printlogo


گمانه‌زنی رسانه‌های غربی در خصوص سلامت پوتین
زهرا ساختمانیان بین‌الملل


رسانه‌های انگلیسی اصرار دارند  رئیس‌جمهوری روسیه به بیماری سرطان و پارکینسون مبتلا شده است. کاخ کرملین بارها ادعاهایی ازاین‌دست را رد کرده است. روزنامه انگلیسی دیلی میرورمدعی شده  پوتین به سرطان مبتلاست و در ماه فوریه تحت عمل جراحی قرارگرفته است. طی روزهای اخیر، برخی رسانه‌های انگلیسی دیگر نیز از ابتلای پوتین به پارکینسون خبر داده بودند.
البته نباید فراموش کرد  رسانه‌های غربی در طول ماه‌های گذشته نیز بارها سلامت رئیس‌جمهوری روسیه را زیر سؤال برده و حتی یک‌بار، مدعی سکته مغزی پوتین شده بودند. اما پوتین بلافاصله در محافل عمومی حاضر شد و بر شایعات مطرح‌شده در این خصوص خط بطلان کشید. سؤال اصلی این است که چرا همزمان با نهایی شدن تقریبی شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی غیررسمی بایدن، چنین اخباری (آن‌هم از سوی رسانه‌های انگلیسی) منتشر می‌شود؟
واقعیت این است که 26 کشور اروپایی عضو پیمان ناتو در یک رویکرد خبری- تحلیلی مشترک همواره اصرار دارند ثبات داخلی در مسکو را به چالش کشیده و از این فاکتور به‌عنوان اهرم فشار تبلیغاتی علیه کاخ کرملین استفاده کرده‌اند. درهرحال، آنچه مسلم است این‌که حزب حاکم روسیه یا همان حزب روسیه واحد، استراتژی‌ها و خطوط کلان سیاست خارجی خود را بر اساس حضور یا عدم حضور پوتین در رأس معادلات سیاسی این کشور تعریف نکرده است.
سیاست‌های کلان روسیه در قبال اتحادیه اروپا و ناتو،به‌خصوص گارد بسته مسکو در قبال تحرکات بازیگران غربی در همسایگی خود، متغیری وابسته به افراد یا شخصیت‌های سیاسی خاص در روسیه محسوب نمی‌شود.