printlogo


آن سوی مرزها
مرگبارترین زلزله
به جز سیلاب‌های مخرب و مرگباری‌که امسال و در داخل ایران رخ داد، در خارج از مرزهای ایران هم حوادثی اتفاق افتاد که وسعت خرابی‌ها و تلفات انسانی آن بسیار بیشتر از حوادث داخلی بود.

نمونه این حوادث، زلزله‌ مهیب ترکیه و سوریه است. زلزله‌ای به بزرگی 7.8 ریشتر که ساعت 04 و 17 دقیقه هفدهم بهمن سال 1401 ‌اتفاق افتاد و خسارات بسیار گسترده مالی و جانی به جا گذاشت. بنابر اعلام کارشناسان، زلزله اخیر ترکیه، قوی‌ترین زلزله‌ای است که پس از زمین لرزه سال 1939 در ارزنجان رخ داد.  

در دقایق اولیه وقوع زلزله، بسیاری از خانه‌ها تخریب شد و بسیاری از مردم که در خواب بامدادی بودند، زیر آوار گرفتار شدند. با مخابره خبر زلزله ترکیه به دنیا، سیل امکانات و امدادگران از بیش از 65 کشور دنیا از جمله ایران، روسیه، هند، صربستان، عمان، اردن، الجزایر، مصر، پاکستان، امارات، ارمنستان، تونس، لیبی، آمریکا و...، به ترکیه سرازیر شد. امدادگران پس از حضور در مناطق زلزله‌زده به سرعت شروع به آواربرداری کردند تا جان افرادی که زیر آوار گرفتار شده‌اند را نجات دهند. در این بین برخی از کسانی که زیر آوار گرفتار شده بودند، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر، مکان خود را توئیت کرده و با این کار امدادگران را به محل هدایت کرده و نجات پیدا کردند. 

نکته جالب در زلزله ترکیه، وضعیت نجات یافته‌ها بود. یک زوج پس از گذشت 209 ساعت از زیر آوار نجات پیدا کردند. در موردی دیگر، یک کودک معلول پس از تحمل 132 ساعت متمادی، زنده از زیر آوار بیرون آمد. دختر 11 ساله ای هم پس از 160 ساعت نجات پیدا کرد و حتی تعداد زیادی از نوزادان در شرایطی که هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد زنده بمانند، صحیح و سالم از زیر آوار بیرون آمدند.بر اساس آخرین اخبار اعلامی از تلفات ترکیه، تاکنون حدود 50 هزار نفر جان خود را از دست داده و بیش از 150 هزار نفر هم مصدوم شده‌اند. در میان جانباختگان، 1660 نفر تبعه خارجی بودند که بخش اعظم آنها سوری بودند. در میان جانباختگان زلزله، نام سه فوتبالیست ایرانی و یک بازیکن غنایی هم دیده می‌شود. 

بر اساس تخمین‌ها، 14 میلیون نفر در 11 استان ترکیه به همراه چهار استان در کشور سوریه تحت‌تاثیر زلزله قرار گرفتند. پس از زلزله، مردمان هر دوکشور، هشت هزار پس لرزه با شدت‌های مختلف تجربه کردند. 
​​​​​​​
بنا بر اعلام وزیرکشور ترکیه، بیش از 750 هزار بنا و ساختمان در مناطق زلزله‌زده به طور صد در صد ویران شد و قصور 564 نفر در ارتباط با خسارات زلزله مشخص شده است که از بین این افراد، 160 نفر بازداشت و 18 نفر هم روانه زندان شده‌اند.