printlogo


«خاطرات زیرزمینی» انقلاب تصویر شد


حجت عیدی، کارگردان انیمیشن «خاطرات زیرزمینی» درباره این مجموعه که از ابتدای دهه فجر روی آنتن رفته است به مهر بیان کرد: سال گذشته فصل اول مجموعه «خاطرات زیرزمینی» تولید شد و روی آنتن رفت و امسال هم فصل دوم آن را برای ایام فجر تدارک دیدیم.
وی ادامه داد: تولید این انیمیشن زیر نظر مرکز صبا انجام می‌شود و در ۱۳ قسمت ۱۸ دقیقه‌ای ساخته شده است.
تهیه‌کننده «خاطرات زیرزمینی» در ادامه اظهار کرد: در این مجموعه قهرمانی به نام روزبه داریم که به‌دلیل شغل پدرش از شهرستان به تهران می‌آید و در خانه پدربزرگش ساکن می‌شود. پدربزرگ وی در زمان انقلاب خبرنگار بوده و شهید شده است. روزبه که نوجوان است یک اتاق مخفی در خانه پدربزرگش پیدا می‌کند که همه مجلات، روزنامه‌ها و نوارهای ناگرا را در آنجا می‌یابد و با هر‌یک از این یادگارها به یک خاطره از پدربزرگ سفر می‌کند.
وی اضافه کرد: این خاطرات ارتباط مستقیمی با وقایع انقلاب دارد که اتفاقاتی مثل ۱۷ شهریور ۵۷، ورود امام خمینی (ره) به کشور و دیگر رویدادهای مهم انقلاب را در‌بر می‌گیرد و این اتفاقات با توجه به مخاطب نوجوان تصویر شده است.
عیدی درباره مخاطب نوجوان این مجموعه انیمیشن اظهار کرد: امروز بیش از ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و مخاطب نوجوان بیشتر درباره این وقایع شنیده است. گاهی روایت‌ها وقتی فقط با کلام همراه باشد دچار نقص‌هایی می‌شود و برای همین خواستیم آن را به تصویر بکشیم و از طرف دیگر شخصیت قصه را یک نوجوان گذاشتیم تا نوجوان امروزی از زبان هم‌نسلان خودش، ماجراها را بشنود.
این کارگردان درباره روایت‌های انتخاب شده نیز یادآور شد: وقایع مختلفی در انقلاب داریم که از طرف کشورهای مختلف و افکار‌عمومی در حال تحریف است و ما نقاط‌عطف را انتخاب کردیم یعنی مهم‌ترین اتفاقاتی که منجر به انقلاب شد.
تهیه‌کننده انیمیشن «خاطرات زیرزمینی» درباره تولید مجموعه‌های نمایشی درباره انقلاب و هزینه‌های گران این مجموعه‌ها بیان کرد: به تصویر کشیدن آن دوران در قالب رئال و آثار واقع‌گرا سخت است و بودجه‌های هنگفتی می‌خواهد اما در انیمیشن همه‌چیز به طراحی برمی‌گردد و کار ساده‌تر می‌شود. از طرفی در دنیای مدرن امروز، نوجوانانی که با دنیای مجازی رابطه دارند با انیمیشن هم ارتباط برقرار کرده‌اند و اکثر کارها در شبکه‌های خارجی مثل نتفلیکس مخاطب زیادی دارد. در این زمينه هم سازمان صداوسیما سرمایه‌گذاری کرده است تا کارهای خوبی ساخته شود.وی در پایان بیان کرد: جمعی از گویندگان و دوبلورهای حرفه‌ای در کنار هم آمده‌اند تا صداپیشگی این مجموعه را بر‌عهده بگیرند که علیرضا باشکندی نقش راوی را بر‌عهده داشته است.