printlogo


ریزش مو بعد از اعمال جراحی چاقی


  اگر در فرایند کاهش وزن هستید یا تحت اعمال جراحی چاقی مانند اسلیو و بایپس معده قرار گرفته‌اید، حتما اتفاق ناخوشایند ریزش مو را تجربه کرده‌اید. می‌دانیم که این نوع اعمال جراحی اعمال بزرگی محسوب می‌شود که به‌دنبال آن استرس فیزیکی و جسمی به بدن وارد می‌شود. از طرفی به‌دنبال کاهش وزن سریع، بدن مواد مغذی را بیشتر به سمت ارگان‌های حیاتی‌تر نظیر قلب، مغز، کلیه و کبد منتقل می‌کند؛
هر چند از نظر شما ممکن است پوست و مو از نظر زیبایی مهم‌تر باشد اما برای بدن، حفظ سلامتی مهم‌تر است. ولی خبر خوب این‌که این ریزش مو و کاهش رشد مو موقت است. معمولا سه تا شش ماه بعد از عمل رخ می‌دهد و در کمتر از یک سال به مرور ریزش مو کمتر و در نهایت متوقف می‌شود.
 چه کنیم که از شدت ریزش مو کاسته شود؟
 مصرف پروتئین کافی، روزانه ۶۰-۸۰ گرم، بعد از عمل: همان‌طور که می‌دانید پروتئین نقش مهمی در ساخت و نگهداری بسیاری از ساختارهای بدن از جمله پوست و مو دارد. غذاهایی نظیر گوشت، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، ماست ایسلندی و کشک، لوبیا و دانه چیا سرشار از پروتئین است.
 مصرف روزانه مکمل‌ها و ویتامین‌ها: کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود. ویتامین‌های خانواده B، زینک(روی) و آهن نقش مهمی در سلامت، رشد و استحکام مو و جلوگیری از ریزش مو دارد. می‌توانید با مصرف منظم گوشت قرمز، سبزیجات و حبوبات این مواد را برای بدن تأمین کنید.
البته ممکن است در صورت پایین بودن سطح آنها در بدن شما، تحت نظر جراح لاغری و متخصص تغذیه مقادیر اضافی تجویز شود. سایر مواد مغذی که در رشد مو و جلوگیری از ریزش آن نقش دارد، می‌توان به اسید فولیک، بیوتین، امگا ۳ و اسیدهای چرب و... اشاره کرد.
باید توجه داشت بیماری‌های سیستمیک نظیر بیماری‌های تیروئیدی و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیز ممکن است در ریزش مو نقش داشته‌باشد.