printlogo


مسدود كردن وب‌سایت‌ها روی شبكه خاص
ورود ممنوع
در شماره قبلی كلیك آموزش مسدود كردن شبكه‌ها روی مرورگرهای وب و دستگاه‌های خاص را شرح دادیم، ولی در برخی موارد در شبكه شما امكان دسترسی به تمام رایانه‌ها وجود ندارد و به همین دلیل نیز بهترین گزینه پیش روی شما استفاده از ساختاری است كه بتوانید به كمك آن وب‌سایت‌های مد نظر خود را به‌طور كامل روی شبكه مسدود كنید. به همین دلیل در این شماره از كلیك، این موضوع را گام به گام برای شما توضیح خواهیم داد. اگر در خانه یا محل كار خود یك شبكه وای‌فای دارید به‌راحتی می‌توانید این اقدامات را روی روتر وای‌فای خود اعمال كرده و وب‌سایت‌ها را به كمك این روش مسدود كنید. البته به یاد داشته باشید این روش برای تمام دستگاه‌های موجود امكان‌پذیر نخواهد بود، ولی بیشتر روترها دارای رابط كاربری بسیار نیرومند و ساده برای اعمال این تنظیمات هستند و می‌توانید این موارد را روی آن تنظیم كنید.
احمد محمدحسینی / مدیر تیم QA

  روشی برای اغلب مودم‌ها
در نخستین گام باید به بخش تنظیمات روتر خود بروید. برای این كار یا با كمك یك كابل به‌صورت مستقیم به روتر خود وصل شده یا با یك رایانه به شبكه وای‌فای ارائه شده توسط آن روتر متصل شوید. در بیشتر موارد این تنظیمات با دسترسی به آدرس آی‌پی 192.168.1.1 امكان‌پذیر است، ولی ممكن است روتر شما آدرس آی‌پی متفاوتی داشته باشد كه برای دستیابی به آن باید به دفترچه راهنمای روتر مراجعه كنید. پس از یافتن آدرس آی‌پی دسترسی به روتر، آن را در یك مرورگر وب وارد كنید و سپس كلید Enter را روی صفحه كلید خود فشار دهید.
در ادامه می‌توانید با وارد كردن نام كاربری و رمز عبور در دستگاه، وارد بخش تنظیمات شوید. یك نكته مهم این است كه اگر رمز عبور شما همچنان Admin، Password یا root است، از نظر امنیتی بیشتر از حد در خطر قرار دارید و بهتر است هرچه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام كنید.
پس از ورود به صفحه تنظیمات روتر، دنبال صفحه تنظیمات دسترسی یا همان Access Management بگردید. صفحه مربوط به این مورد را باز کرده و سپس گزینه‌ای به نام فیلتر (Filter) را پیدا كنید. در ادامه یك منوی بازشونده برای شما نمایش داده خواهد شد كه می‌توانید به كمك آن اعمال فیلتر را انجام دهید. این منو با نام Filter type selection قابل مشاهده است و با كلیك روی آن می‌توانید نوع فیلتر شدن را انتخاب كنید. پیشنهاد ما این است كه گزینه URL را انتخاب كرده و آدرس وب‌سایت‌های مدنظر خود را در این بخش وارد كنید. در بالای این بخش گزینه‌ای به نام Active وجود دارد كه باید آن را فعال كنید و در ادامه یك گزینه سؤالی برای شما نمایش داده می‌شود كه باید Yes را انتخاب كرده و سپس تنظیمات را ذخیره كنید. 
شما می‌توانید فهرست‌های مختلفی را در این بخش وارد كنید، ولی جزئیات نحوه انجام این كار بر اساس نوع روتر شما متفاوت بوده و به همین دلیل نیز ممكن است مسیر ارائه شده یا نحوه ایجاد فهرست اندكی متفاوت باشد كه مسلما امكان ارائه اطلاعات تمام مدل‌های روتر موجود در بازار در این مطلب ممكن نیست. با این حال، فرآیند كلی بسیار مشابه با چیزی است كه به شما ارائه شده (یا حتی ممكن است دقیقا مشابه همین روش باشد) و به همین دلیل كار دشواری برای انجام و اعمال تنظیمات نخواهید داشت.
پس از ذخیره اطلاعات فهرست‌های فیلتر خود، هر كسی كه به شبكه وای‌فای این روتر وصل شود امكان دسترسی به فهرست وب‌سایت‌هایی را كه شما در تنظیمات اعمال كرده‌اید، نخواهد داشت و مشكل به‌صورت كلی روی شبكه حل خواهد شد.
 راهی برای روتر‌های D ــ link
روش آموزش داده شده برای بسیاری از مودم‌ها دقیقا به همین شكل است، ولی با توجه به محبوبیت روتر‌های D ــ link در ایران روش انجام این كار روی این روترها را نیز به‌صورت گام به گام به شما ارائه خواهیم كرد.
  از طریق آدرس آی‌پی وارد صفحه تنظیمات مودم خود شوید و لاگین كنید.
  زبانه Advanced را انتخاب كنید. 
  روی گزینه Website Filter كلیك كنید.
  گزینه Deny computers access to ONLY these sites را برگزینید.
  آدرس وب‌سایت‌ها را در بخش‌های متنی پایین صفحه وارد كرده و سپس گزینه ذخیره (Save) را انتخاب كنید.
زبانه Access control را از سمت چپ انتخاب كرده و گزینه Enable Access Control را فعال و سپس روی دكمه Add policy كلیك كنید.
یك ویزارد پیاده‌سازی برای شما نمایش داده خواهد شد كه باید ابتدا روی گزینه next كلیك كرده و سپس در صفحه بعد نام سیاست اعمالی جدید را انتخاب (در تصاویر نام انتخابی ما website filter بود) و روی next كلیك كنید.
در صفحه بعدی باید گزینه Always را انتخاب كنید 
تا تنظیمات تا زمانی كه آنها را غیرفعال كنید، دائمی باشد.
در صفحه بعد روی next كلیك كرده و سپس در صفحه بعدی گزینه Apply web filter را تیك بزنید و روی next كلیك كرده تا در آخرین صفحه روی گزینه Save كلیك كنید. 
در پایان به صفحه اصلی بازخواهید گشت و در این صفحه باید روی گزینه Save settings كلیك كنید تا موارد تنظیم شده روی روتر شما ذخیره شود. در ادامه تنها باید صفحه مرورگر خود یا تب مربوط به تنظیمات روتر را ببندید تا تنظیمات را برای شما فعال كند. 

بازگشت به حالت اولیه
به یاد داشته باشید فرآیند توضیح داده شده قابل تغییر است و می‌توان با كمك روشی بسیار ساده وضعیت دستگاه را به حالت اولیه بازگرداند. برای این كار هر زمان كه بخواهید می‌توانید مسیر را از گام 6 ادامه داده و سپس تیك مقابل گزینه Enable Access Control را بردارید تا فیلترهای اعمال شده از روی سیستم شما حذف شود و دوباره تمام وب‌سایت‌ها روی روتر شما قابل دسترسی باشد. 
البته باید در پایان به این ریسك اشاره كنیم كه اعمال اشتباه این تنظیمات ممكن است موجب مسدود شدن ارتباط اینترنتی شما شود و در صورتی كه چنین مشكلی برای شما وجود داشته باشد، باید به سرعت با ارائه‌دهنده خدمات اینترنت خود تماس گرفته و درخواست پشتیبانی كنید تا مشكل شما را حل كند. با این وجود اگر سؤالی در این زمینه داشتید، می‌توانید مثل همیشه به ما پیام دهید و این سؤال را با ما مطرح كنید تا در قالب بخش پرسش و پاسخ به آن پاسخ دهیم.