printlogo


تاكسی هوایی عمودپرواز در اروپا به واقعیت نزدیك می‌شود

آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA)، سازمانی كه قوانین هوانوردی مربوط‌ به عملكرد خطوط هواپیمایی تجاری و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مسافرت هوایی را تنظیم می‌كند، دستورالعمل‌های جدیدی برای ارائه گواهینامه منتشر كرده كه راه را برای عملكرد تجاری وسایل حمل‌ونقل عمودپرواز هیبریدی و الكتریكی هموار كرده است.
به گزارش زومیت و به نقل از  Techcrucnh، از نظر فنی و قانونی این اقدامی كلیدی در راستای آغاز عملكرد خدمات حمل‌ونقل هوایی در اروپا محسوب می‌شود. شرایط جدید آژانس ایمنی هوانوردی اروپا دو دسته‌بندی جدید برای ارائه گواهینامه اضافه می‌كند كه شامل مراحل «پایه» و «پیشرفته» هستند و برای وسیله پروازی «دسته سایز كوچك» درخواست داده می‌شوند.
این دسته‌بندی به وسایل نقلیه هوایی با كمتر از ۹ سرنشین و وزن حداكثر
 ۳۱۷۰ كیلوگرم اشاره دارد. آن‌گونه كه در قوانین ایمنی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا آمده، برای دریافت گواهینامه پایه تنها لازم است وسیله نقلیه هوایی مورد نظر توانایی اجرای فرود اضطراری كنترل ‌شده را داشته باشد تا امنیت سرنشینان و سایر افراد حفظ شود. برای دریافت گواهینامه پیشرفته، وسیله نقلیه هوایی باید قابلیت برخاستن و فرود پیاپی را داشته باشد. اگر وسیله نقلیه هوایی كاربرد تجاری داشته باشد، باید هر دو نوع گواهینامه را دریافت كند. اما این تنها چارچوب قانون لازم برای عملكرد تجاری كامل وسایل نقلیه هوایی نیست؛ بلكه یك قدم پیش از دستیابی به چنین هدفی است. آژانس ایمنی هوانوردی اروپا بیان می‌كند: «تجاربی كه از شرایط ویژه كاربرد هواپیماهای عمودپرواز كسب شود، در روند قانونگذاری مشمول خواهند شد.» بنابراین نحوه برخورد شركت‌ها با این شرایط در قوانین آتی حمل‌ونقل هوایی تأثیر خواهند داشت. اما این اقدام تنها یك‌قدم در مسیر تحقق خدمات تاكسی هوایی است و می‌تواند برای علاقه‌مندان این عرصه، خوشحال‌كننده باشد.