printlogo


راهپیمایی 22 بهمن قرار ثابت مردم ایران است. می‌خواهیم چند راهپیمایی مهم این چهاردهه را با هم مرور کنیم
دیروز، امروز، فردا
دوربین‌ها عاجز شده‌اند. نمی‌توانند سیل عظیم جمعیت را-آنگونه که هست-به تصویر بکشند.مردم فوج فوج کوچه‌ها و خیابان‌ها را تسخیر می‌کنند و گام به گام به پیروزی نزدیکتر می‌شوند. روزنامه‌ها به زیباترین تیتر‌های تاریخشان مزین شده‌اند: «امام آمد» و کمی آن‌طرف‌تر جوانی فریادمی‌زند: «شاه فرار کرد» سونوشت کشور ما از همان روزهای تاریخی تغییر کرد، از همان روزی که بزرگ‌ترین اسطوره تاریخ ایران از پلکان هواپیمای فرانسه پا به خاک سرزمینی گذاشت که در آن میلیون‌ها نفر انتظارش را می‌کشیدند. تصویر با ابهتش هنگامی که از پله‌های هواپیما پایین می‌آمد در ذهن همه ما حک شده است. دست در دست مهماندار هواپیما پایین می‌آید و اطمینان در چشمانش موج می‌زند. اولین جشن انقلاب همان سال برگزار شد و بعد مردم با هم قراری جاودانه گذاشتند: «22 بهمن هر سال، در مسیر میدان آزادی.» این قرار امسال 41 ساله شد ولی اگر تاریخ این چهار دهه را مرور کنیم، می‌بینیم که گاهی اوقات راهپیمایی 22 بهمن حال و هوای متفاوتی داشته است، فراز و نشیب‌های کشور، بعضی‌ سال‌ها حس و حال دیگری به این راهپیمایی داده است.

22 بهمن 67
جشن 10 سالگی؛ آغاز سازندگی ایران
گذشت یک دهه از عمر انقلاب اسلامی با اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران همراه بود. ملت ایران در حالی برای جشن 10 سالگی انقلاب آماده می‌شدند که شادی‌شان دوچندان شده و بعد از 8 سال می‌توانستند با فراغ بال بیشتری به استقبال 22 بهمن بروند. 29 مرداد 1367، تاریخی است که هیچ گاه از ذهن ایرانیان پاک نمی شود. ملت ایران بعد از سال‌ها صبر و استقامت، بالاخره با روزهای سخت جنگ خداحافظی کردند و با حضوری عظیم در راهپیمایی 22 بهمن به مستکبران و حامیان جنگ تحمیلی ایران و عراق نشان دادند که با گذر از روزهای سخت، برای استحکام و سازندگی کشور بزرگ ایران آماده‌اند. البته فقدان شهدای 8 سال دفاع مقدس، غم بزرگی بر دل مردم گذاشته بود اما ملت شریف ایران با یاد شهدای بزرگ خود در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند و با شور و شوقی وصف ناپذیر، سیلی محکمی بر دشمنان زدند.

شعار ویژه: شعارهای جشن 10سالگی  انقلاب بیشتر در حمایت از امام (ره) ونظام جمهوری اسلامی و سازندگی ایران بود:« جهاد سازندگی، جهاد اکبر ماست».



22 بهمن 68
جشن 11 سالگی؛ در سوگ امام
راهپیمایی 22 بهمن سال 1368، گرچه مثل همیشه یادآور پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی بود اما مردم هنوز هم در غم از دست دادن بنیانگذار انقلاب به سر می‌بردند و جشن 11 سالگی انقلاب برای اولین بار در فقدان رهبر معظم انقلاب و در فضایی متفاوت برگزار می‌شد، بنابراین نگاه جهانیان به چگونگی برگزاری این رویداد مهم بود. گرچه ملت ایران در 14 خرداد 1398، امام خود را از دست داده بودند اما برای آنکه پیمان خود با آرمان های امام و انقلاب اسلامی را به جهانیان اثبات کنند، با اقتدارهرچه بیشتر در راهپیمایی 22 بهمن این سال شرکت کردند و بعد از گدشت 11 سال از پیروی انقلاب به جهانیان نشان دادند که حتی اگر امام در میانشان نباشد اما بازهم به آرمان های ایشان پایبند هستند. به واقع ایران در این سال برای دو بار تجمعی عظیم را تجربه کرد. حضور تاریخی مردم در مراسم تشییع پیکر امام راحل و حضوری مقتدرانه در راهپیمایی 22 بهمن، سالی متفاوت را برای ملت ایران رقم زد.

شعار ویژه:بنیانگذار جشن جمهوری اسلامی  از میان مردم رفته بود برای همین شعارهای این سال بیشتر در غم فراغ امام (ره) و در حمایت از مقام معظم رهبری بود: « یاد امام خمینی پاینده باد، نام شهیدان خدا زنده باد  -یاد امام خمینی پاینده باد، خامنه‌ای رهبر ما زنده باد »



22 بهمن 78
جشن 21 سالگی ؛ راهپیمایی در سال امام
جشن بیست و یک سالگی انقلاب درست یک هفته قبل از انتخابات مجلس ششم برگزار شد. در حاشیه راهپیمایی، بازار بحث‌های سیاسی هم حسابی داغ بود. سال 78 توسط مقام معظم رهبری به نام امام خمینی(ره) نامگذاری شده بود، به همین دلیل اداره‌ها و سازمان‌های مختلف بیش از سال‌های قبل عکس امام پخش می‌کردند. عده‌ای از کاندیداهای مجلس هم فرصت را برای تبلیغ خود مناسب دیده بودند و عکس‌هایی که با امام داشتند را توزیع می‌کردند. رئیس جمهور وقت هم که برای سومین بار سخنران مراسم بود، دو نکته مهم را مورد تاکید قرار داد؛ ضرورت توجه به افکار امام خمینی(ره) و دعوت ملت به انتخابات 21 اسفند.

شعار ویژه: سال امام خمینی(ره) بود و این شعار خیلی می‌چسبید؛«خمینی خمینی،تا انقلاب مهدی، راهت ادامه دارد.»



22 بهمن 79
جشن 22 سالگی ؛  عدالت اجتماعی می‌خواهیم
کلیت مراسم فرق چندانی با سال‌های قبلش نداشت، اتفاق متفاوت آن سال تجمع ده‌ها کارگری بود که چندین ماه حقوق نگرفته بودند. آنها پارچه بزرگی در دست داشتند که رویش نوشته بود:« 8 ماه است که حقوق نگرفته‌ایم» این داستان، سوژه نابی شد برای عکاسان خارجی که هر سال از راهپیمایی دست خالی بر می‌گشتند.سال 79 را مقام معظم رهبری به نام «امیرالمومنین» زینت داده بودند. با این نامگذاری بحث حکومت علوی مدام مطرح می‌شد. در قطعنامه پایانی راهپیمایی، مردم این موضوع را مورد تاکید قرار دادند: «در سال امام عدالت طلبان، عدالت اجتماعي به عنوان يك نياز اساسي ضرورت دارد. زدودن فقر و فساد و تبعيض بهترين شيوه اصلاحات اسلامي است و ضمن تشكر از رييس جمهور از كليه اركان نظام مي‌خواهيم در جهت اصلاحات همه جانبه و بهبود وضعيت فرهنگي،‌اجتماعي گام بردارند.»

شعار ویژه: پخش کنفرانس برلین از صدا و سیما خشم مردم را برانگیخته بود. خیلی‌ها می‌گفتند:« لعنت و مرگ و نفرین، به کنفرانس برلین»



22 بهمن 80
جشن 23 سالگی ؛  تب ضد آمریکایی مسئولان و مردم
جرج بوش چند هفته قبل از 22 بهمن سال 80 سخنرانی کرد و باز هم ایران را همراه تروریست‌ها خواند و آتش انقلابی مردم را دو چندان کرد. حضور بی‌سابقه مردم، بوش و دوستان را انگشت به دهان گذاشت. بسیاری از رسانه‌ای غربی از جمله cnn اعتراف کردند که حضور ایرانی‌ها بی سابقه است.
آن سال، یک مسابقه با مزه هم برگزار شد؛ «آدمک‌های اسکتبار جهانی» ملت کلی مجسمه و مترسک از دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی درست کرده بودند و بیشترشان را همان روز سوزاندند. خلاصه تب ضد آمریکایی آن سال، آنقدر بالا بود که رئیس جمهور وقت هم مجبور شد در سخنرانی‌اش حمله تندی به آمریکایی‌ها کند که بازتاب جهانی داشت:« انقلاب شما، آمريكا و منافع نامشروع اين كشور را در منطقه و ايران مورد تهديد قرار داده، معلوم است كه مورد دشمني آنها قرار مي‌گيريد.»

شعار ویژه: گستاخی‌های بوش کاری کرد که مردم شخص او را مخاطب شعارهایشان کنند:«قسم به خون شهدا، بوش تو را می‌کشیم»


22 بهمن 81
جشن 23 سالگی ؛  تاکید بر دستیابی به انرژی هسته‌ای
بحث شیرین انرژی هسته‌ای، تقریبا از سال 81 وارد راهپیمایی‌های 22 بهمن شد. جشن 24 سالگی انقلاب با چند رویداد مهم جهانی همراه بود؛ حمله آمریکا به عراق و آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران. رئیس جمهور وقت باز هم سیاستمداران آمریکایی را مورد عتاب قرار داد:« ما با حمله‌ي نظامي به عراق مخالفيم. همه‌ي جهان جز سياست‌مداران آمريكا با اين يك‌جانبه‌گرايي و قلدرمآبي مخالفند.» از سوی دیگر مرحوم هاشمی رفسنجانی هم در گفت وگویی که در رسانه‌های بین‌المللی سر و صدا کرد، از تاکید ایران به دستیابی به انرژی هسته‌ای گفت. ستاد برگزاری راهپیمایی 22 بهمن، یک ابتکار عمل هم به خرج داد، مراسم آن سال با پرواز 1357 کبوتر آغاز شد.

شعار ویژه: چالش ایران و آمریکا بسیار جدی بود. مردم آن سال مدام می‌گفتند:«ای بوش آمریکایی، تو دشمن خدایی»


22 بهمن 83
جشن 26 سالگی ؛  تهدید نظامی آمریکا علیه ایران
 آمریکا رسما ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود. از سویی دیگر تحرکات انتخاباتی برای دولت نهم شروع شده بود و خلاصه فضا چندان آرام نبود. خاتمی برای آخرین‌بار در 22 بهمن سخنرانی می کرد. او ابتدا جواب بوش را داد:« ایران، جهنم متجاوزان خواهد شد.» و بعد از مردم حلالیت طلبید:« همين‌جا اعتراف مي‌كنم كه كاستي‌ها و نقص‌ها در كشور ما كم است و در اين لحظه كه آخرين دفعه‌اي كه در 22 بهمن به عنوان رئيس جمهور با مردم سخن مي‌گويم در درجه اول در درگاه خدا و بعد در پيشگاه شما از همه تقصير‌ها عذرخواهي مي‌كنم و مي‌دانم عذرخواهي نزد مردمان بزرگوار پذيرفته است »
مراسم آن سال زیر برف زمستانی برگزار شد. جبهه نسل سوم انقلاب اسلامی مقابل دانشگاه صنعتی شریف مشغول عضو گیری بود و سرود یار دبستانی من پخش می‌کرد. بیشتر جوانانی که آن سال به راهپیمایی رفته بودند، چند دقیقه‌ای در این غرفه مکث می‌کردند.

شعار ویژه: تهدید آمریکا، از سوی مردم با این شعار جواب داده شد:« نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»



22 بهمن 85
جشن 28 سالگی ؛  رفراندوم هسته‌ای
شرکت پست، سال 85 برای اولین و آخرین بار یک کار جالب در راهپیمایی کرد؛ «ارسال نامه خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد» خودشان کاغذهای مخصوص را بین مردم پخش می‌کردند تا مردم پس از نوشتن نامه آنها را داخل صندوق‌های مخصوص که در مسیر تعبیه شده بود، بیندازند. موضوع نامه هم درباره موضوع هسته‌ای ایران بود. بعدها اعلام کردند نامه‌ها را برای جناب دبیر کل ارسال کردند، سوال اساسی مردم هم این بود: چرا آنقدر که به موضوع هسته‌ای ایران اهمیت می‌دهید، پرونده هسته‌ای اسرائیل را بررسی نمی‌کنید؟ دانش‌آموزان تهرانی هم برای آنکه حمایت خود را از فعالیت‌های هسته‌ای کشور اعلام کنند، طومار هفت کیلومتری نوشتند برای تشکر از  دانشمندان ایرانی.
احمدی‌نژاد در این مراسم از عبارت «حق مسلم» برای انرژی هسته‌ای استفاده کرد و مردم خود جوش فریاد زدند: «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست.» شعاری که یکباره در کشور فراگیر شد و هنوز هم به گوش می‌رسد. خیلی از تحلیل‌گران، حضور بی سابقه مردم در این مراسم را «رفراندوم هسته‌ای» خواندند.

شعار ویژه: «انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست»



22 بهمن 88
جشن 31 سالگی ؛  حماسه میلیونی مردم در دفاع از نظام
حضور میلیونی مردم در حماسه سی و یکم، سه‌گانه سال 88 را کامل کرد. انتخابات 22 خرداد، حماسه 9 دی و راهپیمایی 22 بهمن آب پاکی را روی دست بیگانگان ریخت. شعارهای وحدت بخش اصلی‌ترین شاخصه راهپیمایی امسال بود. همه جناح‌های سیاسی فارغ از اختلاف نظرهای فرعی‌شان، پای کار آمدند تا روزنامه‌ها تیتر بزنند:« حماسه میلیونی مردم در دفاع از نظام»
رهبر انقلاب، چند روز قبل از راهپیمایی پیش بینی کردند که این 22 بهمن از روزهای ماندگار تاریخ انقلاب خواهد شد. میلیون‌ها ایرانی در 8 هزار شهر و 4هزار روستا در جشن با شکوه 31 سالگی انقلاب شرکت کردند  و این حماسه چه زیبا با پیام مقام معظم رهبری ماندگار شد:« خسته مباد گامهای استوارتان، سربلند باد پرچم همت و آزادگی تان، درود خدا بر عزم راسخ و بصیرت بی‌همتایتان که همیشه در لحظه‌ی نیاز،‌ صحنه رویارویی با بد دلان و بدخواهان را عرصه‌ی پیروزی حق میسازد و نمایشگاهی از عزت و عظمت می آراید.»

شعار ویژه: در این سال همان شعار امام خمینی(ره) فصل مشترک همه شعارهای شرکت کنندگان بود:« استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» دومین شعار مردم برائت از فتنه‌گران بود: «مرگ بر فتنه‌گر»



22 بهمن 96
جشن 39 سالگی ؛  پرجمعیت‌تر و پرشورتر از همیشه
دی ماه 96 با اتفاقات تلخی همراه بود و بهانه‌های مختلفی به دست دشمنان و رسانه های غربی و آمریکایی داده بود، برای همین راهپیمایی 22 بهمن تفاوت عمده ای با سال های قبل داشت و از اهمیت بسیاری برخوردار بود. به واقع حضور جشن 39 سالگی انقلاب و حضور مردم در این راهپیمایی، بیعتی دوباره با انقلاب و مهر تاییدی بر کلیت نظام و حکومت بود. حتی رهبر انقلاب پیش بینی دقیقی از راهپیمایی 22 بهمن 96 داشتند و فرمودند: « 22 بهمن امسال از آن 22 بهمن‌های تماشایی خواهد بود.» چه بساکه که ملت همیشه در صحنه ایران نیز بسیار باشکوه در این راهپیمایی حضور پیداکردند و باردیگر پای انقلاب ایستادند. رهبر انقلاب بعد از حماسه آفرینی ملت نیز فرمودند:« ملت عزیز و سربلند ایران! امروز عزم و بصیرت شما حادثه‌ی بزرگ و خیره کننده‌ای آفرید. عظمت راهپیمایی امروز شما که به نظرِ محاسبه‌گرانِ دقیق، از سال‌های پیش پرجمعیت‌تر و پرشورتر بود، پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به بیگانگان و دشمنان و سست‌عهدان داد.»

شعار ویژه: برجام، موضوع مهم آن سال بود و تلاش این بود تا روحیه استکبارستیزی مردم از بین نرود. خیلی‌ها شعار می‌دادند: «امان نامه برجام، تلاش بی‌سرانجام!»



22 بهمن 97
جشن چهل سالگی ؛  آغاز گام دوم
اوایل سال 97 دونالد ترامپ، برجام را زیرپا گذاشت و موج جدید تحریم‌ها را علیه ملت ایران وضع کرد. در شرایطی که دولت، تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد توافق هسته‌ای گذاشته بود، این بدعهدی ایالات متحده، وضعیت اقتصادی مردم را سخت‌تر از همیشه کرد، درست در یکی از حساس‌ترین سال‌های انقلاب که قرار بود جشن 40 سالگی بگیرد. رسانه‌های بیگانه، موج سواری را شروع کرده بودند که مردم از انقلاب دلزده شدند و راهپیمایی امسال بی‌رونق می‌شود، ولی مگر مردم می‌توانستند پس از چهل سال فراز و نشیب انقلاب اسلامی‌شان را یاری نکنند؟ تدارک برای برگزاری جشن با شکوه 40 سالگی از ماه‌ها قبل شروع شده بود و برخلاف پیش‌بینی دشمنان، روز راهپیمایی یک جشن باشکوه ملی رقم خورد. جمعیتی که دوربین‌ها از ثبت شکوهش عاجز ماندند. مردم با همه گلایه‌ها آمدند تا انقلاب اسلامی گام دوم را با اقتدار شروع کند.

شعار ویژه: در اوج فشارهای اقتصادی، بسیاری از مردم این شعار را روی دست گرفته بودند: «می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم»



22 بهمن 98
جشن 41 سالگی ؛  برای حاج قاسم
شهادت سردار قاسم سلیمانی در 13 دی ماه سال 1398 بازتاب بسیار وسیعی داشت و آنچنان مردم را درعزای عمومی فرو برد که نمونه‌اش را فقط در رحلت امام خمینی(ره) دیده بودیم. حضور باشکوه و غیرقابل توصیف مردم در مراسم تشیع پیکر این شهید بزرگوار علاوه بر آنکه بزرگداشتی برای قدردانی از خدمات بی وقفه سردار دل‌ها بود، بار دیگر علاقه مردم به آرمان‌های انقلاب را به نمایش گذاشت. اما در حالی که مردم ایران هنوز در عزای سردار سلیمانی به سر می‌برند، 22 بهمن دیگری از راه می‌رسد اما این یوم الله تفاوت عمده ای با دیگر جشن های انقلاب دارد. مردم ایران درحالی راهپیمایی 22 بهمن امسال را برگزار می‌کنند که هنوز در عزای سردار سلیمانی به سر می‌برند و جشن امسال در سایه مراسم بزرگداشت این شهید مدافع وطن، رنگ و بوی دیگری دارد. راهپیمایی 22 بهمن 1398 به نام حاج قاسم سلیمانی است. رویدادی که برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد.

شعار ویژه: از روز شهادت حاج قاسم، یکی از شعارهای اصلی انقلاب دوباره احیا شد، شعاری که حتما امسال حرف دل همه مردم است:«مرگ بر آمریکا»