printlogo


در پنجشنبه ایرانگرد این هفته نیم نگاهی به بوشهر و جاذبه‌های پرتعداد و افسونگرش کرده ایم
بوشهر همیشه بهار
تا نیمه‌های بهار استان‌های گرمسیری بهترین گزینه برای هموطنانی هستند كه قصد سفر دارند، تا عید انشاءا... کرونا هم جمع کرده و رفته است و ما هم می‌توانیم آماده سفر شویم. بوشهر، از آن استان‌هایی است كه سینه‌اش پر از گنجینه‌های دیدنی و تاریخی و فرهنگی و طبیعی است؛ از بنادر و سواحل زیبا و بكر گرفته تا آواها و نواها و موسیقی اصیل و گوش‌نواز جنوبی، مراكز تجاری بندری، خانه‌ها و بافت‌های تاریخی، ...

رفع كمبودها در طرح توریسم2022
بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته در نوروز 98،كمبود پاركینگ و سرویس‌های بهداشتی از گلایه مهم گردشگران بود.
معاون امور عمرانی استانداری بوشهر در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اشاره به افزایش جمعیت مسافران نوروزی در بهار 98 در بوشهر نسبت به سال‌های پیشتر از آن، كمبودهای زیرساختی استان را تایید كرده و می‌گوید: در قالب پروژه بوشهر توریسم 2022 نسبت به برطرف كردن آنها برای نوروز سال99 اقداماتی انجام شده است.
مهرداد ستوده می‌افزاید: استان بوشهر در همه ابعاد دارای ظرفیت‌های گردشگری است كه برای بهره‌مندی بیشتر گردشگران از ظرفیت‌های استان طرح گردشگری توریسم 2022 طراحی و عملیاتی شده است. طرح گردشگری توریسم 2022 در شهرهای بوشهر، گناوه و كنگان، 24 روستا و دو منطقه عشایری استان به صورت پایلوت اجرایی شده است. در این طرح یك خیابان گردشگری در هر شهر تعیین شده كه گردشگران بدون دغدغه ترافیك و تردد خودرو به ساحل دسترسی دارند.
ما آماده ایم
مدیركل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به برنامه‌های اقدامی استان بوشهر برای احداث و تقویت تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری می‌گوید: در حال حاضر 178واحد اقامتی شامل هتل، هتل آپارتمان، بوم‌گردی، مجتمع تفریحی و گردشگری و سفره‌خانه سنتی با تعداد3232 تخت در سطح استان بوشهر آماده خدمت‌رسانی و سرویس‌دهی به مهمانان و مسافران در نوروز 98 هستند.
محمدحسین ارسطوزاده اضافه می‌كند: باتوجه به ظرفیت استان بوشهر در گردشگری دریایی، 17 فروند شناور مدرن، گردشگری و سنتی كه در مجموع گنجایش بیش از 400 هزار نفر را برای تفریح در سواحل استان دارند به ظرفیت ناوگان دریایی اضافه كرده‌ایم، این در حالی است كه تاپیش از این تجهیزاتی در این سطح وجود نداشت.
به گفته وی، همه 137جاذبه سیاحتی، زیارتی، گردشگری و طبیعی استان در ده شهرستان آن آمادگی بازدید هموطنانمان در ایام پیش رو را دارند.




بندر دیلم و بازارهای ته لنجی‌اش
خرید یكی از بخش‌های جذاب هر سفری است و بهترین گزینه برای خرید در استان بوشهر، بندر دیلم است و بازارهای ته‌لنجی‌اش.
برای رسیدن به بندر دیلم، از هندیجان آخرین شهر خوزستان گذر می‌كنید و پس از طی ۶۰ كیلومتر از این شهر به بندر دیلم یعنی دروازه شمالی بوشهر می‌رسید. بندر دیلم با بازارهای تجاری شامل پوشاك، صوتی و تصویری، آرایشی و بهداشتی، خوراكی و سایر كالاهای ته‌لنجی در انتظار شماست. بازارهایی مثل بازار كویتی‌ها یا مجتمع نخل بیشتر در میدان مركزی دیلم یا میدان حسینیه اعظم واقع شده و بازارهای تازه‌ساختی هم در نقاط ساحلی شهر یا بازارچه ساحلی وجود دارد.
شنا در دریای آرام دیلم، قایق‌سواری، اسب‌سواری، موتورسواری و ماشین‌سواری روی ماسه‌های نرم ساحلی و پرواز بادبادك‌ها بر فراز آسمان نیلگون خلیج‌فارس گزینه‌های دیگری است كه می‌توانید در دیلم از آنها لذت ببرید.
اگر تمایل داشتید یك شب در دیلم بمانید، محلی‌ها خانه اجاره می‌دهند و اجاره آنها از شبی ۸۰ هزار تومان شروع می‌شود.
جزیره گردشگری حماء در فاصله دو كیلومتری بندر دیلم قرار دارد و یك جاده دسترسی آنها را به هم می‌رساند. البته طوری برنامه‌ریزی كنید كه تا قبل از غروب آفتاب این جزیره را
ترك كنید، زیرا امكانات لازم برای اقامت شبانه را ندارد.
روستای عامری در نزدیكی دیلم و بندر امام حسن(ع) در
۳۰ كیلومتری آن هم از مكان‌های دیدنی منطقه هستند. نام بندر گناوه و بازارهایش هم كه احتمالا به گوشتان رسیده است.



دشتستان بانخلستان و دریاچه و كاخ‌های باستانی‌اش
دشتستان كه بزرگ‌ترین شهرستان بوشهر است، با 7000 سال تاریخ و قدمت خود به تنهایی كلی جاذبه دارد و قطب تولید محصولات متنوع كشاورزی هم هست .
سد شهید رئیسعلی دلواری، یكی دیگر از جاذبه‌های بوشهر است كه برای رسیدن به آن باید از گناوه عبور كرده، به شهر شبانكاره برسید و پس از گذر از آن و طی یك مسیر كوهستانی، به دریاچه زیبای پشت سد برسید. اگر از تماشای دریاچه سیر شدید، 20 كیلومتر برانید به نگین سبز استان یعنی آبپخش می‌رسید.
در این شهر در حاشیه جاده‌ای كه از دل نخلستان‌های سر به فلك كشیده‌ می‌گذرد، می‌توانید ساعتی به استراحت بپردازید. پس از تماشای چشم‌انداز نخلستان‌های زیبای منطقه و كانال‌های آبیاری نخیلات، از غرفه‌های كپری موجود انواع سوغاتی‌های دشتستان یعنی خرما، شیره، ارده، حلوا راشی را با قیمت مناسب بخرید. پنیر نخل هم یكی دیگر از خوردنی‌های لذیذ این شهر است كه می‌توانید به صورت تازه از كپرداران بگیرید. پس از آبپخش با طی حدود ۱۵ كیلومتر به برازجان مركز شهرستان دشتستان خواهید رسید. راستی اگر برای لذت بردن از طعم و عطر غذاهای جنوبی در آب‌وهوای بهاری برنامه‌ریزی ویژه‌ای كرده‌اید، قلیه‌ماهی، میگوی بندری و ماهی شكم‌ پر پیشنهاد می‌كنیم كه می‌تواند حسابی اقامت چند روزه را در این شهرستان به‌یادماندنی كند. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری شهرستان دشتستان ۳ روز می‌تواند كافی باشد.  كاروانسرای مشیرالملك یا به‌اصطلاح محلی‌ها، دژ برازجان در مركز شهر برازجان پس از 170سال كه از ساخت آن می‌گذرد همچنان باشكوه و استوار پابرجا باقی مانده است. كاخ كوروش یا چرخاب، یكی از كاخ‌های زمستانی كوروش هخامنشی در حاشیه غربی شهر برازجان قرار دارد. آثار هخامنشیان در دشتستان تنها منحصر به كاخ چرخاب نیست، زیرا كاخهای دیگر مثل تااوكه و بردك سیاه به ترتیب در روستای درودگاه و جتوط هم قرار دارد.



قایق‌سواری در خلیج همیشه فارس
لنج سواری و قایق‌سواری بر امواج خلیج‌فارس با قیمت هر نفر 5000 تومان همراه با پخش موسیقی زنده و به‌خصوص نی‌انبان توسط نوازندگان بومی، خاطرات خوب همه مسافرانی است كه در ایام نوروز به بوشهر سفر می‌كنند. برای استفاده از این امكانات به اسكله والفجر در خیابان صلح آباد بوشهر و یا به پلاژ ساحلی بندر بوشهر بروید.



این بافت چشم‌نواز تاریخی
بازدید از بافت تاریخی بوشهر كه به چهارمحل معروف است از پیشنهادهای ویژه ماست. در بافت تاریخی بوشهر كه حدود 40هكتار وسعت دارد كلكسیونی از عمارت‌های تاریخی است كه در كوچه‌های تنگ و باریك با معماری‌های جذاب و هنرمندانه و در محله‌های تاریخی كوتی، بهبهانی، دهدشتی و شنبدی قرار گرفته‌اند.
 موزه‌های مختلفی هم در بوشهر وجود دارد كه برای دیدن همه آنها نصف روز كافی است. بازدید از قبرستان انگلیس‌ها را فراموش نكنید.



بازارچه صنایع دستی
 اگر اهل خرید سوغاتی و صنایع‌دستی هستید رفتن به فروشگاه مركزی صنایع‌دستی در میدان امام(ره) بهترین گزینه است، زیرا هم با صنایع‌دستی و دریایی متنوع و زیبایی كه حاصل كار دست هنرمندان چیره‌دست بوشهری است، روبه‌رو می‌شوید و هم با قیمت‌های تعاونی و بسیار خوب آن می‌توانید كلی خرید كنید.




موزه قهرمان دلوار
زادگاه قهرمان ضداستعماری مردم جنوب، بندر دلوار است كه در فاصله ۲۵ كیلومتری بوشهر به سمت جنوب شرقی آن قرار دارد. در بندر دلوار خانه شهید رئیسعلی دلوار سردار سربلندی جنوب قرار دارد كه به صورت موزه درآمده است. در این موزه با انواع و اقسام سلاح‌ جنگی زمان جنگ جهانی اول آشنا می‌شوید و یكی از اهالی دلوار با پوشش محلی و سنتی با صدای رسا و زیبا جنگ‌نامه‌خوانی می‌كند. ضمن این كه در ایام نوروز غرفه‌های متعدد عرضع انواع نان محلی، غذاهای سنتی‌ و صنایع دستی در مجاورت موزه برپا می‌شود.



آبگرم اهرم را از قلم نیندازید
در مسیر رسیدن به اهرم، مركز شهرستان تنگستان با انواع مزارع تنباكو مواجه می‌شوید. چشمه آبگرم میراحمد اهرم معمولا یكی از نقاط پرگردشگر است كه خواص درمانی دارد. علاوه بر این قلعه زائرخان اهرمی از سران نهضت جنوب علیه استعمار انگلیس در مركز شهر اهرم و تفرجگاه‌های سرسبز خائیز هم می‌تواند محور گردش شما در تنگستان باشد. خیالتان بابت اقامت در خاییز راحت چراكه یك اقامت بومگردی دارد. این اقامتگاه در مجموع ظرفیت پذیرایی از ۴۰ گردشگر در شب را دارد. كمترین هزینه اقامت در این اقامتگاه برای هر نفر ۶۴ هزار تومان می‌شود. دشتی هم یك اقامتگاه بوم‌گردی دارد كه به تازگی در این شهرستان بهره‌برداری شده و برای ۲۵ گردشگر در هر شب ظرفیت دارد.



گنبد نمكی جاشك
بازدید از گنبد نمكی جاشك هم خالی از لطف نیست، زیرا تنها رشته‌كوه نمكی جهان است با طبیعتی بكر و زیبا كه شوری خاصی به سفر نوروزی شما می‌دهد. البته رفتن به آنجا بدون راهنما اصلا كار درستی نخواهد بود.