گامهای روبهجلو در نهادینهسازی یک ارزش
رسانهها غالبا بازتاب عرصه عمومی هستند و هم بر آن تاثیرگذارند. در میان رسانههای فعال در جامعه ما صداوسیما بیش از همه مکلف به فرهنگسازی اصولی است. موضوع حجاب و پوشش افراد در قاب تلویزیون همواره یکی از مسائل بحثبرانگیز بوده و بعضا انتقاداتی هم از سوی دلسوزان مطرح میشده است.
حساسیت بجا و لازم مدیریت صداوسیما و پذیرفتن انتقادات وارده موجب حرکت رو به جلوی این رسانهملی در حوزه فرهنگسازی برای حجاب شده است. بدون شک هیچ رسانهای همچون سیما با مردم در ارتباط نیست. قدرت تاثیرگذاری این رسانهملی با هیچکدام از رسانههایی که در جامعه ما فعالیت میکنند، قابل مقایسه نیست. بنابراین تلاش صداوسیما برای ترسیم فرهنگ عفاف و حجاب اگر با دقت لازم صورت گیرد حتما در جامعه و میان مردم بازتاب خوبی خواهد داشت. یکی از نمودهای عملی که نشانه تعهد مدیریت رسانهملی به ارزش حجاب است، نمایش ندادن آن دسته از فیلمهای سینمایی است که در آنها پوشش اسلامی بهطور تام و تمام رعایت نمیشود. به همین دلیل هم هست که خیلی از فیلمهای سینمایی تولید داخل، امکان پخش از تلویزیون را پیدا نمیکنند. با این حال صداوسیما نمیتواند در این حد متوقف بماند و لازم است تا افق و چشماندازی وسیعتر را در مقابل خود ترسیم کند. رعایت حجاب در برنامهها و نمایشهای سیما یک بخش از رسالت رسانهملی است که بهخوبی از پس آن برآمده است اما گام مهمتر، الگوسازی در این زمینه است. به این معنی که برنامههای سیما باید پا را از رعایت حجاب فراتر بگذارند و کاری کنند تا مخاطبان به این فرهنگ دینی ترغیب شوند. البته فرهنگسازی در این زمینه مثل هر موضوع دیگری اگر بهصورت غیرمستقیم و با شیوههای تاثیرگذاری روانی همراه باشد، موثر خواهد بود. یکی از ابزارهای کارآمد برای این هدف، برنامههای نمایشی است. سریالها، فیلمها، تله تئاترها و... میتوانند با شخصیتپردازی دقیق و عمیق و بهطور دراماتیک ارزش انسانی و فرهنگی حجاب را به ذهن مخاطب خود تزریق کند.
سعید رضایی - روزنامه نگار