printlogo


طی پویشی کشوری از امروز آغاز می‌شود
ایران سبزتر با پویش «ایران سبز»
از امروز پویش سراسر «ایران سبز» در سراسر کشور آغاز می‌شود تا با همراهی مردم و نهادهای مردم‌نهاد،‌ با کاشت درخت و گسترش فضای سبز،‌ در راستای بهبود فضای محیط‌زیست کشورمان قدم برداریم.

روز15 تا 22اسفند به‌عنوان «هفته منابع طبیعی» نام‌گذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15اسفند «روز ‌درختکاری‌» و بهانه‌ای است برای آن‌که با کاشت درخت و گسترش فضای سبز، ‌ریه‌های زمین را برای هوایی تازه و پاکیزه آماده کنیم. تقریبا در ۳۳کشور جهان یک روز منحصر به‌فرد برای روز درختکاری، در‌نظر گرفته شده   که بیشتر توسط پویش‌های مردمی و طرفداران محیط‌زیست برگزار می‌شود. در برخی کشورها به‌قدری برای درختان ارزش قائل هستند که اگر در ساخت یک ساختمان و هر پروژه دیگری در مسیر ساخت‌و‌ساز، درختی وجود داشته باشد، آن درخت هرگز قطع نخواهد شد و به زندگی‌اش ادامه خواهد داد و این مسیر پروژه است که تغییر خواهد کرد. در فرهنگ ایرانی اسلامی هم برای درخت و فضای سبز ارزش و اهمیت ویژه‌ای قائل است و روایات متعددی بر لزوم توجه به محیط‌زیست و درختکاری دلالت دارد. طبق روایات اسلامی، کاشت درخت از باقیات‌الصالحات است. همچنان‌که امام صادق(ع) فرموده‌اند: «شش چیز است که پس از وفات مومن به او ملحق می‌شود و ثوابش به او می‌رسد؛ فرزندی که برای او استغفار کند و قرآن و مصحفی که از خود به‌جای گذارد و مردم آن را تلاوت کنند و درختی که بکارد و صدقه آبی که جاری گرداند و چاه آبی که بکند و سنتی که پس از مرگ او به آن اخذ و عمل شود.»
رهبر معظم انقلاب هم همه‌ساله به‌مناسبت روز درختکاری نهالی غرس می‌کنند. ایشان در یکی از بیانات‌شان در تاریخ چهاردهم اسفند ۱۳۹۲ پس از کاشت یک اصله نهال فرمودند: «از مردم خواهش می‌کنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمیت بدهند. «هر ایرانی یک درخت» که گفته می‌شود و در زبان‌ها هست، شعار خوبی است. سعی کنند در این ایام- که ایام درختکاری و فصل درختکاری است-هرچه می‌توانند کاشت درخت را افزایش بدهند.»
سال گذشته هم پویش بزرگ نهالکاری برای ساخت ایران سرسبز، با شعار هر ایرانی یک درخت و به یاد هر شهید یک‌ هزار نهال برگزار شد.  مشارکت حداکثری مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد به‌عنوان جلوه‌ای از همبستگی و وفاق ملی جهت ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی و تقویت فرهنگ خوداتکایی از‌جمله اهدافی است که در پویش ملی ایران سبز دنبال می‌شود. 

زهرا چیذری | گروه جامعه