printlogo


گشت‌های نامحسوس پلیس راهور با 150 خودرو در 10 استان كلید خورد
متخلفان غافلگیر می‌شوند

رئیس پلیس راهور ناجا از جان گرفتن دوباره گشت‌های نامحسوس خبر داد و گفت: گشت‌های جدید نامحسوس پلیس راهور در مرحله اول با 150 دستگاه خودرو در ده‌استان هدف فعالیت خود را از دیروز آغاز كردند.
به گزارش جام‌جم، سردار سید كمال‌هادیان‌فر در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس پلیس راهور یكی از اهداف جدی پلیس راهور را برقراری انضباط ترافیكی و كاهش تصادفات عنوان كرد و افزود: برخورد با سرعت و سبقت غیرمجاز و حركت‌های خطرناك و برخورد با رانندگانی كه با تلفن همراه صحبت كرده و توجه كافی به جلو ندارند از جمله ماموریت‌های اصلی گشت‌های نامحسوس پلیس است.
وی گفت: گشت‌های نامحسوس بیشتر در حریم 30 كیلومتری شهرها كه 62 درصد تصادفات در آن به وقوع می‌پیوندد مستقر خواهند شد.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان این كه یكی از جدی‌ترین برنامه‌ها و اهدافی كه پلیس راهور ناجا در دستور كار دارد توسعه انضباط ترافیكی است، افزود: در شرایط كنونی كه 44میلیون راننده،‌33میلیون وسیله نقلیه و 217هزار كیلومتر جاده در كشور وجود دارد كه بیش از 45هزار كیلومتر آن جاده اصلی است، توسعه انضباط اجتماعی به عنوان ابلاغ و تدبیری روشن از سوی فرمانده ناجا به پلیس راهور است و كاهش تصادفات و جانباختگان در برنامه‌های اصلی پلیس راهور قرار دارد.
وی استفاده از توان بازرسان و گشت‌های نامحسوس را از جدی‌ترین مسائل عنوان كرد كه در دستوركار قرار دارد كه برای ده استان هدف كه 56 درصد تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وی با بیان این كه گشت‌های محسوس و آشكار پلیس راهور در كنار گشت‌های نامحسوس فعال بوده و وجود گشت نامحسوس رافع مسؤولیت آنها نیست، تاكید كرد: تردد برخی رانندگان در جاده‌ها شرطی شده چرا كه با دیدن دوربین و گشت پلیس از سرعت خود كاسته و بعد از عبور از دوربین و گشت پلیس به حركات خطرناك خود ادامه می‌دهند و گشت‌های نامحسوس برای این است كه روند رفتار اشتباه این افراد را تغییر دهند.
به گفته سردار‌هادیان‌فر، پلیس در تلاش است سرعت را در محورهای پرتصادف كشور به ده‌كیلومتر بر ساعت كاهش دهد؛ چرا كه این امر می‌تواند در كاهش حوادث نقش موثری داشته باشد. وی با تاكید بر این كه كاهش آمار كشته‌شدگان تصادفات، صرفا وظیفه پلیس نیست و 33دستگاه در این زمینه دخیل هستند، افزود: وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، بیمه مركزی، صدا و سیما و... در این زمینه نقش دارند.
 ارابه‌های مرگ
وی به سهم خودروسازان اشاره كرد و گفت: خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌كنند و از نظر پلیس «پراید» و «آردی» به هیچ عنوان ایمنی لازم را ندارند كه بخواهند در جاده‌ها تردد كنند.
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تا كی باید تولید پراید داشته باشیم چرا كه تردد پراید در جاده‌ها ایمن نیست؛ در زمان‌هایی كه در محورها بارندگی داریم ناامن‌ترین خودروها خودروهای سبك هستند كه در اروپا نیز ترددشان در این زمان ممنوع است، اما در ایران چنین محدودیتی وجود ندارد. 
وی با بیان این كه 92 درصد تصادفات به عامل انسانی بازمی‌گردد به نقش بیمه مركزی اشاره كرد و افزود: بیمه مركزی حاضر است برای هر جانباخته 260 تا 310 میلیون تومان دیه پرداخت كند اما در بخش پیشگیری و كاهش كشته‌ها ورود نكند!
رئیس پلیس راهور ناجا از نصب 2000 دوربین كنترلی در جاده‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: در عین حال به‌كارگیری دوربین‌های جدید لیزرگان نیز در دستوركار قرار دارد.
وی به نقش مردم در كاهش تصادفات و حوادث رانندگی نیز اشاره و عنوان كرد: بدون مشاركت مردم نمی‌توان به انضباط ترافیكی و كاهش تصادفات دست یافت.