printlogo


طنازی لاله‌های واژگون زرد و لیمویی در دشت‌های خراسان شمالی

اسم لاله كه بیاید، فرقی هم نمی‌كند لاله معمولی باشد یا لاله واژگون، یك چیز در ذهن آدم پیش از هرچیزی می‌نشیند، رنگ سرخ و خونین لاله، حالا كه به آخرهای فروردین نزدیك می‌شویم، به فصل رویش لاله‌های واژگون می‌رسیم؛ لاله‌های سرخ رنگ زیبایی كه در چندین دشت در نقاط مختلف كشورمان سر از خاك برمی دارند و زیبایی را به دشت‌ها و حال خوش را به چشم‌های مشتاق بینندگانشان می‌نشانند. حال لاله‌های واژگون
دشت‌های خراسان شمالی در مناطق خمبی و سرای شهرستان گرمه اما فرق می‌كند؛ لاله‌های آنجا رنگ سرخشان را در خاك نگه داشته و رنگ‌های زیبای زرد و لیمویی را بر چهره نشانده‌اند. لاله‌هایی كمیاب كه كم‌كم دارند دشت‌های شهرستان گرمه را سحرانگیز و تماشایی می‌كنند و تا پایان اردیبهشت مهمان این دشت‌ها هستند.
خمبی ذخیره‌گاه ژنتیكی ارزشمندی از لاله واژگون یعنی همان لاله واژگون زرد یا اشك مریم در خراسان شمالی است.  علاوه‌بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی كوه آلاداغ، منطقه جوزك، كوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، كوه بهار و سالوك در جاجرم، قسمت‌هایی از كوه اسدلی در بجنورد و كوه تكل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز محل رویشگاه این گل است.
علی كاظمی، معاون گردشگری خراسان شمالی، دشت لاله‌های واژگون این استان را فرصتی برای توسعه اكوتوریسم می‌د اند و می‌گوید: دشت لاله‌های واژگون خراسان شمالی هنوز جوان و در سطح كشور ناشناخته است كه هم‌زمان با معرفی این منطقه باید از ورود ناهماهنگ و برنامه‌ریزی نشده گردشگران باهدف حفظ این لاله‌ها جلوگیری كرد.
كاظمی این را هم می‌گوید كه گرچه شیوع ویروس كرونا در نوروز امسال اتفاقی ناخوشایند بود كه آسیب و ضربه‌های زیادی به صنعت گردشگری استان وارد آورد، اما باعث تنفس طبیعت و فرصتی برای احیای دشت
لاله‌های واژگون شد.