printlogo


مراکش -فرانسه امشب در مصاف غیرمنتظره نیمه‌نهایی
چشم دنیا به شیرهای‌اطلس
فرانسه امشب در مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی فوتبال 2022 در ورزشگاه ال‌بیت به مصاف مراکش خواهد رفت. آبی‌پوشان تا این لحظه عملکرد بسیار خوبی برای دفاع از عنوان قهرمانی به نمایش گذاشته‌اند و هدف‌شان تاریخ‌سازی در کنار برزیل و ایتالیاست. تنها تیم‌های تاریخ جام‌جهانی که از عنوان قهرمانی خود دفاع کرده‌اند.)

خروس‌ها موفق شدند که در یک چالش سخت مقابل انگلیس به لطف پنالتی از دست رفته هری کین به نیمه‌نهایی برسند و حالا با مراکش شگفتی‌ساز روبه‌رو شوند. از طرف دیگر مراکش به‌عنوان اولین کشور آفریقایی به نیمه‌نهایی جام‌جهانی راه یافته است و پیش از این تعدادی از غول‌های اروپایی را در قطر از میدان به‌در‌ کرده، البته آنها با تیمی تکه‌پاره به مصاف خروس‌ها خواهند رفت. شیرهای اطلس شاید مصدومان زیادی در خط حمله خود داشته باشند اما اعتماد به‌نفسی در تیم حاکم است که می‌تواند برای هر رقیبی مشکل‌ساز شود. مراکشی‌ها با اعتقاد و ایمان و به پشتوانه هواداران بی‌شمار خود در قطر رویای شگفتی‌سازی دوباره در جام‌جهانی را در سر می‌پرورانند و می‌خواهند با رسیدن به فینال به دنیا نشان دهند که موفقیت آنها اتفاقی نبوده است.

آمار کلیدی بازی امشب
آنتوان گریژمان بیشترین موقعیت گلزنی(17) را در بین تمام بازیکنان حاضر در جام‌جهانی 2022 ایجاد کرده است.
اشرف حکیمی بیشترین تکل(19) و دومین تکل موفق(15) را در جام‌جهانی داشته است. هم‌تیمی او در دفاع کناری، نصیر مزروعی، 13 تکل و 8 تکل موفق دارد که او را به ترتیب ششم و هفتم کرده است.
 مراکش با دریافت تنها یک گل در 5 بازی خود، بهترین رکورد دفاعی جام‌جهانی را تا‌کنون دارد.
 خروس‌ها در 6 بازی اخیر خود در تمامی رقابت‌ها کلین شیت نداشته‌اند.
 شاگردان دیدیه دشان تاکنون 11 گل در مسابقات جهانی به ثمر رسانده‌اند. تنها انگلیس و پرتغال گل‌های بیشتری نسبت به آنها زده بودند.
در این جام‌جهانی هیچ تیمی موفق به گلزنی مقابل مراکش نشده است و تنها گلی که در مرحله گروهی مقابل کانادا دریافت کردند گل به‌خودی بود. آنها در این جام تا به‌حال چهار مرتبه کلین شیت کرده‌اند.
این هفتمین بار است که فرانسه به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسیده. آنها در سه مرتبه نخست حضور در این مرحله یعنی سال‌های 1958، 1982 و 1986 شکست خوردند اما در سال‌های 1998، 2006 و 2018 پیروز میدان بودند. 

چند نکته که باید بدانید
غیبت پل پوگبا، انگولو کانته، مایک مانیان، کریستوفر انکونکو، پرسنل کیمپمبه و کریم بنزما قبل از مسابقات به اندازه‌ای که قبل از بازی‌ها تصور می‌شد برای فرانسوی‌ها دردسر ایجاد نکرد. ژیرو به جای بنزما و تئو هرناندز به جای برادر آسیب‌دیده‌اش، لوکاس هرناندز در پست دفاع چپ به میدان رفتند و عملکرد بسیار خوبی داشتند.
 از طرف دیگر مراکش از نظر مصدومیت حال و روز خوشی ندارد. نگران‌کننده‌ترین موضوع مربوط به کاپیتان رومن سایس است که در بازی پرتغال دچار مصدومیت شده بود و در نیمه دوم به اجبار از زمین خارج شد. نوسیر مزروعی و نایف آگوئرد نیز بازیکنانی بودند که بازی با پرتغال را به دلیل مصدومیت از دست دادند و باید دید به بازی با فرانسه خواهند رسید یا خیر. با تمام این مصدومیت‌ها اما مراکش باز هم در خط دفاعی بی‌نظیر عمل کرد و بازیکنان جایگزین به‌خوبی جای ستاره‌های تیم را پر کردند. ولید چدیرا نیز به‌دلیل اخراج در دقایق پایانی مقابل پرتغال تنها محروم این بازی خواهد بود.
فرانسه در شش دیدار قبلی خود با تیم‌های آفریقایی‌ در جام‌های جهانی کنونی و قبلی‌ها یک در میان شکست خورده و پیروز شده است. آخرین شکست آنها مقابل یک تیم آفریقایی مقابل تونس بود که در همین جام‌جهانی و در مرحله گروهی یک بر صفر شکست خوردند. در تاریخ جام‌جهانی هرگز تیمی دو بار مقابل تیم‌های آفریقایی در یک جام‌جهانی شکست
نخورده است. 

رو‌دررو
تاکنون 11 دیدار بین دو کشور انجام شده است. فرانسه هفت برد و مراکش یک برد را به نام خود زده‌اند و سه بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.
فرانسه در 10 بازی اخیر خود مقابل شیرهای اطلس شکست نخورده است، این روند به سال 1966 تا‌کنون بازمی‌گردد.
 فرانسه هرگز به مراکش نباخته است. هر پنج بازی قبلی آنها که همگی دوستانه بود با برتری فرانسوی‌ها به پایان رسیده است. آنها نوامبر 2007 در سنت دنیس فرانسه یک تساوی دو بر دو داشتند. 

ترکیب احتمالی مراکش(3 ــ 3 ــ 4) 
یاسین بونو؛ اشرف حکیمی، ال یمیغ، آگوئرد، مزروعی؛ اوناهی، امربات، عماله؛ زیاش، النصیری، سوفیان بوفال

ترکیب احتمالی فرانسه (1 ــ 3 ــ 2 ــ 4) 
لوریس؛ کونده، واران، اوپامکانو، تئو هرناندز؛ شوآمنی، ربیوت؛ دمبله، گریزمان، امباپه؛ ژیرو

ایمان گودرزی - گروه ورزش