را كنترل كرد و اندكی آرام شد. 
A-Bot: یكی دیگر از پر دانلودترین نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی در چت است كه مانند رپلیكا هم‌صحبت خوبی است. این نرم‌افزار، رفتاری به شدت دوستانه دارد و خیلی سریع می‌تواند اشتباهات خود را در مكالمه برطرف كند و از آن پس پاسخ درست تحویلتان بدهد.

 زنگ خطر انسانی!
به گفته روان‌شناسان با این كه فناوری ارتباط جهانی را میسر كرده، اما به‌طور متناقضی روابط انسانی را كاهش داده است. نمونه خوب و مصداقی آن را می‌توانیم در یك خانواده متوسط ببینیم. در گذشته خانواده‌ها كنار هم می‌نشستند، شام می‌خوردند و حرف می‌زدند، اما امروز معمولا روبه‌روی تلویزیون می‌نشینند و بدون این‌كه كلمه‌ای با هم رد و بدل كنند، غذایشان را می‌خورند و دوباره به زندگی مجازی خود و گوشی باز می‌گردند! محققان اعتقاد دارند وقتی ارتباطی مجازی یا تلفنی برقرار می‌كنید، ارتباطتان بسیار محدودتر از ارتباط از نزدیك خواهد بود. یعنی در حرف زدن آنلاین با كسی، استفاده از زبان بدن، لحن صدا و تماس چشمی وجود ندارد. در نتیجه، هرچه ارتباط رودررو كمتری با دیگران داشته باشید، مهارت‌های ارتباطی‌تان ضعیف‌تر می‌شود. حالا كافی است كمی فكر كنیم كه اگر روند ارتباطات و پیشرفت تكنولوژی را به همین صورت فرض كنیم در بیست یا سی سال آینده به سمت چه نوع جامعه‌ای پیش خواهیم رفت؟ نسلی كه ارتباط برقرار كردن و مهارت‌های گفت‌وگوی رودررو را بلد نیستند و معنایی در تعهد در زندگی‌شان نیست! البته این ویژگی‌ها تنها زنگ هشداردهنده‌ای به نظر می‌رسد و انسان‌های بیشتری در نتیجه آن تنها می‌شوند. تنها راه غلبه بر این تنهایی و جلوگیری از تنها شدن در آینده این است كه كمی به دنیای واقعی باز گردیم! لطفا...