printlogo


جنجال افشای پیام‌های سفیر انگلستان در آمریكا ادامه دارد
آشوب در محله غربی
یك هفته پس از افشای پیام‌های محرمانه كیم داروك، سفیر مستعفی انگلیس در آمریكا درباره بی‌كفایتی و ناكارآمدی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بامداد دیروز باز هم بخش دیگری از این مكاتبات با لندن منتشر شد. در این اسناد نشان داده شده كه ترامپ صرفا به دلیل خصومت شخصی با باراك اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریكا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج شده است. افشای پیام‌های سفیر انگلستان از ابتدا بر سر موضوع ایران و نحوه برخورد دولت ترامپ با این پرونده بود‌. به نظر می‌رسد مساله ایران خواسته یا ناخواسته شكاف عمیقی در روابط دو متحد قدیمی انداخته باشد كه به این زودی‌ها قابل ترمیم نیست.

به گزارش فارس، روزنامه دیلی‌میل پیام جدیدی از كیم داروك سفیر انگلیس در می ‌سال ۲۰۱۸ منتشر كرد. او ساعاتی پس از بازگشت بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا از سفری كه برای حفظ توافق هسته‌ای به كاخ سفید داشت، این پیام را به لندن ارسال كرده بود. داروك كه پس از افشای مكاتبات محرمانه‌اش با لندن در هفته گذشته مجبور به استعفا شد، در این پیام به دفتر نخست‌وزیری انگلیس تصریح می‌كند كه ترامپ فقط برای عصبانی كردن اوباما و به دلایل شخصی برجام را پاره كرد و جانسون نیز در ملاقات با مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا نتوانست آنها را به باقی‌ماندن در توافق مجاب كند.
افشای بخش جدیدی از پیام‌های داروك به لندن در حالی صورت می‌گیرد كه اسكاتلندیارد و پلیس انگلیس به اصحاب رسانه هشدار داده بود دیگر هیچ قسمتی از مكاتبات مذكور را منتشر نكنند و در غیر این‌صورت شامل مجازات قانونی می‌شوند. در اسنادی كه هفته گذشته منتشر شد سفیر انگلیس رئیس‌جمهور آمریكا را بی‌منطق، متزلزل و بی‌كفایت خوانده و ناكارآمد توصیف كرده بود. انتشار این سخنان خشم دونالد ترامپ را چنان برانگیخت كه ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس و سفیر این كشور را با بدترین واژگان مورد خطاب قرار داد و آنها را احمق توصیف كرد.  گرچه هنوز افشاگر پیام‌های كیم داروك مشخص نیست، اما ساندی‌تایمز انگلستان در این باره نوشت: پلیس انگلیس مظنون اصلی اظهارات محرمانه كیم داروك را شناسایی كرده، اما هنوز هویت وی رسانه‌ای نشده است.
موضوع ایران؛ عامل اختلاف
كیم داروك از سپتامبر 2015 به عنوان سفیر انگلیس در آمریكا تعیین شده بود. دونالد ترامپ ابتدا با دقت پیام‌های داروك را نخوانده بود، اما وقتی خواند موضع سرسختانه‌ای گرفت و به‌شدت به مقامات دولت انگلستان حمله كرد. وی در حساب توییتری خود با حمله به داروك و ترزا می ‌نوشت: «من به ترزا می‌ گفتم كه چطور توافق (برگزیت) را پیش ببرد، اما او روش احمقانه خودش را در پیش گرفت و قادر به انجام توافق نشد. این یك فاجعه است».
 ترامپ همچنین تاكید كرد كه دولتش دیگر با داروك همكاری نخواهد كرد و وی را فردی بسیار احمق خواند. همزمان ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریكا نیز نشست‌های برنامه‌ریزی شده با لیام فاكس، وزیر بازرگانی انگلیس را فقط به این دلیل كه احتمالا داروك نیز در آن حضور خواهد یافت، لغو كرده است.
داروك در پیام‌های خود تا اینجا حقایقی را افشا كرده است كه غالبا مربوط به نوع برخورد دولت ترامپ با پرونده ایران بوده است. وی در یكی از نوشته‌هایش دلایل ادعایی دونالد ترامپ برای عقب‌نشینی از حمله به سه نقطه در ایران پس از سرنگونی یك پهپاد آمریكایی را رد كرده بود.
 ترامپ بعد از سرنگونی پهپاد آمریكایی مدعی شده بود به دلیل نگرانی از كشته شدن ۱۵۰ ایرانی حمله به سه نقطه در داخل ایران را ده دقیقه قبل از آغاز آن متوقف كرده، اما داروك در یادداشت دیپلماتیك خود نوشته بود این توضیح درست نیست. او نوشت ترامپ احتمالا بیشتر نگران رأی نیاوردنش در دور بعدی انتخابات بوده است. داروك همچنین نوشته بود بعید است سیاست آمریكا در قبال ایران تا زمانی كه دولت او غیریكدست و نامنسجم است انسجام و نظم بیشتری پیدا كند. سفیر انگلیس در بخش دیگری از یادداشت‌های خود گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها را كه از نزاع‌های درونی و سردرگمی در كاخ سفید ترامپ خبر می‌دهند تا حد زیادی صحیح دانسته است.
افشاگری‌های بیشتر
هفته گذشته، لندن كه از افشای پیام‌های سفیرش در انگلستان به شدت شوكه شده بود گفت در این باره تحقیق خواهد كرد. روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشت: با آن‌كه مسائل مطرح‌شده در یادداشت‌های این سفیر ممكن است سرافكندگی دولت انگلیس را همراه داشته باشد، لیكن وزارت خارجه این كشور از نظرات داروك دفاع كرده و آنها را ارزیابی‌هایی صادقانه و بی‌پرده از سیاست در آمریكا می‌خواند.
 یك سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت: این دیدگاه‌ها الزاما دیدگاه‌های وزرا یا دولت انگلیس نیست، ولی ما آنها را صادقانه می‌دانیم؛ درست همان‌طور كه سفیر آمریكا در اینجا قرائت خود از مسائل سیاسی و شخصیت افراد را به دولت كشورش ارائه خواهد كرد.
در همان حال ترزا می ‌سعی كرد با سخنان خود طرف آمریكایی را راضی كرده و از گسترش شكاف بین دو متحد قدیمی بكاهد، اما افشای پیام‌های جدید داروك خشم ترامپ را برانگیخت تا جایی كه داروك مجبور به استعفا شد.
در همین رابطه سایمون مك دونالد، معاون وزیر خارجه انگلیس تأكید كرد در تمام دوران فعالیت خود در وزارت خارجه بریتانیا، مورد مشابهی مسأله كنونی مشاهده نكرده كه در آن یك كشور دوست وحاضر به ادامه همكاری با نماینده همپیمان خود نشود.
وی توضیح داد در كارنامه 37 ساله كاری وی هرگز شاهد جنجالی مشابه آنچه میان ترامپ و داروك به وجود آمد نبوده است و تأكید كرد شخصا از این‌كه داروك مجبور به استعفا شد، ناراحت است. مك دونالد درادامه اظهارات خود گفت:  احتمال افشای بیشتر یادداشت‌های دیپلماتیك وجود دارد.