printlogo


15 میلیون ایرانی فشارخون بالا دارند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سال گذشته ده میلیون نفر در جهان به علت ابتلا به فشارخون و عوارض آن جان خود را از دست دادند.  در كشور ما نیز برآورد می‌شود حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، سعید نمكی در نشست خبری بسیج ملی كنترل فشار خون افزود: حداقل ۴۰ درصد افراد مبتلا به فشارخون از بیماری خود خبر ندارند و این موضوع بسیار خطرناك است. 
این افراد وقتی متوجه می‌شوند كه با سكته مغزی یا قلبی به بیمارستان می‌روند یا با نارسایی كلیه باید دیالیز شوند.
وی ادامه داد: فشار خون یكی از اولویت‌های مهم نظام سلامت است و می‌توان آن را قاتل خاموش دانست. اولین گامی كه می‌توان برای این موضوع برداشت، توجه دادن مردم به كنترل فشار خون است. متاسفانه در برخی موارد پزشكان اصلا از دستگاه فشارخون استفاده نمی‌كنند و باید به پزشكان گفت كه بررسی فشارخون بیمار بسیار مهم است.
نمكی بیان كرد: هر ایرانی بالای ۳۰ سال باید فشار خون خود را كنترل كند. در كنار این موارد باید روش‌هایی را توصیه كرد كه مردم برای كنترل فشارخون اقدام كرده و تسهیلات و زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود تا مردم به موقع برای كنترل فشارخون مراجعه كنند.
وزیر بهداشت عنوان كرد: یكی از مواردی كه مردم باید در نظر داشته باشند، مصرف كمتر نمك برای كنترل فشارخون است. هیچ‌قومی درطول تاریخ، هیچ رفتار تغذیه‌ای را بدون علت تاریخی ندارد. 
ایران یك سرزمین پرآفتاب است.  در تهران ۲۵۴ روز آفتابی وجود دارد. به علت تعریق بالا، بدن سدیم از دست می‌دهد و شیوه تغذیه به این شكل شد كه مصرف نمك افزایش یافت. حالا همان شیوه غذایی ادامه یافته، اما تلاش‌ها و فعالیت‌های فیزیكی و تعریقی كه مردم درگذشته داشتند، دیگر وجود ندارد.
وی ادامه داد: ناگهان نمی‌توان الگوهای تغذیه‌ای جامعه را تغییر داد و ابتدا باید ۳۰ درصد از مصرف نمك در جامعه را كاهش داد. ابتدا باید سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ برویم. امسال شعار من این بود كه هر خانواده، یك پایگاه سلامت است. مهم‌تر از هر چیزی باید سراغ خانم‌ها برویم. البته نیازی نیست نمكدان از سفره‌ها حذف شود، چون شاید با كم‌نمك كردن غذا بتوان درصدی از نمك مصرفی جامعه را كاهش داد.