printlogo


سال سیل‌های مرگبار
در میان حوادث طبیعی که سال 1401 در ایران رخ داد، سه سیل مهیب جاری شده در امامزاده داوود تهران، فیروزکوه و استهبان استان فارس هم خسارت‌های مالی زیادی به همراه داشت و هم جان بیش از 76 هموطن را گرفت. شدت سیل‌ها و حوادث پس از آن به حدی مخرب بود که علاوه بر نیروهای امدادی استان، امدادگران سایر استان‌ها هم به کمک استان سیل‌زده رفتند. 

زائران گرفتار سیل
ششم مرداد ماه امسال و در حالی‌که بسیاری از مردم در خواب بامدادی به سر می‌بردند، سیل خروشانی از منطقه کن امامزاده داوود در تهران به پایین سرازیر شد. همه چیز آ‌ن‌قدر سریع اتفاق افتاد که برخی از کسبه، زائران و مردم حتی فرصت نکردند کوچکترین واکنشی از خود نشان دهند و سیلاب آنها را از جا کند و با خود برد. کسانی که عمرشان به دنیا باقی بود و خوش‌شانس‌تر بودند، خود را نجات دادند، اما عده‌ای هم زیر خروارها آوار وگل‌و‌لای چسبنده گرفتار شدند و جان خود را از دست دادند. 
امدادگران تهرانی در اولین دقایق جاری شدن سیل به کمک مردم رفتند و در این بین اجساد برخی دیگر را هم از زیر گل و لای بیرون کشیدند. سیلاب امامزاده داوود جان بیش از 40 نفر را گرفت و کارشناسان علت جاری شدن سیل را عدم لایروبی کانال، انسداد مسیر عبور آب به علت سقوط یک خودرو داخل کانال و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه اعلام کردند.
فقط 10 دقیقه باران
هنوز یک روز از سیل خروشان امامزاده داوود نگذشته بود که این بار ابرهای سیاه و خشمگین، آسمان فیروزکوه و برخی روستاها را به تسخیر خود درآورد. 
ساعاتی بعد، باران شدیدی شروع به باریدن کرد و 10‌دقیقه بعد چنان سیلی راه افتاد که به چهار روستای فیروزکوه مانند زرین‌دشت، آتشان، مزداران و خمده خسارت زد و در این بین مزداران بیشترین آسیب را دید. خانه و ویلاهایی‌که در مسیر سیلاب بودند، تخریب شد و پس از آن امدادگران عملیاتی حتی از تهران به مناطق سیل‌زده به خصوص روستای مزداران اعزام شدند. در این سیلاب، 15 نفر جان خود را از دست دادند. 
رودخانه خروشان شد
 این در حالی بود که چند روز قبل استهبان استان فارس هم سیلی مشابه امامزاده داوودتهران و فیروزکوه را تجربه‌کرده بود. ساعت 18 و 30 دقیقه بعد از ظهر یکم مردادماه امسال و در حالی‌که در ظل گرمای آفتاب، هیچکس انتظار بارش باران در میانه گرمای تابستان را نداشت، بارانی تند شروع به باریدن کرد و سه شهرستان شرقی استان فارس زیر حملات مرگبار سیلاب خروشان قرار گرفت. 
شدت سیلاب رودخانه رودبال شهرستان استهبان باعث تخریب بسیاری از خانه‌ها شد و حتی خودروها را نیز با خود برد. در این سیلاب که علاوه بر استهبان در داراب، نی ریز و فسا هم جاری شد، 21 نفر جان خود را از دست دادند که در میان آنان تعدادی از کودکان نیز دیده می‌شد. در پی این حادثه، عزای عمومی در فارس اعلام شد.