printlogo


گفت‌وگوی «جام‌جم» با صاحب‌نظران حوزه روابط بین‌الملل
جهان در سالی که گذشت
سال 1401 هجری شمسی با همه فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید. در این سال، شاهد وقوع حوادث گوناگونی در نظام بین‌الملل بودیم که برخی از آنها قابل پیش‌بینی و برخی دیگر با توجه به سرعت وقوع و دامنه تاثیرگذاری آنها غیر قابل پیش‌بینی بوده است.

بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود در سال 1402 شمسی، شاهد استمرار این گونه وقایع در قاموس سیاست خارجی بسیاری از کشورها باشیم. آنچه در این میان اصالت دارد، مربوط به حوادثی است که بیش از همیشه نظام بین‌الملل را هم در سطح دولت‌ها و هم افکار عمومی و ملت‌ها تحت تاثیر قرار داده و دامنه آنها نیز صرفا معطوف به یک سال اخیر نمی‌شود. در این خصوص جام‌جم نظر برخی صاحب‌نظران حوزه روابط بین‌الملل را در خصوص شرایط جاری در جهان امروز (با تمرکز بر وقایع یک سال اخیر) جویا شده است.

استفان لندمن  تحلیلگر آمریکایی:
بایدن هم مانند ترامپ شکست می‌خورد 

استفان لندمن، دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد و تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل در خصوص تحولات جاری در آمریکا در طول یک سال اخیر به جام‌جم می‌گوید:«بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا سرنوشتی بهتر از ترامپ نخواهد داشت. من قبلا نیز اشاره کرده بودم که انتقال قدرت میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، اساسا تاثیری در بهبود شرایط جاری در آمریکا نخواهد داشت زیرا هر دوی این احزاب، در حقیقت دو شاخه از یک حزب محسوب می‌شوند. بحران‌های داخلی در آمریکا و نارضایتی از نظام حاکم در این کشور نیز جدی‌تر از هر زمان دیگری است زیرا نیازهای اساسی و واقعی مردم در ساختاری که سرمایه‌داران رقم زده‌اند تامین نمی‌شود. بحران‌های یکساله اخیر آمریکا را باید در همین قالب مورد تحلیل قرار داد.من بحران‌هایی که امروز دولت آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کند ازجمله جنگ اوکراین و بحران مالی در کشور را برگرفته از ساختار معیوب حکمرانی در آمریکا می‌دانم و در همین چارچوب به آن نگاه می‌کنم.»

ریچارد فالک، گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد:
تراژدی یمن باید پایان یابد 

ریچارد فالک، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا و گزارشگر سابق حقوق بشر در سازمان ملل متحد تاکید دارد که طی یک سال اخیرعلی‌رغم وقوع آتش‌بس در یمن، سازمان‌های بین‌المللی و بازیگرانی مانند آمریکا در ارسال کمک‌های مردمی و غذایی به یمن اخلال ایجاد کرده‌اند:«جنگ یمن کماکان آزاردهنده است. محاصره ظالمانه یمنی‌ها باید پایان پیدا کرده و مواد غذایی و دارویی به آنها انتقال پیدا کند.طی یک سال اخیر این اتفاق عملا رخ نداده و علی‌رغم ادعای برخی سازمان‌های بین‌المللی، هنوز یمنی‌ها در محاصره‌ای تمام‌عیار به سر می‌برند.در این میان برخی بازیگران مانند آمریکا به دلیل نقش و جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مانع از تاثیرگذاری سازمان ملل بر حل و فصل بحران یمن می‌شوند. تراژدی جاری در یمن باید پایان پیدا کند.در این میان، تحرکات اخیری که در منطقه غرب آسیا رخ داده است، می‌تواند نویدبخش جلوگیری از دخالت‌ شرکت‌های تسلیحاتی غربی و بازیگران طرفدار جنگ یمن و ادامه این منازعه باشد.»

ناصر قندیل  سردبیر نشریه البناء:
موازنه قدرت در منطقه دیگر به سود آمریکا نیست 

ناصر قندیل سردبیر نشریه البناء در خصوص شرایط جاری در منطقه به روزنامه جام‌جم می‌گوید:«شرایط در منطقه بسیار پیچیده است اما وقایعی که طی یک سال اخیر رخ داده به وضوح نشان می‌دهد که موازنه قدرت در منطقه دیگر به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده و نخواهد بود. پیمان‌هایی که برخلاف اراده و خواسته تل‌آویو در منطقه منعقد می‌شود بسیار معنادار هستند. همچنین بازیگران مخالف مقاومت در لبنان نیز علی‌رغم حمایت‌های مکرر آمریکا و رژیم صهیونیستی نتوانسته‌اند قدرت این جریان اصیل را در بیروت محدود کنند. این موارد به وضوح نشان می‌دهد که قدرت مانور دشمنان مقاومت در منطقه تا چه اندازه‌ای افول کرده است.»این نماینده سابق پارلمان لبنان می‌افزاید:«بسیاری از استراتژیست‌های آمریکایی و صهیونیستی اذعان کرده‌اند که قدرت تعیین ابعاد منازعات از دست تل‌آویو و واشنگتن خارج شده است. در هر حال، غرب نیز در چنین شرایطی بهتر است موقعیت واقعی و نه ایده‌آل‌گرایانه خود را در منطقه بپذیرد. »

عدنان منصور وزیر خارجه لبنان:
اوکراینی‌ها در اعتماد به آمریکا دچار اشتباه شدند 

دکتر عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان، وقوع جنگ اوکراین را یک موضوع کلیدی در نظام بین‌الملل قلمداد می‌کند و به جام‌جم می‌گوید:«جنگ اوکراین در شرایطی آغاز شد که مقامات کی‌یف در اعتماد به آمریکا و غرب دچار اشتباهی سخت شدند. غرب در جریان جنگ اوکراین اثبات کرد که تعهدی نسبت به این کشور و خصوصا مردم آن ندارد. مقامات غربی از سال 1999 گسترش ناتو ( به شرق) را در دستور کار خود قرار دادند تا به این وسیله بتوانند مسکو و حرکت رو به گسترش آن در حوزه جهانی را مهار کنند. تمرکز غرب بر اوکراین و ظرفیت جغرافیایی و راهبردی آن نیز در همین راستا صورت گرفت.»
وی در ادامه می‌افزاید: «روایتگری‌ها از جنگ اوکراین همیشه ناقص صورت می‌گیرد زیرا رسانه‌های غربی اساسا قصد ندارند بر روی زمینه آغاز جنگ متمرکز شوند. آنها جنگ را از زمانی روایت می‌کنند که روسیه نسبت به اقدام غرب نسبت به گسترش ناتو به شرق واکنش نشان داد اما سخنی از توسعه‌طلبی ناتو و نقش آن در آغاز جنگ به میان نمی‌آورند.»

فادی بودیه سردبیر نشریه المرایا:
نتانیاهو محکوم به نابودی است 

فادی اسماعیل بودیه، سردبیر نشریه المرایا، یکی از مهم‌ترین وقایع سال جاری را بحران‌های عمیق و بنیادین در اراضی اشغالی قلمداد می‌کند:«بحران‌هایی که امروز در اراضی اشغالی مشاهده می‌کنیم به تمام معنا بی‌سابقه هستند. این وقایع نشان‌دهنده تهی‌شدن صهیونیست‌ها و حرکت سریع آنها به سوی سقوط و اضمحلال  است. این بحران‌های درونی نشان می‌دهد که ظاهرسازی مقامات رژیم اشغالگر قدس در قبال قدرت تل‌آویو، دیگر حتی در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز خریداری ندارد! »وی در ادامه می‌گوید:«شکست نتانیاهو در سال پیش رو، قطعی به نظر می‌رسد. او حتی اگر بتواند اصلاحات قضایی مدنظر خود را در تل‌آویو اجرایی سازد، با اعتراضات و خشم عمومی دست و پنجه نرم خواهد کرد و در نهایت، سرنوشتی جز کناره‌گیری از قدرت ندارد، خصوصا این که نظرسنجی‌های داخلی در اراضی اشغالی نیز به ضرر اوست. با این حال، خروج نتانیاهو از قدرت به بحران‌های داخلی در تل‌آویو و حیفا پایان نخواهد داد زیرا این بحران‌ها به تازگی آغاز شده است! »

محمد علیزاده - گروه بین الملل