printlogo


مقاومت به سبک اقتصاد
اگر شما هم این روزها مثل خیلی از ما نوجوانان درگیر پایین و بالا شدن قیمت دلار هستید و هشت‌تان گرو نُه‌تان است پیشنهاد می‌کنم حتما به این صفحه نوجوانه توجه خاصی داشته باشید. همه‌مان می‌دانیم که شرایط اقتصادی کشور به نسبت دچار اختلال شده و از دست ما شهروندان هم کمکی برنمی‌آید. فقط باید تلاش کنیم قدم‌هایی برداریم تا خودمان زنده بمانیم و دوام بیاوریم. به مناسبت روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی قرار است در فوت‌وفن این هفته از راهکارهایی بگویم تا هم کمک حال جیب پدرها‌و‌مادرها باشیم هم اواسط ماه کک و شپش توی کیف پول‌مان بالانس نزند. فقط باید یک کمکی بدهید و بعضی از این پیشنهادات ما را به گوش خانواده برسانید. با تشکر فراوان.

کم بپوش همیشه بپوش
درست است که آراسته لباس پوشیدن و مرتب بودن بسیار در دین ما سفارش شده اما به این معنا نیست که در خرید و استفاده از لباس زیاده‌روی کنیم. می‌توانیم به جای ماهانه شارژ کردن کمد لباس، این فاصله را به یک ماه درمیان افزایش دهیم. این‌طوری هم به جیب‌مان استراحت داده‌ایم و هم در جهت خلاقانه ترکیب کردن لباس‌ها قدم بزرگی برداشته‌ایم.

تند برو
واقعا حوصله‌ ترافیک‌های سنگین شهرتان به‌خصوص تهران را دارید؟ استفاده از آژانس‌های اینترنتی در راحتی رفت‌وآمدهای ما اثر دارد اما باید قبول کنیم که بعضی وقت‌ها به هزینه زیاد و ماندن در ترافیک نمی‌ارزد. بنابراین بهتر است تا کمی زودتر از ساعت همیشگی حرکت کردن‌مان از خانه بیرون بزنیم و به جای ماشین و تاکسی‌های اینترنتی از مترو و اتوبوس استفاده کنیم. تضمین می‌کنم با استفاده از یک هدفن و گوش کردن به موسیقی‌های دلخواه‌تان از دیدن انسان‌ها و حدس زدن خاطرات‌شان لذت می‌برید.

خونه‌پز
هیچ چیز جای غذای خانگی و دستپخت مادر را نمی‌گیرد. برای وقت‌هایی که بیرون از خانه هستیم از میان‌وعده‌های خانگی استفاده کنیم و همراه‌مان ببریم‌. می‌توانیم نوشیدنی‌ها و کافئین روز را هم با استفاده از فلاسک‌های کوچک تک‌نفره تامین کنیم تا از هزینه‌های کافه و رستوران کم کنیم و هر از گاهی که فیل‌مان یاد هندوستان کرد به یاد دوران سخاوتمندی و ثروتمندی به فلافلی محل سری بزنیم.

رایگانستان
شرایط کرونایی روزهای عجیبی را برای همه به ارمغان آورد. از طرفی کسی فکرش را هم نمی‌کرد که دانش‌آموزی دو سال رنگ مدرسه را به خودش نبیند اما از طرف دیگر این ماجرا هم فرصت خوبی شد تا قشر محصل جامعه به مطالعه از راه دور عادت کند. این خودش یک نمره‌ مثبت به شمار می‌رود. اگر کمی ذکاوت به خرج دهید خوب متوجه می‌شوید منظورم چیست. چرا تا وقتی کلاس‌های کم‌هزینه‌ آنلاین به جای حضوری برای هر مبحث درسی و غیر‌درسی وجود دارد دست به دامن کلاس‌های گران‌قیمت بیرون از منزل بشویم؟ حالا می‌خواهد کلاس کنکور باشد یا کمک درسی. بخش شیرین ماجرا اینجاست که سایت‌های زیادی وجود دارند که کاملا رایگان و بدون هیچ پرداختی ویدئوها و محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار می‌دهند. امروزه به لطف تکنولوژی، پیدا کردن شیر مرغ هم کار سختی نیست!

فنی آدم
«باباجون» من معتقد است باید همه‌ کارهایی که حداقل با یک سیم و پیچ‌کشتی سرکار دارند را به فنی آدم آن کار بسپاریم ولو اگر بستن یک لامپ باشد. به خاطر این موضوع ما هر سال اوایل تابستان دردسرهای خودمان را داریم مثلا اگر کولر ماشین روشن نشود حق نداریم به آن دست بزنیم تا فنی آدم بیاید و نگاهی بیندازد آن وقت اگر نیاز به تعمیر داشت تعمیرش کنیم. حالا حساب کنید که همین کارهای ریز ریز روی هم جمع بشود و منطقا هزینه‌های زیادی را هم با خود به دنبال دارد. طبیعتا خانواده‌تان که مثل آقاجان من نیستند و برای بستن لامپ به شما اعتماد می‌کنند اما خیلی خوب است که فعالیت‌های کوچک و بزرگ فنی که در هر خانه‌ای نیاز می‌شود را یادبگیرید و فنی‌آدم مورد اطمینان اطرافیان‌تان شوید. البته حواس‌تان باشد برای تعمیر جاروبرقی و قس علی‌هذا فنی بازی درنیاورید و پیچ اضافه برای‌مان کادو نگیرید. اینجا باید دست توی جیب‌تان کنید!

درگوشی
از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان! درست نیست در این روزهای سنگین چه از نظر اقتصادی چه باقی موارد، با یکدیگر شوخی کنیم. یعنی حداقل من به خودم اجازه نمی‌دهم تا خدای ناکرده به سفره‌ کسی بی‌احترامی کنم یا حتی حرف‌هایی بزنم که تکراری باشد و گفتنش دردی از کسی دوا نکند. حتی ذکر جمله‌ گوشت و میوه نخورید را هم ابدا و اصلا تایید نمی‌کنم اما یک چیزی را می‌گویم و خلاص. ما به‌جز هم کسی را نداریم. این نیز بگذرد.

ثابت بگیر نه همراه
تعرفه‌های اینترنت همراه به نسبت گذشته افزایش یافته است. اگر مثل ما بیرون از خانه کل روزتان را سپری نمی‌کنید و در کانون گرم خانه و خانواده هستید این پیشنهاد خواهرانه‌ من را بپذیرید و به جای خرید متداول بسته‌های همراه از وای‌فای خانگی استفاده کنید. بعدها متوجه می‌شوید که همین قدم کوچک چه تاثیر به‌سزایی در صرفه‌جویی هزینه‌های هفتگی و ماهانه شما دارد.

ورزش مهم است!
ورزش مهم است، سلامتی مهم‌تر. پیاده‌روی روزانه بسیار کمک‌کننده‌تر. اگر وقت باشگاه رفتن و ورزش‌های تخصصی را ندارید پیشنهاد من به شما روزی نیم‌ساعت راه رفتن و پیاده‌روی ساده است. این کار کمک می‌کند از هزینه‌ باشگاه جلو بیفتید، همین راه رفتن ساده‌ فکر و خیال نوجوانانه‌ای را کاهش می‌دهد و به قول اهل فرنگ، یک مدیتیشن را تجربه کرده‌اید.

یه بار فایده نداره
مطمئنم تا الان برای هرکدام از ما این اتفاق پیش آمده که وسیله‌ای، پوشاکی، کفشی یا حتی کیفی داشته باشیم که پس از مدتی استفاده زخمی، پاره یا کثیف شده باشد. آن موقع است که خیال می‌کنیم دنیا تمام شده و باید برویم سراغ گزینه‌ دیگر روی میز. اما همیشه این‌طور نیست. اگر یک نگاه ریز و موشکافانه بیندازیم کامل متوجه خواهیم شد که می‌توان با یک تعمیر کوچک دوباره از همان لباس، کفش یا کیف استفاده کرد. کمی کلیشه‌ای و سخت به نظر می‌رسد اما یادتان نرود که الان اوضاع فرق دارد!

شهروند نمونه
شاید شما هم تبلیغات صرفه‌جویی در مصرف انرژی را زیاد شنیده یا دیده باشید و یا شاید پیام شما یک شهروند نمونه هستید را هم دریافت کرده باشید. به هر حال نیاز است برای کمک‌رسانی به سازمان‌هایی که انرژی‌هایی همچون آب، برق یا گاز را تامین می‌کنند در مصرف آنها به‌صرفه باشیم تا در آخرین روزهای زمستان به مشکل بر نخوریم. حواس‌تان که هست! این‌طوری هزینه‌ قبض آب، برق و گاز هم کاهش پیدا می‌کند.

طهورا روستا