printlogo


3 صفر به صورت نمادین از اسکناس حذف شد


رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: اسکناس‌های جدید در انطباق با حذف چهار صفر طراحی شده است. امیر شکری امروز با رونمایی از سه اسکناس جدید هزار تومانی،  2000 تومانی و 5000 تومانی افزود: در این اسکناس‌ها و همچنین در ایران چک‌های جدید ۱۰۰ هزار تومانی چهار صفر به‌صورت کمرنگ چاپ شده‌است. وی با بیان این‌که لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی درباره حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس در حال بررسی است گفت: ما به صورت پیش‌دستانه از قبل خود را برای این موضوع آماده می‌کنیم و در تولید اسکناس‌های بین نسلی یا نسل جدید کمرنگ شدن چهار صفر زمینه ذهنی را برای مردم برای حذف چهار صفر فراهم می‌کند تا خود را بتوانند با واحد پولی جدید تطبیق دهند.
شکری افزود: تفاوت‌های مهم اسکناس‌های جدید علاوه بر کمرنگ شدن صفر‌ها این است که همه این قطعات در اندازه واحد منتشر خواهد شد و نشانه‌های به کار رفته نیز طبق الگوی سند اسکناس است که دو سال و نیم پیش به تصویب رسیده و از این به بعد اسکناس‌ها براساس این سند به صورت منظم و منسجم چاپ و توزیع خواهد شد.
وی با بیان این‌که عمر مفید اسکناس در کشور ما حدود پنج سال است گفت: انتشار اسکناس جدید روال عادی بانک مرکزی است که هم‌اکنون در قالب اشکال جدید این کار صورت گرفته و هزینه جدیدی را اضافه نکرده است. شکری همچنین درباره ضرب مسکوکات در کشور گفت: اقبال زیادی در کشور به استفاده از مسکوک وجود ندارد با این حال بانک مرکزی برنامه‌های خود را برای مسکوکات به شکلی که ارزش ذاتی بیشتر از ارزش اسمی نباشد خواهد داشت، ولی در طراحی بانک مرکزی پرداخت‌های خرد با آمدن کیف‌های الکترونیکی مدیریت خواهد شد.