printlogo


برنامه‌های شاخص تلویزیون در چه حال و هوایی به سر می‌برند؟
كار در شرایط سخت
در این روزها كه ویروس كرونا بسیاری از كسب و كارها را تعطیل یا با محدویت‌هایی روبه‌رو كرده است، برخی برنامه‌های صداوسیما هم برای آغاز یا پیگیری تصویربرداری خود دچار چالش شده‌اند و بعضی با رعایت نكات بهداشتی همچنان كارشان را ادامه می‌دهند. برای مثال «مسابقه ایران» و «دورهمی» جزو برنامه‌هایی است كه پخش و تصویربرداری آنها همچنان ادامه دارد. «عصر جدید» اما بعد از پخش نوروزی ضبط خود را متوقف كرده است؛ زیرا ماهیت این برنامه حضور شركت‌كنندگان از شهرهای مختلف است كه در چنین شرایطی امكان‌پذیر نیست. دیگر برنامه‌ها مثل «میدون» هم پیش‌تولید فصل جدید خود را جلو می‌برند تا با آرام‌تر شدن اوضاع و رخت بربستن كرونا از این جهان فانی، تولید را شروع كنند. برنامه‌های دیگری هم مثل «پنج ستاره» و «بدون توقف» هستند كه از حضور تماشاگرها در صحنه صرف نظر كردند. در این شرایط وضعیت چند مورد از برنامه‌های شبكه‌های مختلف سیما از جمله مسابقه ایران، پنج ستاره، كودك شو، میدون، خانه ما، بدون توقف و... كه به آنها اشاره شد را پیگیری كردیم و از دست‌اندركاران‌شان جویا شدیم این روزها در چه وضعیتی قرار دارند و به عبارتی هر كی كجای كاره؟ اگر از این ببینندگان این برنامه‌ها هستید و می‌خواهید بدانید حیات برنامه‌ محبوبتان روی آنتن همچنان ادامه دارد یا خیر، خواندن این گزارش پیشنهاد ما برای شما است.

«مسابقه ایران» می‌ماند
برنامه مسابقه ایران كه پرسش‌های آن درباره ایران و ایرانی است با اجرای سام درخشانی از اواخر سال گذشته روی آنتن شبكه یك سیما رفت و همچنان به پخشش ادامه می‌دهد. با پیگیری‌های جام‌جم از پشت صحنه این برنامه و گفت‌وگو با عوامل آن مشخص شد تصویربرداری همچنان ادامه دارد و برای حفظ سلامت شركت‌كنندگان، پزشك قبل حضورشان در سوله آنها را ویزیت می‌كند. غیر از این شرایط خاص كه برای بسیاری از برنامه‌ها تفاوت‌هایی را در كار ایجاد كرده است، «مسابقه ایران» تازگی‌های دیگری را هم به برنامه خود اضافه كرده است، از جمله این‌كه سعی دارند در هر قسمت بازی‌های جدید اضافه كنند. رقابت هم میان شركت‌كنندگان بالاتر رفته است و در هر قسمت ممكن است 150 سوال یا حتی بیشتر پرسیده شود و به همین خاطر طراحان سوال ناگزیرند برای هر قسمت بیش از این تعداد پرسش طرح كنند.


«پنج ستاره» تا رمضان
مسابقه پنج ستاره كه كارش را با اجرای اشكان خطیبی در شبكه پنج سیما شروع كرد، مدت‌هاست با مجری‌گری حمید گودرزی از این شبكه پخش می‌شود. مسابقه‌ای كه بر پایه سنجش اطلاعات عمومی شركت‌كنندگان پیش می‌رود و در استودیو علاوه‌بر مجری و شركت‌كننده، تماشاگران هم حاضر هستند. همین حضور تماشاگران در شرایط كرونا تصویربرداری این برنامه را با چالش مواجه كرد. محمد قنبری، تهیه‌كننده مسابقه پنج ستاره در این‌باره عنوان می‌كند: به دلیل شرایط پیش آمده متاسفانه فعلا از حضور تماشاگران بهره نمی‌بریم. او درباره وضعیت كارشان در این روزها به جام‌جم می‌گوید: در حال ضبط و پخش برنامه تا ماه رمضان هستیم و احتمال دارد تصویربرداری و پخش آن در ماه رمضان برای مدتی متوقف شود. البته این تصمیم امروز شبكه است و امكان دارد تغییر كند.


«خانه ما» بوشهری‌ها آماده پخش است
مستند مسابقه «خانه ما» سه خانواده‌ را به رقابت در صرفه‌جویی و شیوه بهتر زندگی و مدیریت اقتصادی دعوت می‌كند و البته در خلال برنامه که سعی شده در آن جزئیات واقعی زندگی رعایت شود، اتفاقات جالب و غیرمنتظره‌ای می‌افتاد. این رئالیتی شو در هشت فصلی كه گذشت به شهرهای مختلف ایران سفر كرد و آخرین فصلش در مشهد سال گذشته روی آنتن رفت. در همان زمان پخش گروه در حال تصویربرداری فصل نهم بودند و در بوشهر به‌سر می‌بردند. با پیگیری‌های ما مشخص شد تصویربرداری فصل تازه هم تمام شده است، ولی هنوز تصمیمی برای زمان پخش آن گرفته نشده است.
این برنامه به تهیه‌كنندگی حسین افشار از شبكه افق و نسیم روی آنتن رفت و تاكنون در شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، شیراز، مشهد و بوشهر تصویربرداری شده است.


ادامه وضعیت قرمز در «عصر جدید»
عصر جدید كه می‌شود به آن گفت پر و پیمان‌ترین مسابقه استعدادیابی تلویزیون هم مدتی است كه به خواب كرونایی رفته است. ضبط این برنامه كه فصل دوم آن در نوروز روی آنتن رفت، این روزها متوقف شده است و گروه برای ادامه كار همچنان منتظر سفید شدن اوضاع هستند. به گفته مدیر رسانه‌ای عصر جدید دغدغه این گروه تنها تماشاگران آن نبودند چراكه در چند قسمت آخر این بخش هم كنار گذاشته شد، اما از آنجایی كه خود گروه نزدیك 280 نفر هستند و از سوی دیگر شركت‌كنندگان هم از شهرهای مختلف كشور می‌آیند، امكان ادامه ضبط وجود ندارد.
به همین خاطر با وجود حذف نزدیك به چند صد نفر تماشاچی از استودیو، گویا راه دیگری باقی نمانده و داستان عصر جدید بعد از عادی شدن شرایط با دستورالعمل وزارت بهداشت، ادامه پیدا می‌كند. این روزها هم نزدیك به دو ماه است كه گروه بیكار شده‌اند اما بازهم به نقل از مسؤول رسانه‌ای برنامه همه دستمزدهایشان را گرفته‌اند و گویا مثل بعضی از گروه‌ها پا در هوا و گرفتار این بخش قضیه نیستند.



«بدون توقف» ادامه دارد
یكی از برنامه‌های شبكه سه سیما كه با راه‌اندازی بحث میان یك استاد و چند كارشناس و علاقه‌مند، به موضوع‌های روز كشور و همچنین دغدغه‌های جوانان می‌پردازد، «بدون توقف» است. این برنامه به تهیه‌كنندگی رضا غلامحسین‌نژاد که از حضور تماشاگران هم در استودیو بهره می‌برد، این روزها هم همچنان روی آنتن می‌رود. از غلامحسین‌نژاد، تهیه‌كننده برنامه بدون توقف درباره ادامه تصویربرداری آن در شرایط تازه و همچنین تمهیداتی كه برای مساله حضور تماشاگران اندیشیده‌اند، پرسیدیم و او پاسخ داد: پخش برنامه با موضوع افول آمریكا ادامه دارد كه این قسمت‌ها پیش از همه‌گیر شدن ویروس كرونا یعنی قبل از نوروز تصویربرداری شده است. یک قسمت بدون تماشاگر ضبط کردیم. تصویربرداری قسمت‌های تازه، هفته بعد آغاز می‌شود. این قسمت‌ها بدون حضور تماشاگر ضبط می‌شوند و فقط افرادی كه در گفت‌وگو شركت‌ می‌كنند با كارشناس در صحنه حضور خواهند داشت كه آن هم با رعایت موازین اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است.



«دورهمی»  پابرجاست
یكی از برندهای شبكه نسیم كه حتما اسمش به گوشتان خورده هم برنامه دورهمی است، این مجموعه تا مدتی پیش طبق روال سابق با حضور تماشاچیان ضبط می‌شد و روی آنتن می‌رفت. در ادامه با بالاگرفتن قصه كرونا تماشاچی‌ها با فاصله‌ای كه برایشان در نظر گرفته شده بود، با تعداد كمتری دور هم جمع می‌شدند با همه اینها همانطور كه می‌دانید حساسیت اوضاع تاجایی پیش رفت كه قرار شد، مدیری و مهمانش بدون حضور مردم در استودیو با هم گپ بزنند.
این جریان همچنان ادامه دارد و با وجود آن‌كه در هفته گذشته به دلیل مشكلاتی نشد كه قسمت‌های دیگری از برنامه روی آنتن برود، از چهارشنبه تا جمعه این هفته بازهم می‌توانید بیننده دورهمی باشید. به گفته روابط‌عمومی شبكه ضبط دورهمی هم با این روند فعلا قراراست ادامه پیدا كند.


«كودك شو» رمضانی می‌شود
کودک شو با اجرای پژمان بازغی چند فصلی است روی آنتن شبکه نسیم رفته و در نوروز نیز هر شب به صورت ویژه و بدون حضور تماشاگران پخش شد.رضا نصیری شهرضایی تهیه‌كننده این برنامه درباره ادامه تصویربرداری آن به جام‌جم می‌گوید تصویربرداری «كودك شو» بعد از روی آنتن فرستان ویژه‌برنامه نوروز فعلا به دلیل شیوع ویروس كرونا متوقف شده است و احتمالا ادامه ضبط و پخش آن در ماه رمضان باشد.


خنده‌های پادرهوا
خندوانه هم كه معرف حضورتان هست. این برنامه سال‌هاست كه از شبكه نسیم پخش می‌شود و پای ثابت تولیداتی شده كه دیدنش یك جورهایی عادتمان شده بود چرا تا الان شش فصل از آن روی آنتن رفته و در این مدت بعید است كه حتی اتفاقی هم كه شده چشمتان به آن نیفتاده باشد.این برنامه در فصل اخیر خود با حواشی و اتفاقاتی همراه بود كه باعث شد تا همچنان ساخت ادامه آن پادرهوا بماند. با این حال رامبد جوان در پستی كه مدتی پیش منتشر كرده بود از ادامه داستان خنده‌ها بعد از ثبات اوضاع و بازگشت مجدد آرامش نسبی به حال و احوال خودش و مردم گفته بود. این شب‌ها هم بازپخش قسمت‌هایی از آن در شبكه نسیم ادامه دارد و همچنان خبری از زمان شروع ضبط این برنامه نیست و گویا حالا حالاها اگر دوست داشته باشید، می‌توانید تنها همان تكرارها را ببینید.



«میدون» در راه شبكه 3
برنامه میدون در پخش سری نخست كه سال گذشته روی آنتن شبكه سه سیما رفت، مخاطبان علاقه‌مند به حوزه كارآفرینی و كسب و كار را به خود جلب كرد. خبرهای رسیده از این می‌گویند كه فصل دوم این برنامه در راه است و این روزها در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. قرار است بعد از بهبود شرایط عمومی جامعه و پایان همه‌گیری ویروس كرونا، تولید و تصویربرداری خود را با انتخاب 40 متقاضی از میان واجدان شرایط كه درخواستشان را در سایت این برنامه ثبت كرده‌اند، شروع می‌كند. این مسابقه تلویزیونی كه در سری اول خود به عنوان هفتمین برنامه پرمخاطب سیما در پاییز ۹۸ شناخته شد، كاری از گروه اجتماعی شبكه سه سیما به تهیه‌كنندگی سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی است. این برنامه میدانی برای طرح و نمایش ایده‌های جدید كسب و كار و جذب سرمایه را زیر نظر كارشناسان این حوزه برای فعالان و نواندیشان اقتصادی و كارآفرینی فراهم می‌كند.



بازار داغ مسابقه باهوش‌ها
 و اما «هوش برتر» یكی دیگر از برنامه‌های شبكه نسیم است كه در قالب مسابقه روی آنتن می‌رود. این برنامه هم مخاطبان خود را دارد و گویا ضبط آن در این روزها هم ادامه داشته و مدتی است كه این پروژه به پایان رسیده است. به همین خاطر همچنان می‌توانید ادامه این برنامه را هر شب ساعت 20 از شبكه نسیم ببینید، مسابقه‌ای كه در آن با طرح سوالات و معماهایی بین شركت‌كنندگان، در هر قسمت هوش برتر را شناسایی می‌كند و از سوی دیگر شاید بتواند برای مدتی ذهن شما را هم درگیر خود كند.


شروع مسابقه عشق سرعت‌ها
اگر جزو عاشقان سرعت باشید و دلتان كمی هیجان بخواهد، احتمالا برنامه «دست فرمون»، كه از شبكه نسیم روی آنتن می‌رود را دیده اید. برنامه‌ای مخصوص ركورد زدن برای ماشین دوست‌هایی كه دلشان می‌خواهد پا به میدان بگذارند و طعم رقابت را در قالب تازه‌ای بچشند. این برنامه هم بعد از سری اول رقابت‌ها، مدتی است كه ثبت‌نام مرحله جدید خود را شروع كرده است و علاقه‌مندان به حضور در آن مشغول نام نویسی هستند. تیزر آغاز مرحله تازه و اتفاقات دیگری كه برای شروع مجدد دست فرمون كه این روزها درگیر تغییراتی در بخش‌هایی مثل دكور و... شده این روزها به صورت همزمان در حال انجام شدن است و به گفته مسوول رسانه‌ای گروه، از آن جایی كه برنامه وابسته به تماشاگر نیست و قسمت‌های آخر و فینال آن هم بدون حضور آنها روی آنتن رفت، ضبط آن از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد شروع می‌شود.