printlogo


درباره یاسین بونو، دروازه‌بان مراکش
دیوار آرام
«کمک داور ویدئویی زندگی من را تغییر داد»؛ این جملاتی است که یاسین بونو، دروازه‌بان تیم‌ملی مراکش و یکی از ستاره‌های این دوره جام‌جهانی در مورد زندگی فوتبالی‌اش بیان می‌کند. سخن‌ او مربوط به فوریه سال 2020 و بازی تیم سویا و کلوژ رومانی در لیگ اروپاست. بونو آن شب این فرصت را پیدا کرده بود که درون دروازه تیم اسپانیایی بایستد.

در دقایق پایانی بازی شوتی به سمت دروازه شلیک شد که از زیر بدنش گذشت و در ادامه به تیرک برخورد کرد. داور خیلی سریع سوت زد و اعلام کرد که توپ از خط گذشته است. با آن گل، سویا از بازی‌ها حذف می‌شد و بهترین فرصت بونو برای نشان دادن خودش از بین می‌رفت. اما چند ثانیه بعد کمک داور ویدئویی اعلام کرد که تمام توپ از خط عبور نکرده و همین باعث شد سویا به مرحله بعد برود. 
   
نقطه عطف
بعد از آن بازی، دنیا تغییرات اساسی را به چشم دید و سرنوشت یاسین هم عوض شد. 10روز بعد از آن بازی، پاندمی کرونا در سراسر جهان شروع شد و فوتبال برای چند ماه تعطیل شد. بعد از چند ماه، این بار فوتبال پشت درهای بسته ورزشگاه‌ها دنبال شد. در این مدت دروازه‌بان اصلی سویا مصدوم شد و بونو توانست به خوبی به مرد شماره یک تیم یولین لوپتگی تبدیل شود. سویا در پایان آن فصل توانست باز هم به قهرمانی در لیگ اروپا برسد. مهار پنالتی رائول خیمنز در بازی مقابل وولورهمپتون، چندین مهار فوق‌العاده مقابل منچستریونایتد و مهار عالی ضربه لوکاکو در بازی فینال مقابل اینتر از لحظات درخشان آن فصل بونو در سویا بود.  

شخصیت منحصر به فرد
دوران جدید زندگی یاسین آغاز شده بود و هر بازی فرصتی بود تا این گلر مراکشی بیش از پیش استعدادها و توانایی‌هایش را به رخ بقیه بکشد. او فصل پیش جایزه «زامورا» را به عنوان بهترین گلر لالیگا دریافت کرد. با این اوصاف اصلا جای تعجب نداشت که ولید رکراکی با شروع بازی‌های جام‌جهانی، مسئولیت دروازه تیم‌ملی مراکش را به او بسپارد. در بین تمام گلرهای جام، او تنها دروازه‌بانی است که تا اینجا فقط یک گل خورده که آن هم گل به خودی بوده است. به نظر می‌رسد، روحیات و نوع شخصیت بونو تاثیر بسیار زیادی در موفقیت‌های اخیرش دارد. سیلوا، مربی دروازه‌بان‌های سویا در مورد او اینطور می‌گوید: من و گلر دوم تیم خیلی سعی می‌کنیم مثل او باشیم اما عملا غیرممکن است. سکوت و آرامش او مثال‌زدنی است. به نظرم آرامش او می‌تواند یک نمونه مطالعاتی فوق‌العاده باشد. او اصلا نگران نمی‌شود که همین مهمترین مزیت او به حساب می‌آید. یاسین یکی از 14بازیکن تیم‌ملی مراکش است که در این کشور به دنیا نیامده است. او در خانواده‌ای تحصیل‌کرده و فرهیخته بزرگ شده است. پدرش استاد فیزیک دانشگاه مونترال است و خودش هم به 5 زبان دنیا صحبت می‌کند. در بین تیم‌های ملی به جز مراکش، او طرفدار پر و پا قرص آرژانتین است و چند سال پیش پیراهنش را برای آریل اورتگا، ستاره سال‌های قبل آلبی‌سلسته فرستاد تا برایش امضا کند.  
توصیف از زبان مربی 
قبل از درخشش در قطر، نام او چند بار دیگر هم بر سر زبان‌ها افتاده بود. او اولین گلری لقب گرفت که توانست پنالتی مایکل اویارزابال را مهار کند. مهار پنالتی ارلینگ هالند و همچنین کارلوس سولر از دیگر لحظات درخشان او درون دروازه سویا بوده است. بهترین توصیف در مورد یونو را لوپتگی در مورد آن دارد که می‌گوید: کمتر بازیکنی را به ارامی و پختگی او دیده‌ام. وقتی بازی نمی‌کند، حمایتی صد درصدی از دیگر بازیکنان دارد. او بسیار انسان باهوش و افتاده‌ای است. اولین فصلش در سویا، بیشتر گلر ذخیره بود. اما حالا همه جا صحبت از او است و به همین دلیل بسیار برایش خوشحال هستم.  

کارنامه بونو 
متولد 1966 اهل شهر مونترال 
300 بازی ملی و باشگاهی 
50 بازی ملی 
13 پنالتی‌های مهار کرده 
06 تعداد باشگاه‌های دوران حرفه‌ای 
03 افتخارات 

حسین خلیلی - گروه ورزش