printlogo


بررسی برنامه‌های تلویزیونی نوجوانانه در ایام نوروز
تعلق می‌گیرد به ...

تندیس اخلاق باافتخار تقدیم می‌شود به فیلم یدو
مهدی جعفری با ساختن بیست‌وسه نفر هم قبلا نشان داده بود دلش برای تولید فیلم‌های خوب برای قشر نوجوان می‌تپد اما یدو نه‌تنها کلی جایزه در جشنواره فیلم فجر کسب کرد و عنوان بهترین فیلم جشنواره را به دست آورد بلکه وقتی با تصمیم تهیه‌کننده و البته پشتیبان اصلی فیلم یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قبل از اکران در سینماها به همه مردم ایران پیشکش شد و در ایام عید از دو شبکه اول و سوم سیما پخش شد، شایسته دریافت تندیس اخلاق هم شد. البته نه‌فقط از طرف نوجوانه چون مطمئنیم شما هم یک‌دمت گرم از ته دل و یک خدا خیرتان بدهد از عمق وجود نثارشان کردید. راستی یادتان که هست در شماره48 با میلاد صویلاوی، بازیگر اصلی آن مصاحبه کردیم و این روزها هم خبرداریم که مشغول بازی در یک فیلم جدید است.
 تقدیر به‌پاس یک‌عمر تلاش بی‌وقفه از محمد ابوالحسنی
دیرین دیرین شاید زمانی برای بچه‌های دهه شصتی یادآور موسیقی کارتون پلنگ صورتی بود اما چند سالی است که همه را یاد انیمیشن‌های کوتاه طنز، جذاب و اثرگذاری می‌اندازد که به تهیه‌کنندگی محمد ابوالحسنی و کارگردانی و تصویرگری علی درخشی و البته با دوبله بی‌نظیر محمدرضا علیمردانی از شبکه‌های مختلف سیما و فضای مجازی پخش می‌شود.
همه ما می‌دانیم کار فرهنگی از حساس‌ترین فعالیت‌هاست اما آدم‌هایی هستند که بلدند چطوری نبض این کار را به دست بگیرند. گرچه دنیا بی‌رحم شده و مثال بارزِ «گلچین روزگار عجب خوش‌سلیقه است» سفر ناگهانی محمد ابوالحسنی، آن‌هم براثر بیماری نامرد کروناست. امیدواریم در نبود ایشان هم این اثر ادامه پیدا کند تا لااقل برخی از مسؤولان سیاسی و فرهنگی و ... راحت دروغ نگویند، راحت یک‌گوشه ننشینند و راحت مردم را فراموش نکنند.
 دیپلم افتخار خلاقیت هم تعلق می‌گیرد به «دایره رنگی»
مشتری شبکه خودت یعنی شبکه امید هستی یا نه نمی‌دانیم ولی انصافا در ایام عید چند کار خوب در این شبکه روی آنتن رفت. ورزشکارها و ورزش‌دوست‌ها و ورزش ساز که البته نداریم ولی خلاصه آنهایی که در کنار گیم و خواب و فیلم دیدن و تفریح و خدای‌ناکرده مطالعه، اهل ورزش هم هستند حتما با دیدن قهرمان‌های ملی و پیشکسوتان ورزشی در برنامه دایره رنگی، کلی کیف کرده‌اند. در هر قسمت از این برنامه،سراغ یکی از ورزشکارهای راه‌یافته به المپیک می‌رفت و از تجربه‌شان می‌پرسید.
خلاقیت این برنامه اجرای متفاوت آن بود که هر بار در یک فضای جدید انجام می‌شد. دم نیما دلاوری، مجری جوان و پرشور دایره‌رنگی و بقیه عوامل تولید هم گرم.
جایزه بهتــرین مجموعه از نگاه ملی، تعلق می‌گیرد به «گاندو2»
بعید می‌دانم جزو بینندگان و بلکه طرفداران پر و پا قرص این سریال نباشید؛ کاری که از شبکه سه در ایام عید پخش شد به کارگردانی جواد افشار.  البته در کمال ناباوری نیمه‌کاره رها شد و برای تماشای بقیه‌اش باید تا بعد از انتخابات صبر کنیم.
اما گاندو روایتی است واقعی به قلم آرش قادری از جاسوسی‌هایی که در کشورمان صورت گرفته و حتی پایش تا بالاترین سطوح و ماجرایی بزرگ مثل مذاکرات برجام هم کشیده شده است. نمی‌دانم چندبار برای جوان‌هایی مثل محمد (نقش اول سریال با بازی وحید رهبانی) کف زده‌اید یا نگران حالشان شده‌اید ولی باید یادمان باشد که ازاین‌دست آدم‌ها در کشورمان کم نیستند. کسانی که امنیت‌مان را مدیونشان هستیم.
جایزه مردمی برای «کافه بازی»
در بیشتر جشنواره‌ها و مسابقات آرای مردمی خودش امتیاز جداگانه و جایزه مخصوص دارد. ما هم لااقل از این‌همه نوجوان که دوروبرمان بودند، پرسیدیم و یکی از برنامه‌های پرمخاطب و قابل‌قبول برای این بچه‌ها را برای اهدای این جایزه انتخاب کردیم.
اگر اهل دنبال کردن بازی‌های ایرانی باشید، حتما مسیرتان به برنامه «کافه بازی» خورده است. البته چند برنامه با موضوع گیم در شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفته ولی این بار حضور چهره‌های سرشناس برای انجام بازی‌های رایانه‌ای باعث جذابیت بیشتری در این خصوص شده بود. از طرفی این مجموعه باهدف معرفی و حمایت از بازی‌سازهای ایرانی و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای و مروری بر آخرین  تحولات حوزه فناوری بازی‌های رایانه‌ای وارد عمل شده و الحق هم که خوب عمل کرده و لایق دریافت جایزه مردمی جشنواره ماست.
جایزه بهترین اثر اقتباسی متعلق است
به برنامه «از بیست»
از قدیم هم گفته‌اند: «هر کی میگه شونزده نیست، هفده، هیجده، نوزده، بیست.»
 خب این‌که چرا صحبت از اقتباس می‌کنیم دلیلش این است که این برنامه درواقع برگرفته از مسابقه و پویشی با همین عنوان است. شما که قطعا نوجوانه را هر هفته می‌خرید و به‌جای خواندن آن، تک‌تک مطالب را باجان و دل نوش جان می‌کنید، یادتان هست که چند وقت پیش درباره این مسابقه مطلبی داشتیم و شمارا به شرکت در آن دعوت کردیم.
مسابقه‌ای که داوران نام آشنایی هم دارد. از محمدحسین پویانفر، حامدعسکری، فضه سادات حسینی و شهرام شکیبا گرفته تا مجیدخسرو انجم و بهرام عظیمی. اگر یادتان نیامد این افراد چه‌کسانی هستند با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی حتما آنها را به‌یاد می‌آورید. خلاصه این برنامه یک‌جورهایی گام‌به‌گام نوجوان‌ها و به‌خصوص شرکت‌کنندگانش را با مراحل داوری و اتفاقات و حواشی این پویش همراه کرد. به‌زودی هم فهرست برندگان مشخص می‌شود. ما نوجوانه‌ای‌ها بیشتر از همه منتظر نتیجه‌بخش روزنامه دیواری و خبر هستیم و اضافه کردن آنها به تحریریه.
زرشک طلایی هم با همه توان اهدا می‌شود به پایتخت6
البته شما که غریبه نیستید خیلی دلیل برای اهدای این جایزه به دو قسمت پایانی این سریال که در ایام نوروز پخش شد، وجود دارد ولی ما فقط به یک مورد آن اشاره می‌کنیم. ما که سریال برای نوجوان‌ها نمی‌سازیم لااقل دو سه تا شخصیت نوجوان یک سریال را نفرستیم کل نوروز خانه مادربزرگشان برای کمک به امور دفن و کفن. البته در این مورد حرف‌های دیگری هم نقل کرده‌اند که ما از عقل کل حتما جوابش را خواهیم پرسید. رجوع کنید به سؤال یک صفحه 8.
بی‌نهایت شو
درواقع نمی‌دانیم این عنوان چرا در فهرست ما قرارگرفته ولی حتما شما هم 3302 بار تبلیغ آن را دیده‌اید. خدایی پای افرادی هم وسط بوده که بعید می‌دانم بخواهند کسی را سرکار بگذارند و بدون این‌که جایزه خاصی به آن بدهیم فقط توصیه می‌کنیم شما هم در این مسابقه شرکت کنید و به قول دست‌اندرکارانش مسافر بی‌نهایت شوید. ان‌شاا... که به‌سلامت از این سفر برگردید.
این هم راه شرکت در سفر: ارسال عدد 5 به 1000888