printlogo


ماسک، از جزیره مجنون تا کرونا
یادداشت: اصغر نقی‌زاده بازیگر


 تلویزیون در غائله شیوع کرونا خیلی نگاه حمایتی با مردم داشته و هم سعی کرده آگاه‌سازی کند و هم توصیه‌های بهداشتی در اختیارشان بگذارد و انصافا در بحث سرگرم‌سازی شهروندان خانه‌نشین هم برنامه‌های خوبی تدارک دیده است.
در مورد ویروس کرونا باید بگویم که اگر هر کسی کمی مراعات کند، می‌تواند بر آن غلبه کند و نباید ترس را جایگزین عقلانیت کنیم. کرونا از شیمیایی زمان جنگ که بدتر نیست. خودم در جزیره مجنون، شیمیایی شدم و هیچ‌گاه یادم نمی‌رود ماسک کم داشتیم و به‌ناچار با استفاده از همان چفیه به جلوگیری از آسیب می‌پرداختیم؛ یعنی از ابتدایی‌ترین وسایل برای ممانعت از شیمیایی استفاده می‌کردیم.
تلویزیون هم کمک حال ملت بوده و سعی کرده ساده‌ترین راه‌های جلوگیری از انتشار ویروس را بگوید؛ مثلا همان پزشکی که می‌گفت وایتکس را کمی رقیق کنیم و از آن می‌توانیم استفاده کنیم، یکی از کاربردی‌ترین پیشنهادها برای مخاطبان بود.
ما در زمان جنگ، ماسک به قدر کفایت نداشتیم و از چفیه استفاده می‌کردیم. حالا هم در برخورد با کرونا اهمیت مراقبت شخصی و استفاده از روسری و شال گردن خیلی موثر است، ضمن این​که به‌ جای الکل از رقیق کردن وایتکس هم می‌شود استفاده کرد. مهم​ترین چیز این است که هر وقت به خانه رفتی، دستانت را بشویی تا زنجیره انتقال را به‌هم بزنی.
اینها توصیه‌هایی است که مرتب در رادیو و تلویزیون مطرح می‌شود و یقینا مخاطبان هم
بارها و بارها این توصیه‌ها را شنیده‌اند و فقط باید همت اجرایی کردن این توصیه‌ها را داشته باشیم و در خانه بنشینیم و جز برای ضرورت بیرون از منزل نرویم.
در شرایط فعلی می​دانیم که خیلی از کسب و کارها به‌خاطر کرونا دچار اختلال شده و وظیفه دولت است که تسهیلاتی در پرداخت آب، برق و گاز بدهد تا هموطنانی که درآمدی نداشته‌اند بیشتر متضرر نشوند. به جز این تلویزیون و رادیو هم حتما پیگیری کنند که دردها و گرفتاری‌های مردم شنیده شده و کسی به دادشان برسد.