printlogo


طراحی و ساخت سریع سازه‌های سبک و مقاوم در برابر زلزله را از مهندسان شرکت «طراحی نو نقش پارت» بخواهید
کلید مقاوم‌سازی در جیب ساپو
درباره سازه‌های هندسی که به آنها گنبد «ژئودزیک» گفته می‌شود شنیده‌اید؟ می‌دانید چه انواعی دارند؟ از مزایای شگفت‌انگیز آنها خبر دارید؟! این‌ها سوالاتی هستند که خوب است ما ایرانیان جوابی برایشان داشته باشیم، یا حداقل با شنیدن اسم گنبد «ژئودزیک» شکل آن در ذهنمان تداعی شود. می‌پرسید چرا این سازه‌ها مهم هستند؟ پاسخ خیلی ساده است؛ کشور ما روی کمربند زلزله‌خیز جهان واقع شده است و برای ما که ساکن چنین ناحیه‌ای هستیم لازم است با بارزترین مزیت این نوع سازه که مقاومت در برابر حوادث طبیعی و به‌خصوص زلزله است آشنا باشیم. در این رابطه شرکت «طراحی نو نقش پارت» به‌شکل تخصصی روی طراحی و ساخت گنبدهای «ژئودزیک» در کشور متمرکز شده است.

اسحاق رحمانی‌نسب موسس و مدیرعامل این شرکت، در گفت‌وگو با جام‌جم، ضمن اشاره به‌ماجرای شکل‌گیری شرکت و اهداف تعریف شده برای آن توضیح می‌دهد: «ما از سال 91 پا به عرصه طراحی و اجرای سازه‌های «ژئودزیک» گذاشتیم و حدودا دو سال را صرف تحقیق و توسعه فعالیت‌هایمان کردیم تا اینکه سرانجام شرکت «طراحی نو نقش پارت» را در سال 93 به‌طور رسمی ثبت کردیم.  در ادامه راه، کاربرد گسترده‌ای که «ساپو» دارد و از صنعت گرفته تا ساخت گلخانه و احداث کمپ توریستی می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته شود، عاملی بود که باعث شد بتوانیم در سال 95 موفق به اخذ گواهی خلاقیت و فناوری از معاونت علمی نهاد ریاست‌جمهوری شویم.» رحمانی‌نسب، نام «ساپو» را مناسب‌تر از سازه «ژئودزیک» می‌داند و امیدوار است بتواند به ترویج این اسم در حوزه سازه‌های سبک، کمک کند. او واژه «ساپو» را از مخفف‌سازی عبارت «سازه پوسته‌ای» به‌دست آورده و معتقد است برای فرهنگ‌سازی و شناساندن این نوع سازه‌ها در جامعه، «ساپو» نامی است که به‌راحتی در ذهن‌می‌ماند.
از «ساپو» بیشتر بدانید
بنیان‌گذار شرکت «طراحی نو نقش پارت» در خصوص کاربردها و مزایای منحصربه‌فرد سازه «ساپو» می‌گوید: «سازه «ساپو» یك پوسته نازك نیم‌كروی است كه از چینش چندوجهی‌های منظم در كنار یكدیگر ساخته می‌شود. این ساختار می‌تواند در عین سادگی، بیشترین فضا را با استفاده از كمترین مقدار مصالح ساختمانی محصور کند.  در این نوع سازه، نیاز نداشتن به‌ستون یا دیوارهای داخلی، امكان استفاده بدون محدودیت از فضای داخل آن را برای انواع كاربردهای مختلف فراهم می‌کند. مشاغل صنعتی یا خدماتی، تالارهای همایش، گلخانه‌ها، مجموعه‌های گردشگری و کمپ‌های اقامتی، تنها بخشی از کاربردهای فراوان «ساپو» هستند؛ همچنین از این نوع سازه در هنگام اضطرار و بحران هم می‌شود کمک گرفت.  ساخت فوری سرپناه‌های امن، برپایی کمپ‌های موقت یا احداث بیمارستان‌های سیار صحرایی برای امدادرسانی به‌آسیب‌دیدگان از بلایای طبیعی را می‌توان مهم‌ترین کاربرد «ساپو» دانست.» او در ادامه می‌افزاید: «از ویژگی‌های منحصربه‌فرد «ساپو» می‌توان به سبک و قابل حمل بودن سازه، سرعت اجرا، زیبایی و همچنین کارایی بسیار گسترده آن اشاره کرد. فلسفه ما در شرکت «طراحی نو نقش پارت» طراحی، ساخت و اجرای سازه‌های «ساپو» و در کنار آن ارائه خدمات شایسته به مشتریان‌مان بوده است.»
گام‌های پیش رو
رحمانی‌نسب درباره طرح‌های آتی شرکت تحت مدیریتش می‌گوید: «مهم‌ترین نکته در طراحی و تولید سازه‌های «ساپو»، اندازه دهانه آنها است. در‌حال حاضر در دنیا، دهانه با عرض 40 متر را حداکثر میزان مجاز در اجرای دهانه سازه می‌دانند.  در صورتی‌که دهانه یک سازه «ساپو» بیش از 40 متر در نظر گرفته شود، از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک است و جان افرادی که زیر سازه حضور دارند، به‌شدت تهدید می‌شود. شاید محدودیت در اجرای دهانه‌ها را بتوان بزرگ‌ترین ضعف سازه‌های «ساپو» دانست؛ درنتیجه وسیع‌کردن دهانه‌ها یا حتی از بین بردن محدودیت در اجرای آنها، از اهداف مهم شرکت ماست.» مدیرعامل شرکت «طراحی نو نقش پارت» می‌افزاید: «زمینه دیگری که مشتاق به واردشدن در آن هستیم، حوزه صادرات است. باتوجه به تجربه و مهارتی که در طول سال‌های فعالیت‌مان در ساخت و نصب سازه «ساپو» کسب کرده‌ایم، می‌توانیم خدمات‌مان را به خارج از مرزهای کشور صادر کنیم. در حال حاضر طرحی برای صدور دانش و محصول به باکو را در دست اقدام داریم و امیدواریم تا پیش از پایان سال جاری بتوانیم قراردادمان را با کشور آذربایجان منعقد کنیم.»



برتری بر رقبای داخلی
رحمانی‌نسب درباره رقابت داخلی در زمینه طراحی و تولید سازه‌های «ساپو» می‌گوید: «متأسفانه تعداد بسیار زیادی از همکاران ما تخصص و مهارت کافی در این حوزه را ندارند و صرفا با ساخت یک گلخانه، احساس می‌کنند از پس هر پروژه‌ای برمی‌آیند! این امر باعث می‌شود تعداد سازه‌های غیراصولی و نا امن که دهانه‌های بزرگ‌تر از 40 متر نیز در میان آنها دیده می‌شود، روزبه‌روز بیشتر شده و چون با ظرایف کار آشنا نیستند کیفیت تولیداتشان مرتبا کاهش داشته باشد.»
وی کیفیت و قیمت را دو عامل اساسی در رقابت با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه می‌داند و در این باره به جام‌جم می‌گوید: «احترام به مشتری سرلوحه کار ماست و تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات باکیفیت، ضمن حفظ شأن مشتری و احترام به او، همیشه یک گام جلوتر از رقبا باشیم. مزیت دیگری که مجموعه ما دارد، قیمت مناسبی است که برای خدمات‌مان در نظر می‌گیریم. محصولات ما همیشه مقرون‌به‌صرفه‌تر از تولیدات سایر شرکت‌های فعال در این حوزه هستند؛ زیرا ما صرفه اقتصادی را در تیراژ بالای تولید می‌دانیم و در برخی موارد، تفاوت ما با سایرین به نصف قیمت آنها می‌رسد.»